بررسی اقتصاد سرآمد از خودداری برای تشکیل اتاق فکر خودرو تا روزمرگی دولت

نبود اتاق فکردر صنعت خودروسازی ضربه به مصالح ملی

مجموعه خودروسازی کشور سال‌های زیادی است که با کم ترین تغییر یا وقوع هر اتفاق پیش‌بینی نشده ای در فرآیند این صنعت‌، کمیته بحران یا اتاق فکر موقت تشکیل می‌دهد، این در شرایطی است که با بازگشت تحریم‌ها تشکیل اتاق فکری در راستای پیش‌بینی مشکلات پیش‌رو ضرورت یافته و تشکیل موقت آن چندان کارساز نیست. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران صنعت‌خودرو باید با تشکیل اتاق فکر به چاره‌جویی برای سناریوهای مختلف پیامدهای تحریم‌‌ها پیش از این اتفاق می پرداختند.
آن چه مشخص است با شکل‌گیری اتاق فکر در صنعت قطعه و خودرو سناریوهای مختلف پیامدهای تحریم پیش از بروز هر مساله ای بررسی می‌شود و در نهایت بهترین مسیر برای کاهش هزینه‌های تولید، به بحث و تبادل نظر گذاشته شده و چاره جویی می شود. پیش از این نیز از این دست کمیته‌ها یا اتاق‌های فکر در زنجیره خودروسازی کشور تشکیل شده که آخرین آن مربوط به اعمال استانداردهای 85 گانه در تولید خودرو بود. انجمن خودروسازان کشور اجرای استانداردهای 85 ‌گانه تا پایان سال 97 را منجر به شکل‌گیری بحرانی در خودروسازی‌های کشور دانسته بود.
 به این ترتیب با توجه به بازگشت تحریم‌ها در صورت عدم توافق ایران با اتحادیه اروپا، سناریوهای مختلفی برای پیشبرد استراتژی صنعت‌خودرو مطرح می‌شود که بهترین سناریو در اتاق فکر خودروسازان یا قطعه‌سازان بررسی می‌شود که باید دانست آیا اتاق فکر در خودروسازان شکل گرفته است یا خیر؟
اتاق فکر یا کمیته‌های بحران، که برای مقابله با تحریم‌های احتمالی تشکیل می‌شود هر کدام سمت‌و‌سوی خود را دارند، برخی  بر یافتن راه هایی که می‌تواند حمایت بیشتر دولت از زنجیره خودروسازی را جذب کند. تاکید دارند و بعضی دیگر خودکفایی خودروسازان یا قطعه‌سازان رابعد از تشدید تحریم‌ها مد نظر دارند. که امید می رود راه دوم مد نظر حاضران در اتاق فکرها باشد.
نبود اتاق فکر در صنعت خودرو سازی را ضربه
 به مصالح ملی کشور
به گزارش خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، آرش محبی نژاد دبیرانجمن قطعه سازان کشور نبود اتاق فکر در صنعت خودرو سازی را ضربه به مصالح ملی کشور دانست و گفت: نبود اتاق فکر در صنایع به ویژه خودرو سازی موجب جریزه ای عمل کردن شده است.
وی با اشاره به این مطلب که، متاسفانه مسئولان کشور دچار روزمرگی اقتصادی هستند و از تصمیم گیری های بلند مدت در صنعت خودرو غافل شده اند، افزود: آنچه باعث حرکت صنعت خودرو به سوی پیشرفت می شود، جمع بندی کارهای جریزه تحت عنوان «اتاق فکر» است که  خلاء اساسی در صنعت خودو را به نحو شایسته پر می کند.
با سازو کار فعلی امکان تشکیل اتاق فکر جداگانه برای خودرو سازی وجود ندارد
نبود اتاق فکر صدمه جبران ناپذیری به صنعت خودرو وارد می کند مبحث دیگربود که محبی نژاد به آن پرداخت و گفت:  به جای عملکرد انفعالی باید تصمیم گیری برای صنعت خودرو و قطعه  در « تفکر مرکزی» جمع بندی و نهایی شود. اما به نظر می رسد با سازو کار فعلی تشکیل  اتاق فکر جداگانه برای خودرو سازی وجود ندارد.
 چرا نعمت زاده از تشکیل اتاق فکر خودرو سازی
 خودداری کرد
به گفته دبیر انجمن قطعه سازان کشور، پیشنهاد تشکیل «اتاق فکر ملی» در زمان وزارت دکتر نعمت زاده داده شد اما از سوی ایشان مورد استقبال قرار نگرفت و با توجیهات گوناگون از پذیرش ان سرباز زده شد. پیشنهاد تشکیل «کمیته عالی خودرو» نیز همزمان با پیشنهاد  تشکیل« اتاق فکر ملی» نادیده گرفته شد. این در حالی است که عوامل موثر بر تصمیم گیری نهایی برای صنعت خودرو تنها وزارت صمت نیست و مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی و وزات اقتصاد و دارایی نقش تعیین کننده ای درتصمیم سازی برای خودرو ایرانی دارند. 
مزیت تشکبل اتاق فکر در خودرو سازی
محبی نژاد اتاق فکر ملی را مرجع فراقوه ای عنوان کرد و گفت: مزیت وجود چنین مرجعی برای خودرو سازی، تصمیمات شسته رُفته ای است که کمتر ین مشکل را برای تولید محصول ایرانی در بر خواهد داشت چرا که تفکر جمعی و کارشناسی  بر آن حاکم است.
وی تصریح کرد: صنعت خودروسازی تنها صنعت کشور پس از نفت، گاز و پتروشیمی تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته و انتظار می رود چنین کمیته یا اتاق فکری تشکیل شده و با لازم الاجرا شدن تصمیمات آن، راهگشا باشد. در غیر این صورت، شاهد توقف صنایع خودرو و قطعه سازی کشور خواهیم بود و به ویژه قطعه سازان یکی پس از دیگری ورشکسته خواهند شد.
شنیده ها از اتاق فکر خودرو
به رغم این تفاسیر، با این حال برخی شرکت‌های خودروسازی و انجمن‌های قطعه‌سازان نسبت به تشکیل چنین اتاق‌ها یا کمیته‌هایی اقدام کرده‌اند هرچند که شنیده می‌شود، مشورت و هم فکری‌هایی که در این اتاق‌های فکر صورت گرفته، بیشتر حول حمایت‌های دولتی از این صنعت بوده است. این در حالی است که کارشناسان معتقد هستند باید در شرایط فعلی به سمت طراحی پلت‌فرم ملی حرکت کرد تا صنعت‌خودرو در مقابل تحریم‌ها واکسینه شود و صنعت‌خودروی کشور بتواند با وجود تحریم‌ها به حیات خود ادامه دهد.
بعد از نقض  یک سویه برجام از سوی سیاستمداران آمریکایی آنچه چالش خودروسازی بعد از این اتفاق خوانده می‌شد، خروج سرمایه‌گذاران خارجی از صنعت‌خودرو از ایران بود و دغدغه ای  که بعد از قطع همکاری شرکت‌های خارجی با خودروسازان داخلی چه بر سر خودروسازی کشور خواهد آمد فعالان این صنعت را دچار سردرگمیکرد. متاسفانه در این میان کمتر کسی از تشکیل اتاق فکر یا شکل‌گیری کمیته بحران جهت رفع خودروسازی در صورت بازگشت تحریم‌ها سخن به میان آورد.
 نبود اتاق فکردر صنعت خودروسازی ضربه به مصالح ملی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه