استراتژی فراموش شده در همکاری صنعتی با چین « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

سه رویداد گریبانگیر خودروساز ایرانی

گروه صنعت معدن تجارت - اعظم زندیه - هرچند طی این سال‌ها خودروسازان نتوانستند حجم تولیدات خود را به یک میلیون دستگاهی که زمانی به آن دست یافته بودند برسند، اما با افزایشی که در تولید داشتند تا حدودی توانستند به نیاز بازار پاسخ دهند هر چند تا تامین کامل بازار فاصله زیادی وجود دارد. صنعت خودرو کشور همواره با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده است از قیمت گذاری دستوری گرفته تا تحریم که سایه سنگین آن سال‌ها است بر خودروسازی کشور سایه افکنده است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، در دور جدید تحریم‌های که از سوی آمریکا علیه کشورمان اعمال شد خودروسازی کشور در صدر لیست تحریمی‌ها قرار گرفت و دچار مشکلات عدیده‌ای شد و در یک بازه زمانی عدم توانایی در تحویل سفارشات مشتریان به ارامی در حال ایجاد بحران در کشور بود که با تحرکی که از سوی مدیران این صنعت صورت گرفت تا حدودی رفع شد.  طبق اطلاعات منتشر شده خودروسازان تا 9 ماهه سال گذشته با زیان 43 هزار میلیارد تومانی مواجه شدند و در سال جدید نیز علاوه بر قیمت گذاری دستوری و مشکلاتی که در تامین قطعات مواجه هستند با چالش‌های دیگری نیز روبه رو هستند. 
در این میان کارشناسان معتقد هستند، خودروسازان در 1400 با چالش‌هایی همچون، قیمتگذاری دستوری، برجام و توافقنامه 25 ساله با چین مواجه هستند و می‌تواند بسیار برای آن‌ها گران تمام شود.
3 رویداد گریبانگیر خودروساز ایرانی
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، یادآور شد: این صنعت با 3 رویداد تورم ناشی از رشد مداوم حجم نقدینگی، همکاری ایران و چین و همچنین احتمال توافق ایران و آمریکا در آینده‌ای نزدیک، مواجه است. وی تصریح کرد: تفاهم‌نامه همکاری ایران و چین یا بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و توافق سیاسی، مشکلات صنعت خودرو ما را مرتفع نخواهد کرد؛ مگر اینکه مسائل و مشکلات داخلی کشور برطرف شود. 
استراتژی فراموش شده در همکاری صنعتی با چین
زاوه در خصوص ارتباط نزدیک خودرو ایران با چینی ها، افزود: وقتی از همکاری صنعت خودروسازی کشور با خودروسازان خارجی صحبت می‌شود، باید توجه داشت که این همکاری با استراتژی مشخص و دقیق و در راستای منافع ملی باشد تا این نوع همکاری، آثار مثبتی در پی داشته باشد.
حضور چین در خودروسازی ایران تهدید یا فرصت
وی افزود: همکاری با چین برای ما هم می‌تواند به‌عنوان فرصتی برای صنعت خودرو کشور لحاظ شود و البته از سوی دیگر تهدیدی نیز برای این صنعت است؛ اگر به بازاری برای خودرو‌های چینی تبدیل شویم اشتباه بزرگی بوده که باعث خواهد شد ارز کشور را صرف واردات خودرو‌های بی‌کیفیت چینی کنیم و در آینده تبعات آن را بپذیریم، ولی برای تبدیل کردن این موقعیت به فرصت، باید تکنولوژی و دانش فنی و مدیریتی را که چینی‌ها در صنعت خودرو کسب کرده‌اند، وارد کنیم.
زاوه تاکید کرد: برای رفع این چالش قبل از جوینت خودروسازان ما با خودروسازان چینی، باید زنجیره تأمین قطعات یعنی صنعت قطعه‌سازی کشور را با قطعه سازان چینی همکاری کرد. در این صورت، قطعه سازان ما حتی امکان اتصال به قطعه سازان در بازار‌های جهانی را هم دارند و علاوه بر تأمین نیاز خودروسازان داخلی، صادرات هم داشته باشند. 
با رویکردی که چین در مواجهه با تحریم ها در قتصاد ایران از خود به یادگار گذاشت تعجب برانگیزاست که مسئولان کلید دار دولت دوازدهم بار دیگر به آن اعتماد کرده و برا ی 25 سال مجوز ورود قطعی به این کشور را عطا کرد.
این روزها با کمبود قطعات یدکی در بازار خریداران خودروهای چینی رضایتی از خرید خود ندارند و مدام برای تعمیر خودروها به تعمیرگاها مراجعه می‌کنند. البته ایرادات خودروهای چینی چندین بار به مشتریان این خودروها گفته شده اما جذابیت این محصولات عاملی شده تا مشتری جذب آنها شده و مشقت نگهداری از آنها را به جان بخرد.
 بر اساس گزارش اقتصادسرآمد، در حال حاضر برخی از واردکنندگان خودروهای چینی برای صرفه اقتصادی ترجیح می‌دهند تا قطعات یدکی اصل را برای خودروهای موجود در بازار وارد نکرده و به نوعی با فروش قطعات ارزان تر و فاقد کیفیت سود بیشتری را کسب کنند. همین موضوع عاملی می شود تا تعداد مراجعات خریداران این خودروها به تعمیرگاه ها افزایش بیشتری پیدا کند. البته جالب اینجاست برای داخلی سازی قطعات این خودرو‌ها در کشور هم مانع تراشی هایی از طرف چینی ها انجام می‌شود که همین امر باعث می شود تا خودشان تمام قد بازار قطعات یدکی محصولات را بدست گرفته و متناسب با اهداف خود عرضه قطعات را انجام می‌دهند. 
در کنار مشکلات عدیده‌ای که در زمینه کمبود قطعات و متخصصان تعمیر خودروهای چینی در ایران وجود دارد، شواهد نشان می‌دهد که‌ هیچ‌یک از شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پس از فروش به‌ویژه خودروهای چینی نتوانسته‌اند قوانین مربوط به حقوق مصرف‌کننده را کامل اجرا کنند. برای مثال قانون پرداخت خسارت خواب خودرو و تعویض آن در صورت تکرار عیب اجرا نمی‌شود. در این زمینه طبق اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، عرضه‌کنندگان این محصول در ایران موظف شده‌اند در صورتی‌که خودروی تحت گارانتی (تضمین) آنها بیش از دو روز کاری یا مدت زمان استاندارد تعمیرات به دلیل نبود قطعه یا ناتوانی در رفع عیب در تعمیرگاه‌ها متوقف شود، خسارت توقف خودرو را به مالک آن پرداخت کنند.  اما کجاست ضمانت اجرایی که چشم بادامی ها را مجبور به تعهدات خود کند.
 سه رویداد گریبانگیر خودروساز ایرانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه