ایجاد بزرگترین بندر تجارى کشور، در جاسک لزوم به کارگیری

ظرفیت دریایی شرق تنگه هرمز

لزوم افزایش ظرفیت تجاری و توسعه گردشگری دریایی در بندر سیریک یکی از راهکارهای توسعه این منطقه است که همزمان با بهره مندی فعالا حوزه ی صیادی و کسب و کار مرتبط با حوزه ی دریا موجبات توسعه ی این منطقه را فراهم می کند. در جریان سلسله سفرهای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانورى در سطح بنادر و ظرفیت های ساحلی کشور، این بار در جریان بازدید از بنادر شرق استان هرمزگان قرعه به نام مناطق تیاب، کلاهى، کرگان، سیریک و کوه مبارک افتاد که با حضور محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و نماینده مردم شرق استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی انجام و به ضرورت مطالعه و برنامه ریزی در راستای توسعه ی ظرفیت ها و پنانسیل های منطقه نگاهی عمیق و عملیاتی تاکید شد.
حسین رییسی، نماینده مردم شرق استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در جریان این بازدید با اشاره به اینکه در راستای توسعه سواحل مکران بزرگترین بندر تجاری کشور؛ در محدوده شهرستان جاسک ایجاد می شود، گفت: همچنین جذب حداکثری کالا؛ با ایجاد بندر چندمنظوره در میناب رقم خواهد خورد. 
 وی با تاکید بر اینکه هدف از توسعه بنادر کشور؛ رونق تجارت، گردشگری دریایی، افزایش میزان صادرات غیرنفتی و اشتغال آفرینی و تامین معاش مردم منطقه است، بیان کرد: در ساحل میناب، ایجاد بندر چندمنظوره‌ای از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار می‌گیرد تا بتوانیم به بهترین شکل از ظرفیت این منطقه نیز بهره‌مند شویم.
 نماینده مردم میناب، جاسک، رودان و بشاگرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت ارزشمند دریای عمان و اقیانوس هند به نحو مطلوب استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای کاهش اثر کردن تحریم‌ها؛ استفاده از توان داخلی و توجه به اقتصاد دریامحور یکی از مهم‌ترین بخش های اقتصادی برای کشورهایی است که از ظرفیت دریایی برخوردارند.
رییسی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما همچنان شاهد محرومیت های مردم مناطق ساحلی هستیم و باید به مسئله تامین معاش و اشتغال بومیان نوار ساحلی بیش از پیش توجه شود.
 وی با بیان اینکه خط تجاری جاسک-عمان طی سال های گذشته حفظ شده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد، تاکید کرد: باید توان رقابت برای بومیان منطقه در دستور کار قرار گیرد و در این راستا نوسازی شناورها و حتی تبدیل شناورهای سنتی به شناورهای جدید، مقوله بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد.
  رییسی افزود: علاوه بر این ایجاد مسیر دسترسی به بندر تیاب یک نیاز جدی و توسعه جاسک در حوزه نفتی و صنعتی نیازمند برنامه‌ریزی جامع است.
 وی با تاکید بر اهمیت توسعه پسکرانه بنادر، گفت: همچنین در مورد بندر سیریک باید به افزایش ظرفیت تجاری و توسعه گردشگری دریایی توجه کرد و بنادر مختلف کشور اعم از تیاب، میناب، جاسک و سیریک نیازمند دسترسی ایمن و ریلی برای فعالیت اقتصادی و تجاری هستند و باید در این زمینه گام‌های موثر و جدی برداشت.
 نماینده مردم میناب، جاسک، رودان و بشاگرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جاسک علاوه بر اینکه می‌تواند محل تولید کالاهای صنعتی شود، اعلام کرد: همچنین با راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید و پایانه صادرات نفت، بندر جاسک محلی برای تولید محصولات پتروشیمی خواهد بود.
 رییسی ادامه داد: احداث بندر تجاری در محدوده شهرستان جاسک، می‌تواند ترانزیت کالا و انتقال مسافر به کشورهای حاشیه خلیج فارس را بهبود بخشد و همچنین به دلیل نزدیکی با بندر سلطان قابوس عمان، مراودات دو کشور را تسهیل کرده و تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی منطقه و کشور خواهد داشت
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردى با اشاره به ایجاد بزرگترین بندر تجارى کشور؛ در محدوده شهرستان جاسک، تأکید کرد: توسعه جاسک در سطح ملى؛ بسیار مهم و راهبردى است.
محمد راستادنیز در جریان این بازدید که از دو بندر کوه مبارک و جاسک از جمله بنادر شرق هرمزگان انجام گرفت در این رابطه اظهار کرد: توسعه جاسک در سطح ملى؛ بسیار مهم و راهبردى است و در فاز شناخت؛ به جمع‌بندى رسیده‌ایم تا بزرگترین بندر تجارى کشور را در محدوده شهرستان جاسک احداث کنیم.
وى ادامه داد: در تعامل با وزارت نفت، جانمایى نهایى مشخص و مطالعات اجرایى سازمان بنادر و دریانوردى در این رابطه آغاز خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانورى با اشاره به اینکه حمل و نقل و تجارت دریایى در شرق تنگه هرمز؛ براى اولین بار مدنظر قرار مى گیرد، عنوان کرد: قصد داریم تا به جز بندر چابهار بتوانیم پذیرش کشتى‌هاى اقیانوس پیما را در شرق تنگه هرمز نیز داشته باشیم که این مسئله در محدوده شهرستان جاسک مدنظر قرار
 خواهد گرفت.
 ظرفیت دریایی شرق تنگه هرمز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه