تشریح نشست بانک مرکزی با خودروسازها؛
خودروییها پول اضافه میخواهند
گروه بانک و بیمه- درحالی خودروسازان کمبود منابع را عامل عدمتأمین قطعات و تکمیل خودروهای ناقص اعلام کرده و توپ را در زمین بانک مرکزی انداختهاند که قائممقام بانک مرکزی توضیحات شفافی برای این مشکل مطرح و اعلام کرد: خودروییها پول اضافه میخواهند.
به گزارش اقتصادسرآمد، عدم تحویل خودروهای صفر به خریداران از سوی خودروسازان مشکلی است که از ماههای گذشته گروه زیادی از مردم را درگیر کرده است.
خودروسازان ریشه طولانی شدن فرایند تحویل خودروهای پیشفروش به مردم را عدم تأمین قطعات از سوی قطعهسازان و اعمال تحریمهای خارجی اعلام میکنند. خودروهایی میگویند که پولی برای خرید قطعه از قطعهساز ندارند و قطعهسازان با گلایه شدید از خودروسازان میگویند که طلب بسیار زیاد از خودروسازان باعث مشکل شده است.
خودروسازان این بار توپ را در زمین بانک مرکزی انداخته و میگویند: طبق مصوبه آذر 97 بانک مرکزی میبایست نسبت به تأمین اعتبار خودروسازان اقدام میکرد ولی فقط 4 هزار میلیارد تومان از این اعتبار پرداخت شده و اعتبار ارزی به دست ما نرسیده است، و به همین دلیل نمیتوانیم هزینههای تأمین قطعات را بپردازیم.
خودروییها همچنین تأکید دارند که بانک مرکزی باید 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو، به خودروسازان پرداخت میکرد اما بهدلیل ایرادات فنی سیستم بانکی با وجود ابلاغ مصوبه، هنوز 844 میلیون یورو پرداخت نشده است.
به گزارش تسنیم، اکبر کمیجانی درباره ادعای خودروسازان مبنی بر عدم تأمین اعتبار از سوی بانک مرکزی برای تکمیل قطعات خودروهای ناقص، اظهار داشت: سال گذشته بانک مرکزی در راستای تقاضاهای مکرر هرساله خودروسازان گزارشی را آماده کرد و به شورای پول و اعتبار ارائه داد.
وی افزود: بعد از کلی بحث در شورای پول و اعتبار سرانجام به این جمعبندی رسیدیم که فرصتهایی را به خودروسازان با رعایت مصوبات، آئیننامهها و مقررات بدهیم ضمن اینکه عوامل بازدارنده را برداشتیم و راه را باز کردیم.
قائممقام بانک مرکزی با اشاره به مصوبه 10 مهر سال 1397 شورای پول و اعتبار، گفت: در جلسه مهر سال قبل شورای پول و اعتبار تقاضای خودروسازان مبنی بر جداسازی تسهیلات شرکتهای اصلی از گروههای زیرمجموعه و ذینفع خودروسازی را تصویب کرد.کمیجانی با یادآوری ابلاغ مصوبه مذکور در تاریخ 30 مهر سال 1397 به بانکها، تأکید کرد: در این مصوبه همچنین بنا شد که خودروسازی ایران خودرو و سایپا از شرایط نداشتن چک برگشتی و بدهی غیرجاری شرکتهای گروه در زمان اخذ تسهیلات وایجاد تعهدات برای شرکتهای اصلی مستثنی شوند.
این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: در همان زمان مصوب و ابلاغ شد که 20 درصد سرمایه پایه هر بانک به شرکتهای خودروسازی تسهیلات پرداخت شود.
وی اضافه کرد: با وجود این، اما در همان ایام مسائل و مشکلاتی برای خودروسازان پیش آمد که منجر به کاهش تولید آنها و تصویب مصوبه 24 آذر 97 از سوی معاون اول رئیس جمهور شد. طبق آن مصوبه بانک مرکزی برای رفع مشکل کمبود نقدینگی موظف به پرداخت تسهیلات ارزی 844 میلیون یورویی شد، ضمن آنکه بنا شد که سقف تسهیلات ریالی به 2 خودروساز نیز افزایش یابد.
کمیجانی با تأکید به اینکه مشکل اصلی 2 خودروساز با قطعهسازان بود، تصریح کرد: بر همین اساس 23 بهمن 97 بانک مرکزی مقداری شرایط را سهلتر از مصوبه قبلی کرد و ابلاغ شد برای مدت یک سال خودروسازان بتوانند از این تسهیلات دریافت کنند.
قائممقام بانک مرکزی ضمن اشاره به پرداخت تسهیلات 40 هزار میلیاردریالی به خودروسازان ایران خودرو و سایپا، گفت: بنا شد 20 هزار میلیاردریال برای شرکت اصلی سایپا و 20 هزار میلیاردریال برای شرکت اصلی ایران خودرو پرداخت شود. این تسهیلات باید به نام خودروسازان و به حساب قطعهسازان مورد تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت میشد.
وی با توجه به فشار زیاد سیستم بانکی در ماههای پایانی سال، افزود: با وجود این، اما پول خودروسازان را پرداخت کردیم، 39 هزار میلیاردریال از 40 هزار میلیاردریال به خودروسازان پرداخت شد که از این مبلغ 20 هزار میلیارد ریال به ایران خودرو و 19 هزار میلیارد ریال به سایپا پرداخت شد.