کند و کاو «اقتصادسرآمد» از حواشی خروج معاون تحقیقات نمکی از تیم بهداشت دولت

آقــای «معـاون» چـرا برکـنار شــد؟

گروه سیاسی-از ابتدای شروع پاییز تاکنون به طور متوسط هر روز رکورد جدیدی در تعداد مبتلایان و فوتی‌های کووید ۱۹ ثبت می‌شود. از ۵۳ روز پیش که پاییز آغاز شد، آمارها صعود قابل توجهی داشت، تعداد فوتی‌ها از حدود ۲۰۰ نفر به بالای ۴۵۰ نفر رسید و در هفته گذشته بالاترین میزان را در طول هشت ماه گذشته ثبت کرد. آمار مبتلایان هم از ۴ هزار نفر به بالای ۱۱ هزار نفر رسیده است و پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش قابل توجه آمار در هفته‌های آینده دارد. بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت از شیوع این ویروس در کشور تا روز گذشته، ۴۰ هزار و ۵۸۲ نفر جانشان را از دست داده‌اند و ۷۳۸ هزار و ۳۲۲ نفر هم تاکنون به عنوان مبتلا ثبت شده‌اند. در آستانه دویست و هفتادمین روز از شیوع رسمی کرونا به کشورنمودار پیشروی بیماری همچنان صعودی است.اواخر تیرماه حسن روحانی، رییس جمهوری با استناد به آمار وزارت بهداشت، اعلام کرد که تا آن تاریخ، ۲۵ میلیون ایرانی مبتلا به کرونا شده‌اند و در ماه‌های آینده ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر هم مبتلا خواهند شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، مدتی قبل، رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت در گفتگوهای مختلفی مسائلی مطرح کرد که روز گذشته مورد نکوهش وزیر بهداشت قرار گرفت. وی مدتی قبل در گفتگو با تسنیم در خصوص ابتلای مجدد به کرونا در خصوص بهبود یافتگان گفته بود: در هیچ جای دنیا نیز هنوز ثابت نشده است که ابتلای مجدد به کرونا رخ بدهد؛ در مورد اکثر افرادی که گفته می‌شد که دچار ابتلای مجدد به این بیماری شده اند پس از بررسی مشخص شد که طول بیماری آن‌ها افزایش یافته است و در واقع یک کرونای طول کشیده است و در برخی موارد استثنائی حتی بیماری تا ۶۰ روز به طول انجامیده است.
در گفتگوی دیگری نیز در خصوص امار های واقعی فوتی های کرونا در کشور با تایید اظهارات دکتر حریرچی مبنی بر دو برابر بودن آمار واقعی مبتلایان و فوت شدگان نسبت به آمار اعلام شده در رسانه ها ‏گفت: به نظرم این تعداد حتی به دو و نیم برابر هم می‌رسد. بسیاری از افراد ناقل این ویروس هستند در حالی که تست این افراد ‏منفی بوده است. تجربه های گذشته در خصوص آنفلوآنزای اسپانیایی که در زمستان گذشته آمار مرگ و میر را بسیار بالا برد، ‏برای ما بسیار نگران کننده است . عاجزانه از مردم خواهش می‌کنیم تا در استفاده از ماسک کوتاهی نکنند؛ زیرا در حال حاضر ‏استفاده از ماسک بهترین راه حلی است که داریم. کشورهای موفق در غلبه بر این ویروس همواره از ماسک استفاده کرده و البته ‏فاصله گذاری اجتماعی را هم رعایت کرده اند.‏وی در گفتگوی دیگری نیز گفت: با توجه به گستردگی که ویروس در طی ماه‌های اخیر داشته تخمین ما این است که شاید این عدد دو برابر شده باشد، ما هنوز جمعیت ۵۰ میلیون نفری داریم که مستعد عفونت هستند یعنی حدود ۳۰ میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا شده اند.
دیروز سعید نمکی، معاون تحقیقات و فناوری خود را برکنار و فرید نجفی را جایگزین او کرد. وزیر بهداشت در حکمی که برای نجفی صادر کرد به مواضع ملک زاده در دوران انتصابش انتقاد کرد و نوشت: اولویت کنونی کشور مدیریت تمام عیار بیماری COVID-19 میباشد که متأسفانه نظام سلامت، اقتصاد، جامعه و سیاست را در جهان متأثر ساخته و همکاران سخت کوشمان در نظام سلامت ماههاست در فشار سنگینی قرار دارند و در این راستا داغ تعداد زیادی از هموطنان و همراهانمان را بر دل داریم. سال گذشته در نامه مهم و آنی که ضمیمه می-باشد از معاونت محترم تحقیقات و فناوری درخواست کردم تا با استفاده از ظرفیت بی بدیل دانشگاههای علوم پزشکی کشور به جنبه های مختلف بیماری که در نامه مذکور قید شده بود بپردازند و اینجانب را بطور مستمر در جریان قرار دهند، متأسفانه تا این لحظه به هیچکدام از این موارد نپرداختند و هرگز مکتوب قابل استنادی که بتوان بعنوان چراغ راه آینده مدیریت بیماری بکار گرفت ارائه نکردند. بعضی از موارد غیرعالمانه از قبیل عدم ابتلا مجدد، گرفتاری سی میلیون نفر هموطن و ترویج اندیشه ایمنی دسته جمعی از تراوشات آن مجموعه بود که کار را در مدیریت بیماری و اوضاع مدیران ارشد سخت تر کرد. پرداختن جنابعالی به مفاد نامه ضمیمه بسیار حائز اهمیت است.
آقــای «معـاون» چـرا برکـنار شــد؟
ارسال دیدگاه
دیدگاه شما | 1 دیدگاه
ali 1399/9/2 - 14:10
بنام خدا رئیس جمهور وبقیه ی مسئولین : این مقام یک امانت الهی است(ارثیه کسی نمی باشد) ، او و بقیه مس
rateup 0
 ratedown 0
اخبار روز
ضمیمه