اما و اگرهای مصرف گوشت قرمز در ایران بعد از شیوع کرونا ویروس در گزارش «اقتصادسرآمد»

بازار ناکام گوشت

گروه صنعت، تولید و تجارت- مواد خوراکی آلوده به ویروس جدید کرونا بی‌خطر نیستند اما پژوهشگران می‌گویند، تاکنون موردی از ابتلا از طریق خوردن این مواد دیده نشده. پژوهشگران از خطر بازارهایی فروش گوشت که در آن حیوانات زنده هم به فروش می‌رسند می‌گویند.گفته می‌شود که منشأ بیماری همه گیر کرونا به ووهان چین و به یک بازار ماهی‌فروشی در این شهر برمی‌گردد. منشأ شیوع دیگری از این بیماری منتسب به یک بازار مواد خوراکی در پکن است و کمی قبل هم خبر ابتلای شمار زیادی از کارکنان کارخانه گوشت و کشتارگاه در آلمان به ویروس جدید کرونا، سر و صدای زیادی بر پا کرد. هرچند که ویروس جدید، سارس کووید ۲، عامل بیماری‌زای یک بیماری ریوی است اما آیا انتقال این ویروس از طریق مواد خوراکی هم ممکن است؟
به گزارش اقتصادسرآمد، با شیوع این بیماری عرضه لاشه از استان قم که یکی از تامین کننده‌های اصلی گوشت قرمز مورد نیاز بازار تهران بود کاهش یافت، ضمن اینکه جو روانی شیوع این بیماری نیز بر بازار موثر بود و افزایش قیمت‌ها را در روزهای اخیر رقم زده است.
افزایش قیمت ارز و البته شیوع کرونا قیمت گوشت قرمز را دچار نوسان کرد اما به نظر می رسد اکنون به دلیل باور مردم نسبت به انتقال کرونا ویروس از راه گوشت تقاضای این محصول کاهش یابد اما نشانه ای از کاشه قیمت در بازار گوشت دیده نمی شود. با این کاهش تقاضا دامداران دچار ضرر و زیان شدند.
در این خصوص، سرپرست سازمان امور عشایر می گوید: با شیوع کرونا مصرف گوشت قرمز در کشور ۴۰ درصد کاهش یافته که این مساله باعث انباشت دام شده و بیشترین ضرر را به اقتصاد عشایر وارد کرده است.
شاهپور علایی مقدم، سرپرست سازمان امور عشایر ایران گفت: اگر برای جامعه عشایری در قانون ظرفیت ایجاد کنیم دستگاه‌های مختلف موظف به ارائه خدمات به عشایر می‌شوند و دیگر نیاز نیست برای توجه به عشایر التماس کنیم.
وی دلایل کاهش مصرف گوشت را عدم برگزاری مراسم محرم و صفر و نذورات مردم، برگزار نشدن جشن عروسی و عزای اموات، بسته شدن رستوران‌ها و جلوگیری از صادرات دام عنوان کرد.
سرپرست سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر اینکه باید برای ارتقا رفاه و معیشت عشایر برنامه داشته باشیم، گفت: در این زمینه در سال‌های اخیر هفت برنامه و طرح تعریف کرده‌ایم که شاخص ترین آنها اجرای «طرح زنجیره تولید گوشت قرمز» است.
وی توضیح داد: عشایر بیشترین ضرر را وقتی می‌دهند که دامشان را دلال‌ها و واسطه‌ها می‌گیرند، با اجرای زنجیره تولید گوشت و پرداخت تسهیلات به عشایر، دست دلال‌ها را کوتاه کرده‌ایم.
علایی مقدم ادامه داد: با اجرای این طرح اطمینان خاطری برای عشایر ایجاد شده و تاکنون ۲,۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای آن به عشایر پرداخت کرده‌ایم.
در عین حال، ملکی گفت: هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ ۱۰۸ هزار تومان به مغازه دار و تا ۱۲۰ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه بازار گوشت رونقی ندارد، اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه بسته به کیفیت ۱۰۵ تا ۱۰۸ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.
او با اشاره به تاثیر تعطیلات پیش رو بر بازار گوشت افزود: تاکنون تعطیلی برای کار ما پیش‌بینی نشده و از آنجا که ارزاق استراتژیک، از جمله کالا‌های اولویت دار خانوار هستند، ماشین‌های توزیع اجازه تردد در این ایام را دارند.
ملکی ادامه داد: متاسفانه ستاد ملی مقابله با کرونا مسائل را یک باره اعلام نمی‌کند و ممکن است محدودیت‌های ساعتی برای شغل ما در نظر بگیرد، اما به طور کلی از آنجایی که ایام‌ پایانی ماه، بازار رونق چندانی ندارد، باید منتظر ماند و دید که در ابتدای ماه، ثبات بازار چقدر خود را نشان می‌دهد.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره اینکه آیا کاهش قدرت خرید خانوار در تعطیلات پیش رو به سبب تعطیلی صنوف بر بازار تاثیر گذار است، بیان کرد: هم اکنون بازار رمقی ندارد و بنابر تجربه سنوات گذشته، ۴ تا ۵ روز نخست ماه به سبب واریز حقوق‌ها، تقاضای نسبی را در بازار شاهد هستیم که مجدد ضعیف می‌شود.
او افزود: در ابتدای آبان شتاب خانوار در خرید گوشت بازار را دچار چالش کرد، به همین خاطر به خانوار‌ها توصیه می‌شود که شتابزده عمل نکنند چرا که این مسئله موجب شده دامدار از طریق فضای مجازی و مطلع شدن از شرایط بازار، نرخ‌های دلخواه را اعمال کند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام نداریم، بیان کرد: بنابر اذعان رئیس سازمان دامپزشکی، دام به میزان کافی وجود دارد و پشتیبانی امور دام بار‌ها متذکر شده که ذخایر گوشت مناسب است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.ملکی قیمت کنونی هر کیلو دام زنده را ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت دام بسته به کیفیت ۱ تا ۲ هزار تومان پایین‌تر و بالاتر از این رقم هم عرضه می‌شود.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پایان درباره آخرین وضعیت قاچاق دام تصریح کرد: بنابر آمار تا حدی زیادی مرزبانان و مسئولان مربوط با این موضوع برخورد کرده‌اند، اما به سبب گستردگی مرزنشینی، در برخی نقاط گا‌ها اختلاف چندبرابری قیمت دام، کوله‌بران را وسوسه می‌کند که ۱ تا ۳ راس دام را با خود ببرند چرا که قیمت کنونی هر دام در کشور ما ۲ میلیون تومان است.
بازار ناکام گوشت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه