مشکلات کرونایی در جوامع کارگری

تهدید سلامت و اقتصاد کارگران

مهناز قربانی - مقانکی - چند میلیون کارگر در محیط هایی مشغول کار هستند که شاید ناخواسته از وجود ویروس کرونا آلوده باشد؛ به طوری که این قبیل محیط‌ها می‌تواند زنگ خطری برای تهدید سلامت تعداد کثیری از کارگران باشند.محیط‌های شلوغ و پر ازدحام یکی از عوامل مهم در انتقال ویروس کرونا است. از همین رو، می‌توان محیط‌های کارگاهی را از جمله این نقاط دانست که در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، به مکانی خطرناک برای انتقال ویروس تبدیل شوند.وجود چند میلیون کارگر شاغل در محیط‌های کارگاهی و کارخانه‌های بزرگ و کوچک در کنار یکدیگر، آن هم در شرایطی که با شیوع کرونا می‌بایست سختگیری‌های بهداشتی تشدید شود، می‌تواند زنگ خطری برای انتقال ویروس باشد.فرض کنیم نیمی از این کارگاه‌ها و کارخانه‌ها که ده‌ها هزار کارگر روزانه به آنجا رفت و آمد می‌کنند، هیچ گونه پروتکل بهداشتی را رعایت نکنند. قطعاً در این شرایط باید منتظر فاجعه بود. کافی است چند نفر از کارگران ناقل بدون علامت باشند و در کنار سایر کارگران این بیماری را انتقال دهند و آن گاه همین کارگران مبتلا، وارد خانه‌هایی می‌شوند که احتمالاً چند سر عائله دارند و آنها را درگیر می‌کنند و این زنجیره انتقال ویروس می‌تواند خطرناک باشد.
مردان بیشتر از زنان درگیر کرونا می‌شوند
به گزارش اقتصادسرآمد، ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تهدید کرونا در محیط‌های شغلی بیشتر است، گفت: هر فردی که در محیط بیرون از خانه کار کند، بیشتر در معرض آلودگی‌ها قرار دارد. همچنین مردان به دلیل کار در محیط خارج از خانه و ارتباط بیشتر با مردم، بیشتر از زنان گرفتار ویروس کرونا هستند.
کارگران با کرونا چه می‌کنند؟/ تهدید کووید در محیط‌های کارگری
وی با اشاره به اینکه در شغل‌های مختلف میزان درگیری ویروس کرونا نیز متفاوت است، افزود: فردی که در یک دفتر کار تنها فعالیت می‌کند، به طور حتم کمتر در معرض آلودگی قرار دارد اما مشاغلی مانند پرستاران، پزشکان، کارمندان بانک بیشتر در معرض خطر ابتلاء به ویروس هستند.به گفته رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، بر اساس آمارهای موجود، تعداد مردانی که درگیر ویروس کرونا شدند، نسبت به زنان بیشتر است و همچنین افراد کارمند در مقایسه با آنهایی که در خانه هستند نیز بیشتر مبتلا به این ویروس شدند
بر اساس آمارهای موجود، تعداد مردانی که درگیر ویروس کرونا شدند، نسبت به زنان بیشتر است و همچنین افراد کارمند در مقایسه با آنهایی که در خانه هستند نیز بیشتر مبتلا به این ویروس شدند.رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در پاسخ به این سوال که آیا زدن دو ماسک همزمان می‌تواند در جلوگیری از ویروس مؤثرتر باشد؟ گفت: زدن دو ماسک مؤثر است اما برخی از افراد که مشکلات قلبی و ریوی دارند، در صورت زدن دو ماسک، اکسیژن خونشان پایین می‌آید و تنگی نفس می‌گیرند، به همین دلیل آنها نمی‌توانند همزمان از دو ماسک استفاده کنند.خسرونیا ادامه داد: رعایت فاصله اجتماعی، اصول بهداشتی و همچنین قرنطینه افراد مشکوک از جمله مواردی است که باید رعایت شود، دولت باید جلوی افرادی که PCR آنها مثبت شده را بگیرد و قانونی در این زمینه تدوین شود که آنها نتوانند به راحتی در خیابان‌ها و جامعه تردد کنند.وی افزود: مشاهده شده به رغم اینکه تست برخی از افراد مثبت شده، برای گرفتن دارو خودشان به داروخانه مراجعه کرده یا به رستوران رفته و غذا تهیه می‌کنند، این موضوع می‌تواند خود باعث شیوع کرونا و درگیری بیشتر افراد شود.به گفته رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در ایام عید نیز تعداد افرادی که آزمایش آنها مثبت شد، به مسافرت رفتند و همین موضوع باعث شد که طی چند هفته اخیر با افزایش آمار بستری و فوتی‌ها در کشور مواجه شویم.
آنچه مسلم است، مردان بیشتر از زنان درگیر ویروس می‌شوند و در نتیجه سهم بالای مردان کارگر در جامعه و تردد روزانه آنها در محیط‌های کاری و شغلی، می‌تواند تهدید سلامت خانواده و به دنبال آن، جامعه را به دنبال داشته باشد.
تهدیدات کرونایی در محیط‌های کارگری
حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در گفتگو با مهر در خصوص تهدیدهای کرونایی برای کارگران گفت: طبیعی است که کرونا همه گروه‌ها را تهدید می‌کند اما به دلیل عدم رعایت فاصله اجتماعی، نبود بهداشت محیط فردی، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نزدن ماسک، کرونا بیش از سایرین طبقه کارگری را تهدید می‌کند.وی افزود: کارگران بیشتر در معرض خطر ابتلاء به ویروس کرونا هستند چرا که اجتماع آنها گروهی است. کارگران مثل کارمندان نیستند که بتوانند دورکاری کنند و کار آنها فیزیکی و یدی است و اگر یک روز بر سر کارشان حاضر نشوند تولید و خدمات دچار مشکلات می‌شود و به همین دلیل حتماً باید در محیط کار حضور داشته باشند.
صادقی گفت: کارگران به دو دسته تقسیم می‌شوند. افرادی که در حوزه خدمات فعالیت می‌کنند و دیگری کارگران در حوزه صنعت هستند. در حوزه صنعت با توجه به اینکه دستگاه‌های تولیدی تا حدود زیادی فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود اما در واحدهای خدماتی ریسک ابتلاء بالاتر است چرا که محیط کار آنان کوچک و تعداد بیشتری در یک مکان فعال هستند. از سوی دیگر وسایلی که استفاده می‌شود نیز به نسبت واحدهای صنعتی آلوده‌تر است.رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تأکید کرد: از سوی دیگر در میان کارگران بدترین تهدید کرونایی مربوط به کارگران صنوف است چرا که به دلیل مشکلات مالی که برای واحدهای کوچک تولیدی پیش آمده و تعطیلی ممتد کارگاه‌ها، هم این واحدها در معرض خطر هستند و هم کارگران آنها بیش از سایرین در معرض ابتلاء به کرونا قرار دارنددر میان کارگران بدترین تهدید کرونایی مربوط به کارگران صنوف است چرا که به دلیل مشکلات مالی که برای واحدهای کوچک تولیدی پیش آمده و تعطیلی ممتد کارگاه‌ها، هم این واحدها در معرض خطر هستند و هم کارگران آنها بیش از سایرین در معرض ابتلاء به کرونا قرار دارند.رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه سیستم نظارتی در واحدهای کوچک، کمتر است، خاطرنشان کرد: در این واحدها هم کارفرماها و هم مدیران و هم کارمندان و کارگران در معرض بیشترین تهدید قرار دارند.وی افزود: دولت کمترین کمکی که می‌تواند به واحدهای خدماتی و صنفی انجام دهد این است که برای آنها بسته‌های ضدعفونی و ماسک تهیه کند چرا که کارفرمایان به دلیل عدم توان مالی، امکان خرید هر روز ماسک را ندارند و در برخی موارد مشاهده شده که یک کارگر چهار روز با یک ماسک به محل کار می‌رود. حتی نمی‌تواند شکایت کند چرا که کارفرما عذر او را خواسته و امکان اخراج وجود دارد.
کارگران با کرونا چه می‌کنند؟/ تهدید کووید در محیط‌های کارگری
صادقی با اشاره به اینکه در پاساژها و مجتمع‌های تجاری نیز کارگران زیادی مشغول به کار هستند که متأسفانه بیشتر از یک ماه است که تعطیل است اما از سوی دیگر برخی مشاغل درجه ۴ مانند لوازم یدکی، مغازه‌های فروش لباس و پوشاک باز هستند و این نشان می‌دهد که هم نظارت و هم حمایت کافی از این قشر صورت نمی‌گیرد. دولت باید علاوه بر کارگران، کارفرمایان واحدهای صنفی را نیز حمایت کند چرا که با تعطیلی‌های ممتد امکان پرداخت اجاره از سوی کارفرما وجود ندارد.رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: با یک دور باطل در سیستم حمایتی در رابطه با کرونا مواجه هستیم و واحدهای کوچک در این خصوص آسیب پذیرتر و بیشتر در معرض خطر هستند و بسیار مشاهده شده که عدم حمایت و تعطیلی‌های ممتد و مشکلات اقتصادی کارگاه‌های تولیدی باعث شده کارفرما به جرگه بیکاران اضافه شود و اگر اینگونه از صنف و واحدهای تولیدی حمایت شود، نه تنها رشد تولید نداریم بلکه با جمعیت زیادی از بیکاران و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنفی روبرو خواهیم شد. به همین دلیل دولت باید فکری اساسی در مورد آنان کند.وی افزود: یکی از اقداماتی که می‌شود برای کارگران کارگاه‌های کوچک و صنوف انجام داد این است که این افراد حداقل در اولویت تزریق واکسن قرار
 داده شوند.
  تهدید سلامت و اقتصاد کارگران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه