ويژگي هاي مديران امروز و فرداي سازمانها

سازمان ها و شركت هاي آینده، اطلاعات محور هستند. این سازمان ها نیاز مند هدفی ساده، روشن و مشترك هستند. لذا كسب و كار مبتنی بر سازمان اطلاعات محور باید بر پایه هدفها و بازخورد ها شکل گیرد که هدفها و انتظارات مدیریت را برای سازمان و اعضای هر بخش و افراد متخصص به وضوح تعیین و تعریف می‌كند و بازخورد‌ها و نتایج عملكرد را با این انتظارات مقایسه می كند تا هر عضو نظارت برخود را تجربه كند .
در این سازمانها مسئولیت اخذ و جمع آوری اطلاعات بر عهده تمامی افراد است. لذا هر فردی از خود سئوال می كند برای انجام كارش به چه اطلاعاتی نیاز دارد‌‌؟ تا کارش را انجام دهد و سهمی در رشد سازمان خود داشته باشد. مسئولان اجرایی و كارشناسان حرفه ای باید فكر كنند به چه اطلاعاتی نیاز دارند ودر این رابطه چه اطلاعات خامی احتیاج خواهند داشت. در واقع ابتدا بداند چه می كنند‌؟ بعد چه باید انجام دهند؟ و در نهایت آنچه انجام می دهند را ارزیابی كنند .
شبكه ها، راهی برای رسیدن به نتایج بهتر در سازمانها
در سازمانهای آینده، سازمان به صورت شبکه ای است. سازمان شبكه ای از شکل هرمی مبتنی بر سلسله مراتب ،كاغذ بازی و تخصصی شدن كارها تبدیل به سازمان شبكه ای شده است. كار در سازمان شبكه ای تقسیم نمی شود بلكه در بین كاركنان علمی به اشتراك گذاشته می‌شود. به گونه ای که افراد به شكل انفرادی و یا به عنوان عضو در یك گروه كاری فعالیت می کنند و نیز انتقال تصمیم گیری به سطوح پایینی انجام می شود. سفارش بر حسب نیاز مشتری ویژه و روش تولید بهنگام شکل می گیرد. در سازمان شبکه‌ای تیم مدیریت باید هدف مشترك سازمان و اصول عملیاتی را به وضوح تعریف كند ( اصول عملیاتی تعریف استانداردها و كدهای رفتار است) . این اصول كاربردی محلی دارد مثلا مشخص می كند برای رضایت مشتری چه رفتاری باید كرد. در این سازمانها ابتدا شناخت برای برنامه ریزی وطراحی زیربنایی كارها انجام می شود . مدیریت بر روی این نکته تاکید دارد که هدف این كسب و كار چیست ؟ این كسب و كار برچه اساس و زیربنایی استوار است؟ و بایستی به كجا برویم  و چگونه می توانیم خود را با سرعت به آنجا برسانیم؟
ایجاد سازمان شبكه ای برای ایجاد درك احساس اعتماد مشترك در یك سازمان است .در حقیقت نوع جریانهای اطلاعاتی تعیین کننده سرعت و دقت لازم برای تصمیم گیریها و به تبع آن کیفیت اجرا است. سئوال این است که چه كسی، چه نوع اطلاعاتی را در چه زمانی دریافت می‌كند و چرا این افراد ( و نه افراد دیگر ) این اطلاعات را دریافت می کنند ؟ همزمانی دریافت اطلاعات برای اعضای شبكه و نه برای افراد منتخب موجب اعتماد همدردی و احساس مشترك و امنیت روابط می‌شود‌. اطلاعات و حقایق بی‌طرفانه و نیز ارتباط اطلاعات به موضوع هر چه بیشتر باشد میزان عدم توافقها كمتر است .
 فناوری اطلاعات
نگاه سازمان آینده به كسب و كار امروز از دیدگاه اطلاعات و ارتباطات یا تواناییها و مشتریان است. زیرا اینگونه پارامترها سازمان را به یکدیگر متصل و مرتبط می‌سازند . امروزه استراتژی ایجاد داده ها توسط سازمانهای بالا دستی و ایجاد ارزش افزوده بر روی این داده‌ها و تحویل آنها به پایین دستی یعنی خریدار كهنه و قدیمی است. سازمانها سعی دارند تناسب و حالت اصلاح پذیری دائمی بین استعدادها و تواناییها سازمان با نیازها و خواسته های مشتری برقرار سازند .
 منطق جدید ارزش
امروزه فناوری اطلاعات و جهانی شدن و شیوه های جدید فرصت تازه ای برای خلق ارزش ایجاد کرده است. ارزش درسازمانهای آینده سه مفهوم دارد. ابتدا هدف به تنهایی ایجاد ارزش افزوده نیست در واقع شرکتها نیستند که با یکدیگربه رقابت می‌پردازند بلکه خدمات و کالاهای جدید هستند که برای زمان و پول و توجه مشتریان در رقابتند .دومین نکته این است که هر چه كالا و خدمات دارای تنوع و پیچیدگی می شوند ارتباط لازم برای ایجاد آنها نیز پیچیده تر و متنوع تر می شود.
در حال حاضر با کوچک سازي در سازمانها، فرهنگ آپولو به آتنا در حال تغيير است و آي بي ام آپولويي ها را اخراج و آتنا ها را استخدام نموده است.
تنها امتياز رقابتي سازمانها در سده بيست و يكم، برخورداري از مديران فرهيخته و ارزشمند است و بهره وري اين مديران بزرگترين چالشي است كه سياستمداران ونمايندگان مجلس احزاب ودولت فعلي وآتي وكارفرمايان بخش خصوصي در اين سده با آن روبرو هستند.
به راستي براي تربيت يك مدير يا در واقع يك واحد نيروي كاري چه بايد كرد؟
پيتر دراكر دانشمند بزرگ مديريت معتقد است كه در قرن 21 ، مديران و كاركنان علمي جايگزين مديران و كاركنان يدي و غير علمي سنتي خواهند شد و اين امر يك ضرورت براي حفظ پايايي و پويايي سازمانها خواهد شد
امروزه دست يابي به مديران تحول آفرين، دغدغه بزرگ سازمانها به شمار مي رود. مساله آنگاه پيچيده تر مي شود كه دريابيم دانشگاهها به تنهايي با برنامه هاي معمول خود توفيق چنداني در پرورش و عرضه اين مديران برجسته نداشته اند.
اما انچه مسلم است در ايران اسلامي مديراني كه مباحث مهندسي را در دانشگاهها گذرانده و همزمان در بخش هاي انقلابي وجهادي مشغول به فعاليت وروحيه انقلابي داشتند و دارند بهروري بالايي را در جهان به ثبت رساندن ومديريت روز دنيا راكه مديريت چابكي مي باشد به چالش كشيدن بنام مديريت جهادي كه اين نوع مديريت در توليد انواع موشك  سلولهاي بنيادي ساخت پالايشگاه با كمترين هزمان وهزينه ساخت مسكن محرومين  خودكفايي بنزين  ساخت نيروگاه و سد   مديريت بلايايي طبيعي سيل و زلزله و بطور خاص قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) مي توان اشاره كرد.‏* ‏ كارشناس و مشاور ارشد  اقتصادي و صنعتي
ويژگي هاي مديران امروز و فرداي سازمانها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه