ابهامات شورای نگهبان و ایراد شورای عالی نظارت به طرح ساماندهی صنعت خودرو، « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

عرضه خودرو در بورس به تعویق افتاد!

گروه خودرو - بررسی ابهامات شورای نگهبان و ایراد شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به طرح ساماندهی صنعت خودرو، محورهای اصلی جلسه وزیر صنعت معدن و تجارت با کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود.
به گزارش اقتصادسرآمد، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح این نشست گفته است، نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با حضور سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی برگزار شده و بررسی ابهامات شورای نگهبان و ایراد شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به طرح ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار جلسه کمیسیون است که مورد توجه قرار می‌گیرد و در آن مقرر شده، کارگروهی به ریاست رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن تشکیل شود تا ساز و کارهای مورد نیاز برای واردات خودرو پیش‌بینی شود. در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت از کمیسیون صنایع و معادن خواسته است که برای ساماندهی بازار خودرو مهلتی داده شود، زیرا وی برنامه‌ای ۶ ماهه برای مسائل مربوط به صنعت خودرو مانند افزایش تولید، تعدیل قیمت و دارد. هرچند وزارت صمت و معاونت ارزی بانک مرکزی به دلیل ارز مورد نیاز برای واردات خودرو با این موضوع مخالف است، اما کمیسیون صنایع و معادن به دنبال واردات خودرو بدون تحمیل فشار به منابع ارزی کشور است. این طرح در مجلس دهم تدوین و تصویب شد، اما شورای نگهبان به آن ایراد گرفته است.
علی جدی نایب رییس کمیسیون صنایع در گفتگو با اقتصادسرآمد در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: در جلسه اخیرِ کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صمت برای بررسی ماده ۴ مبنی بر واردات خودرو، وزیرصمت یاداور شد که با آزادسازی واردات خودرو موافق است. اما نیاز به فرصتی است که بتوان زیرساخت‌های لازم را ایجاد کرد. در نهایت کمیسیون، کمیته صنعت را مامور کرد تا ابهاماتی که شورای نگهبان مطرح کرده است را اصلاح کند.
واردات  حدود ۷۰ هزار دستگاه  خودرو برای تنظیم بازار
وی در مورد آخرین وضعیت طرح واردات خودرو نیز، اظهار کرد: نظر فاطمی امین این بود که فرصتی نیازهست که تولید را افزایش داده و زیرساخت‌های لازم ایجاد شود. ولی با آزادسازی واردات خودرو از سال آینده موافق بود. بیشتر نگران مسائل ارزی نیز بود که ممکن است با اجرای این مصوبه ارز از کف بازار جمع شود و بازار ارز دچار تلاطم شود. اعضای کمیسیون صنایع اما مصر هستند که این طرح برای تنظیم بازار است وعملا آزادسازی واردات خودرو نیست بلکه برای رفع بخشی که کمبود بازار خودرو است و ممکن است ۵۰ تا ۷۰ هزار دستگاه باشد، تا بازار از تلاطم فعلی فاصله بگیرد.
نظری که به رای گذاشته نشد
وی در ادامه گفت: در مورد پیشنهاد وزیر صمت رای‌گیری نشد، چراکه ماموریت بررسی ابهامات به کمیته صنعت داده شده و بعد از ارائه پیشنهاد این کمیته به کمیسیون در مورد ابهامات مطرح شده از طرف شورای نگهبان، در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد. این هفته قطعا این پیشنهاد آماده نخواهد شد، احتمال دارد تا دو هفته بعد پیشنهاد کمیته صنعت در این رابطه به کمیسیون صنایع ارائه کند. از آن‌جا که طرح از طرف شورای نگهبان اعاده شده، پس از تحویل رفع ابهامات به هیئت رییسه، بر مبنای اساسنامه داخلی صحن باید این طرح را در اولویت قرار گیرد.
عرضه خودرو در بورس فعلا مورد بررسی قرار نمی‌گیرد
نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس در در مورد طرح عرضه خودرو در بورس نیز، تصریح کرد: طرح عرضه خودرو در بورس فعلا مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، چرا که مجلس مننتظر تا ماده ۴ تعیین تکلیف شود تا سپس به این طرح بپردازد. اگر طرح واردات خودرو مصوب و اجرا شود می‌تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند، ممکن است در صورت حل مشکلات نیازی به عرضه خودرو در بورس نباشد. یکی از مفاد آن طرح هم در ماده ۴ منظور شده است.جدی در ادامه، خاطرنشان ساخت: طرح ساماندهی بازار فولاد که در کمیسیون به تصویب رسیده بود در جلسه بعدی یا درنهایت  دردو جلسه آینده صحن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مفاد اصلی این طرح شامل عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا و انتقال معافیت مالیاتی از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره است. قبلا معافیت مالیاتی برای صادرات فولاد در محصولات ابتدای زنجیره فولاد بود که طبق این طرح این معافیت به انتهای زنجیره و محصولات نهایی منتقل می‌شود تا محصول نهایی برای صادرات معافیت مالیاتی داشته باشد.در این مصوبه منابع ارزی موردنیاز برای واردات خودرو از طریق ارز منشا خارجی و صادرات قطعات خودرو تامین می‌شود و شورای رقابت نیز هر ۶ ماه میزان نیاز کشور به واردات خودرو را تامین می‌کند. هرچند کمیسیون صنایع و معادن طرحی درباره ساماندهی بازار فولاد دارد که در دستور کار صحن مجلس قرار دارد اما وزیر صمت در نشست مشترک از کمیسیون خواست که برای بررسی این طرح فرصتی به وزارت صمت داده شود، زیرا این وزارتخانه برنامه جامعی برای ساماندهی این حوزه پرفراز ونشیب دارد. کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جریان بررسی این طرح نظرات دولت دوازدهم و کارشناسان را دریافت کرده است.وزیر صمت پیش‌تر گفته بود: اگر طرح واردات خودرو نهایتا تبدیل به قانون شود ما مکلف به اجرا خواهیم بود اما نظر شخصی من و رسمی وزارت صمت خودداری از واردات  خودرو در شرایط فعلی کشور است.
عرضه خودرو در بورس به تعویق افتاد!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه