اقتصادسرآمد سیاسی‌کاری بانک جهانی در مراودات پولی مالی ایان

اعتراف بانک جهانی به تقلب‌ در رتبه بندی

سال هاست که کشور ایران به واسطه ی تحریم های ظالمانه ایالات متحده آمریکا تحت فشار مالی قرار گرفته است به طوریکه در مباحث مربوط به مراودات مالی مرتبط صادرات و واردات با مشکل جدی روبرو شده است. همین کنش واکنش های پیش روی مبادلات اقتصادی موجبات تبعات منفی در گزارش های فصلی و سالانه ای که برخی منابع جهانی خودش را بروز دهد. آنچه که ما را بر آن داشت که به این سوژه بپردازیم رفتار و سیاسی کاری بانک جهانی نسبت به اعلام شاخص های کشورها در رده بندی آن هاست. اطلاعیه‌ای که بانک جهانی صادرکرده است مبرهن است که دست کم در گزارش های اعلامی این بانک جهانی دو سال تقلب اتفاق افتاده است و همین ادعا را در گزارش برخی رسانه‌ها می توان دید. آن جا این رسانه ها اعلام کرده اند، در گزارش های صادره بانک جهانی حداقل در اعلام رتبه بندی چهار کشور تقلب وجود دارد. که در این میان می توان به  کشورهای آذربایجان، عربستان، چین و امارات که در این تقلب تغییر کرده اند اشاره کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، علی فیروزی، رییس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار در گفت‌وگو با ایلنا درباره تقلب بانک جهانی در رده بندی کشورها در بحث بهبود شاخص سهولت انجام کسب و کار اظهار داشت: همه کشورها یک نماینده مستقر در بانک جهانی دارند که نماینده‌ها بر اساس پست مشخصی که در بانک جهانی دارند بر روی آمارهایی که علیه یا له کشورشان منتشر می‌شوند، اثرگذار هستند.وی ادامه داد: نماینده ایران از گذشته در بانک جهانی پست کارشناسی داشته و مدیریتی نبوده است و اما کشورهای مختلفی در بانک جهانی حضور دارند و جریان لابی‌گری در آنجا وجود دارد.
رییس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار با بیان اینکه از چند سال گذشته اعلام می‌کردیم که این آماری را که بانک جهانی برای ایران اعلام می‌کند، منطقی نیست و نمونه‌های مختلف که به صورت عجیب و غریبی به نفع کشورهای دیگر اعمال کرده را ارایه کردیم، گفت: برای نمونه، در نماگر مالیاتی، بانک جهانی در برخی از موارد سیاسی‌گری می‌کند و در برخی از موارد هم نماگر بانک جهانی قابل قبول نیست. برای مثال کشور بحرین مالیات ندارد و مبنای محاسبات ذکات است و به همین دلیل رتبه یک را به این کشور داده‌اند. اما قاعدتا کشورهایی که نظام مالیاتی دارند باید با یکدگیر سنجیده شوند بنابراین کشوری که نظام مالیاتی ندارد مانند بحرین را نمی‌توان با کشوری مانند ایران مقایسه کرد.
فیروزی افزود: در مثالی دیگر در رابطه با تجارت فرامرزی، بانک جهانی به 16 کشور رتبه یک را داده است به دلیل هزینه‌های صفر یا تعداد روزهای صفر که یکی از کشورهای حائز رتبه یک اتریش است. کشوری که با اتریش واردات و صادرات انجام می‌دهند،  آلمان است حال اینکه اصلا بین اتریش و آلمان مرزی وجود ندارد که درباره تجارت فرامرزی این کشورها بخواهیم صحبت کنیم.
این مسئول در مورد رابطه ایران با بانک جهانی در سهولت انجام کسب و کار ادامه داد: این در حالی است که در بخش تجارت فرامرزی برای ایران کشورهای چین و کره جنوبی در نظر گرفته شده است. بنابراین این مقایسه‌ها منطقی نیست و دائما به این موضوعات اعتراض کرده‌ایم اما پاسخ این بوده که این موضوعات مبنای روش شناسی بانک جهانی است.
وی با بیان اینکه متاسفانه بانک جهانی اطلاعات صحیح از ایران ندارد و دائما به این موضوع اشاره دارد که بانوان در شروع کسب و کار باید از همسر خود اجازه بگیرند، اظهار داشت: هر چه اعلام می‌کنیم که این موضوع صحت ندارد، مدعی می‌شوند که این موضوع در قوانین ایران ذکر شده است اما قانون می‌گوید اگر شئونات یک کار متناسب با شئونات خانواده همسر نباشد، مرد می‌تواند از زن  شکایت کند که در این صورت قاضی موضوع را بررسی می‌کند و ادعای مرد به راحتی قابل قبول نیست.
فیروزی با اشاره به اعتراض کشورها در این باره اظهار داشت: کشوری مانند عربستان 22 میلیون دلار از بانک جهانی خدمات مشاوره خریداری کرده است. این تضاد منافع و تضاد نقش مورد اعتراض کشورهای مختلف از جمله آذربایجان قرار گرفت. تا پایان شب آخر که قرار بود نتایج و رده بندی‌ کشورها برای سال 2020 را اعلام کنند آذربایجان رتبه یک بهترین کشوری بود که بهترین و بیشترین اصلاحات را انجام داده است اما به طور ناگهانی عربستان جایگزین این کشور شد.
اعتراف بانک جهانی به تقلب‌ در رتبه بندی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه