بنادر ایران زیر ذره بین آنکتاد
عملکرد بنادر سالهاست به عنوان یکی از عوامل موثر در انتخاب بنادر توسط خطوط کشتیرانی مورد استفاده قرار میگیرد و اصطلاح Port Connectivity بهعنوان شاخصی که تعیین کننده میزان اتصال یک بندر به سایر بنادر جهان در شبکه خطوط کشتیرانی میباشد مورد استفاده قرار میگیرد. هر چند بنادر رأساً در ارتقای شاخص Port Connectivity خود نقش ندارند اما میتوانند با ارتقای سطح خدمات بندری خود و با جذب خطوط کشتیرانی این شاخص را بهبود بخشند. عوامل سیاسی و همکاریهای اقتصادی نیز علاوه بر خود بندر در این زمینه ایفای نقش مینمایند.عملکرد بنادر سالهاست به عنوان یکی از عوامل موثر در انتخاب بنادر توسط خطوط کشتیرانی مورد استفاده قرار میگیرد و اصطلاح Port Connectivity بهعنوان شاخصی که تعیین کننده میزان اتصال یک بندر به سایر بنادر جهان در شبکه خطوط کشتیرانی میباشد مورد استفاده قرار میگیردبه نظر میرسد آرزوی دیرین دسترسی به داشبوردی مدیریتی که از طریق آن بتوان شاخصهای دقیق عملکرد دریایی و بندری بنادر مختلف کشور را در یک لحظه مشاهده و مقایسه نمود هرگز برآورده نشده است.بیش از یک دهه است سازمان بنادر با بهکارگیری سامانههای روزآمدی همچون GCOMS (General (Business Intelligence)، Cargo Operation Management System)و CCS، سامانه آمار، سیستم جامع دریایی IMAS و اخیرا طرح هوشمند سازی بنادر سعی در دستیابی به یک سیستم یکپارچه و متمرکز نظارت و کنترل شاخصهای دریایی و بندری دارد که البته هر چند در زمینه استقرار و پشتیبانی سامانهها و پوشش تمام بنادر تجاری کشور و گردآوری دادههای عملیاتی و تحلیلهای محاسباتی دقیق کاملا موفق و درخشان عمل نموده است، لیکن هنوز به سختی میتوان یک خروجی کاملاً قابل اطمینان و معتبر در حوزه شاخصهای بندری و دریایی از مجموع تمام این سامانهها استخراج نمود.حاسبو قبل ان تحاسبو، مصداق حال این روزهای ماست، سالهایی که گهگاهی آنچنان در اندازهگیری شاخصهای کلیدی بنادر خود به جزئیات غیرضروری ورود کردیم که بالاخره چشمان تیزبین فن آوریهای نوین غربی مجال یافتند و به راحتی شاخص کلیدی بنادر ما را اندازه گیری، مقایسه و منتشر کنند، بدون آنکه متوجه شویم کی آمدند و کی رفتند و از چه منبعی دادهها را گرفتند. اکنون شاید دیگر به هیچ سامانه جدیدی نیاز نداریم، کافیست سالی یکبار منتظر انتشار گزارش جدید آنکتاد بوده، با یک کلیک بیهزینه به آنچه نیاز داریم دست یابیم.این موضوع از دیگر سو اهمیت بنادر و دریانوردی کشور را آشکار مینماید، اینکه خدمات ما در بنادر در یک سطح بینالمللی ارائه میگردد و همواره تحت نظر ذرهبین تجار، سرمایهگذاران و فعالان این حوزه است، بر خلاف سایر حوزههای حمل و نقلی همچون حمل جادهای و حمل ریلی که به هیچ صورت فشار رقبای خارجی را احساس نمیکنند و کمتر پیش آمده در چهارچوبهای بین المللی سنجیده و مورد مقایسه قرار گیرند، سازمان بنادر و دریانوردی سازمانی ملی با رسالتی بینالمللی است و میطلبد توجه ویژهای به بالندگی و ارتقای جایگاه آن بین سایر سازمانهای دولتی به آن معطوف گردد.مروری بر تجارت دریایی (Review of Maritime Trade- RMT) که از انتشارات سازمان ملل متحد، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل است، سالهاست که جای خود را بهعنوان یک منبع برای بررسی و پیشبینی سالانه حجم تجارت دریایی، تحلیل ناوگان کشتیرانی، کرایههای حمل دریایی در عرصه تجارت جهانی باز کرده است.به صورت سنتی میزان موفقیت یک بندر توسط شاخصی همچون میزان جذب بار و افزایش تناژ تخلیه و بارگیری شده در آن بندر سنجیده میشود، هر چند در سالهای اخیر شاخصهای اختصاصی لجستیکی نظیر (Logistics Performance Indicators) LPI نیز جای پای خود را در این عرصه باز کردهاند، لیکن به دلیل اینکه LPIها دارای ماهیت فرابخشی هستند نمیتوان از آنها بهعنوان شاخص اختصاصی عملکرد بندر نام برد.از دیگر سو عملکرد بنادر سالهاست به عنوان یکی از عوامل موثر در انتخاب بنادر توسط خطوط کشتیرانی مورد استفاده قرار میگیرد و اصطلاح Port Connectivity بهعنوان شاخصی که تعیین کننده میزان اتصال یک بندر به سایر بنادر جهان در شبکه خطوط کشتیرانی میباشد مورد استفاده
قرار میگیرد./تین نیوز