بررسی« اقتصادسرآمد » ازضرورت آینده نگری به انرژی های نو در پساکرونا

چرا انرژی تجدیدپذیر در ایران توسعه نمی یابد

گروه نفت و انرژی - کرونا بسیاری از نهادها، دستگاه ها، ساختار‌های اجتماعی و روابط بین فردی و صنایع را تحت تاثیر قرار داده است. گزارش به بررسی اجمالی تاثیر بیماری کویید- ۱۹ بر وضعیت انرژی جهان و به طور ویژه روند توسعه و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، نقش انرژی‌های پاک در پاسخ به این بحران و ارزیابی آینده انرژی‌های تجدیدپذیر پس از این بیماری، پرداخته است. کرونا، ویروسی تاجدار و پدیده‌ای نوظهور که تمام جنبه‌های زندگی بشر را تحت الشعاع قرار داده است. ویروسی که جهان مدرن را که سرعت به یک قاعده در آن تبدیل شده است به کاهش فعالیت، بازنگری و بازسازی خویش فراخوانده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، انرژی‌های تجدیدپذیر و فعالان این حوزه نیز از این قاعده مستثنا نیستند؛ لذا اندیشیدن به دوران کرونا و دورنگاهی به عصر پساکرونا از هم اکنون ضروری است. چرا که این تصور وجود دارد که کرونا بسیاری از نهادها، دستگاه ها، ساختار‌های اجتماعی و روابط بین فردی و صنایع را دچار تغییرات بنیادین کند. در مورد پدیده‌ای صحبت می کنیم که یکی از مختصات آن ناشناخته بودن آن در سطح جهان است. بر همین اساس گزارش حاضر با هدف بررسی اجمالی تاثیر بیماری کویید ۱۹ بر وضعیت انرژی جهان و به طور ویژه روند توسعه و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، نقش انرژی‌های پاک در پاسخ به این بحران و ارزیابی آینده انرژی‌های تجدیدپذیر پس از این بیماری، تهیه شده است.کرونا بیش از یک‌سال ونیم است امده ولی متاسفانه بجای بررسی هرگونه عدم برنامه ریزی ؛مشکلات وموانع جدی در مسیر شاخص های افزایش ظرفیت تولید ویا بهبود واصلاح تنوع محصولات برق ویا صنعت قرار باشد کارشناسی شود امروز کرونا هم به عنوان عامل مطرح می شود در حالی که اگر قصد بر توجیه شرایط خاموشی های امسال باشد واقعا برنامه توسعه وافق تجدیدپذیرها و... از سال های گذشته برنامه ریزی وامروز محقق می شد بنظر می رسد عدم هماهنگی ها در زمینه تولید مانع تحقق باشد چرا که بخشی از تولید در وظایف برق حرارتی و بخشی در ساتبا و زباله سوزها نیز در شهرداری ها می باشد و جالب است که بدانیم برق حرارتی تمرکز بر واحدهای گاز بیشتر دارد والا ذغال سنگ سوز و یا انرژی زمین گرمایی وحتی یک واحد بخار در این چند سال به بهره برداری نرسیده است این‌که چرا ؟.
کرونا مانع توسعه انرژی تجدیدپذیر شد
ایمان احمدی، کارشناس صنعت انرژی در گفتگو با خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد در رابطه با تاثیر کرونا بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به خبرنگار ما گفت: در سال‌های اخیر حرکت در مسیر تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر و پاک ادامه داشته و یک دلیل کندشدن رشد مصرف نفت در جهان، تمایل کشورها به بالا بردن سهم انرژی‌های یاد شده در سبد انرژی مصرفی خود بوده است. بحران کرونا بر تلاش‌ها برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اثرات منفی گذاشته اما تحلیل گران معتقدند در آینده میزان بالاتری از انرژی مورد نیاز جهان از منابع پاک تامین خواهد شد.‌
وی تصریح کرد: پس از همه گیری کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل در سراسر جهان، تقاضا و تولید برق کاهش یافت. چین، جایی که برای اولین بار کرونا در آن آغاز شد، بزرگ ترین مصرف کننده برق در جهان است. در این کشور میزان تولید برق از کارخانه ها به میزان درخور توجهی کاهش یافت؛ زیرا بسیاری از کارکنان صنعت برق قادر به حضور در محل کار خود نبودند.
به گفته احمدی، در اروپا مصرف برق کاهش یافت. در ایتالیا، اسپانیا و انگلیس با تعطیلی رستوران‌ها، دفترهای کار و کارخانه‌ها و اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی به‌طور متوسط ۱۰ درصد کاهش مصرف انرژی تجربه شد. منابع الکتریکی مبتنی بر سوخت فسیلی زغال سنگ که معمولا یکی از ارزان ترین گزینه هاست، در برابر گزینه های ارزان گاز طبیعی، به گران ترین سوخت جهان تبدیل شده است. درعین حال منابع انرژی تجدیدپذیر افزایش غیرمنتظره‌ای داشته‌اند.
به اعتقاد این کارشناس صنعت انرژی کشورمان، در نتیجه اختلالات عمده در سفر، تجارت و فعالیت‌های اقتصادی با این همه‌گیری ایجاد شده است. البته با کاهش فعالیت‌های صنعتی، انتشار کربن کاهش یافت، اما این دلیل نمی‌شود که جشن بگیریم؛ زیرا این بحران بین المللی کووید۱۹ در سلامت، آسیب‌های اقتصادی گسترده‌ای ایجاد کرده است. آن چه بعدا اتفاق می افتد، برای آینده انرژی ما بسیار مهم است. بازگشت آلاینده ها که با سرعت گرفتن فعالیت های صنعتی پس از بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ به وجود آمد، دولت ها را ملزم به پیشگامی در پیگیری کاهش ساختاری تولید گازهای گلخانه‌ای کرد. با وجود کاهش شدید فعالیت های ساختمانی، هند ۱۱٫۳ گیگاوات انرژی خورشیدی و تقریبا یک گیگاوات ظرفیت باد را در حراج های کشوری و ایالتی ارائه کرد و روند نزولی را که از نیمه دوم سال ۲۰۱۹ آغاز شده بود، معکوس کرد. در اروپا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و پرتغال هر یک مزایده صفحه های خورشیدی را از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۰ به پایان رساندند. یونان، هلند و ایرلند نیز حراج هایی برگزار کردند که البته با تاخیرهای زیاد به دلیل کووید-۱۹ همراه بود. در آمریکای لاتین، رکورد چهار گیگاوات ظرفیت در سال ۲۰۱۹، عمدتا از طریق مناقصات در کلمبیا، برزیل و آرژانتین عرضه شد. با این وجود، در سال ۲۰۲۰، همه گیری کرونا باعث شد کشورهایی مانند برزیل، آرژانتین و شیلی مزایده های برنامه ریزی شده را به تعویق بیندازند، در نتیجه در نیمه اول سال ۲۰۲۰ این منطقه هیچ ظرفیت انرژی تجدیدپذیر جدیدی ارائه نکرد. 
از زمان شروع شیوع همه گیری ویروس کرونا، انرژی های تجدیدپذیر سهم رکوردی از تولید برق جهانی را به خود اختصاص داده اند که نشان می دهد تولید و انتقال انرژی های پاک و به دور از سوخت های فسیلی آلوده می تواند در سال های آینده تسریع شود. مدافعان انرژی سنتی مدت ها استدلال می کردند که نمی توان به منابع پاک انرژی، مانند مزارع خورشیدی و بادی که به آب وهوای متغیر بستگی دارند، اطمینان کرد؛ چراکه تامین کننده های انرژی باید بتوانند برق مداوم را برای شبکه های ملی تامین کنند که به طور هم زمان با تولیدکننده های قابل اعتماد زغال سنگ و گاز کار می کنند. اما امروزه انرژی تجدیدپذیر بیشتر قابل اعتماد شده و به گفته کارشناسان بیش از نیمی از تولید را در برخی از کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده است؛ درحالی که اپراتورهای شبکه ثابت کرده اند که می توانند با موفقیت، میزان های بیشتری از نوسانات جریان انرژی را مدیریت کنند.
چرا انرژی تجدیدپذیر در ایران توسعه نمی یابد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه