بررسی «اقتصادسرآمد» از میزان پاسخگویی در خصوص فاجعه بویینگ 737
چه کسی مسئول است
گروه حمل و نقل- یک عضو هیات رئیسه مجلس گفت که در جلسه غیرعلنی سردار سلامی فرمانده سپاه تاکید داشت که مسئولیت پروازهای مسافربری با سپاه نیست و لذا سپاه مسئول توقف این پروازها نمیباشد.علیرضا رحیمی در توضیح جلسه غیر علنی دیروز مجلس با فرمانده سپاه گفت: این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: سردار سلامی درباره اینکه چرا آن زمان پروازهای مسافربری متوقف نشده گفت که مسئولیت پروازهای مسافربری با سپاه نیست. لذا سپاه مسئولیتی برای توقف پروازهای مسافربری ندارد. این موضوع مهمی بود اما همچنان ابهامات و سوالات زیادی در ذهن نمایندگان وجود دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، سردار حاجیزاده ، فرمانده هوا فضای سپاه در نشست خبری به خبرنگاران می گوید: ما نمیخواهیم کسی را متهم کنیم، وظیفه ما اطلاعرسانی است و گروههایی که مسئول بررسی حادثه هستند به این موضوع رسیدگی میکنند و تکلیف را معلوم میکنند. از دید من زمانی که شرایط جنگی میشود باید از سوی مسئولان ذیربط این اتفاق میافتاد، ولی به هر ترتیب چنین اتفاقی نیافتاد. وی البته با تصریح اینکه مشکلی در بخش هوانوردی کشور وجود ندارد، گفت که چنین درخواستی از آنها نشده است و اگر خطایی وجود داشته، به مجموعه نیروهای مسلح باز میگردد و در بخش دولتی و کشوری و شرکت فرودگاهها قصوری رخ نداده است. مسئول این بخش کسان دیگری بودند که آنها باید این مساله را مدیریت میکردند. همانطور که من آن شب عملیات موشکی را در غرب کشور کنترل و فرماندهی میکردم، در این بخش هم عزیزان دیگری مسئول بودند و آنها باید اینکار را میکردند، ولی نهایتا این زمینه فراهم شد که اپراتور پدافند این خطا را مرتکب شود.
با مطرح شدن این اظهارات این سوال به وجود میآید که متولی قانونی برای لغو یا محدود کردن پروازهای داخلی و خارجی در چنین شرایطی در قسمت یا تمام خاک کشور کدام نهاد یا دستگاه است؟ و سوال دیگر اینکه این درخواستها آیا به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شده است یا خیر؟در این خصوص، علیرضا منظری -معاون سابق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری- گفت: در چنین شرایط خاصی باید نیروهای مسلح از سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده دولت در این حوزه بخواهد که حالت ممنوعه را در قسمتی یا تمام فضای کشور برای ساعات یا روزهایی اعمال کند و در این صورت است که اگر نیروهای مسلح درخواست کنند و هیات دولت تصویب کند سازمان هواپیمایی کشوری میتواند آن را اجرا کند.وی افزود: در برخی از کشورها رئیس جمهور فرمانده نیروهای مسلح نیز هست و در چنین شرایطی رئیس جمهور شخصا اقدام به طرح، تصویب و اجرای این قانون میکند اما در کشور ما که این دو سمت یکی نیستند.
همچنین حمید غوابش- معاون اسبق هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری- گفت: تشخیص مسائل امنیتی و اینکه شدت و حدت و میزان ملاحظات امنیتی چقدر است با نهادهای امنیتی و نظامی است. آنها هستند که باید مشخص کنند که میخواهند در چه قسمتی از خاک کشور فضای خالی یا پرواز ممنوع اعلام شود. چرا که آنها دادههای مرتبط با ملاحظات امنیتی یا عملیاتهای نظامی را در اختیار دارند و باید این اطلاعات را به مقامات غیر نظامی انتقال دهند.
وی افزود: سازمان هواپیمای کشوری تنها مجری چنین ملاحظاتی است و بر اساس روال عادی وظیفهای برای دنبال کردن و رصد کردن ملاحظات امنیتی ندارد.
غوابش اظهار کرد: حتی در شرایط عادی که یک نهاد نظامی قصد انجام عملیات مانوری و تمرینی را در محدوده خاص دارد آن را به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری میرساند و این سازمان ضمن طی فرآیند قانونی و اخذ مصوبه و مجوز در ساعات و روزهای مانور، آن منطقه را از پروازها خالی کرده و به ایرلاینها اطلاع میدهد که پرواز نکنند یا آنکه در ارتفاع خاصی مجاز به پرواز در یک منطقه خاص هستند.