printlogo


اگر مدت بیماری کرونا طولانی شود، سال آینده اقتصاد بدی خواهیم داشت

نماینده مردم شیراز گفت: اقتصاد ما که به دلایل مختلف سیاسی و... ناپایدار و متزلزل است شاید اثرگذاری بیماری کرونا بر آن بیشتر باشد و اگر مدت این بیماری طولانی شود قطعا می‌توانیم بگوییم اقتصاد بسیار بدی را در سال آینده و بعد از تمام شدن این سونامی به طور کلی خواهیم داشت.
به گزارش اقتصادسرآمد به نقل از ایلنا، مسعود رضایی نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: هر پدیده طبیعی می‌تواند اثرگذاری سوء یا بهبود مسائل اقتصادی را در پی داشته باشد حتی می‌توان  به طور اجزایی و تکی هم به این مساله نگاه کنیم. پدیده کرونا چون شامل همه جامعه می‌شود اگر فرض کنیم اتفاقی پیش آید که تاثیرات آن منطقه‌ای، صنفی و گروهی باشد، ممکن است آن صنف یا گروه متضرر شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: پدیده کرونا به دلیل اینکه کشوری و جهانی است، در سطح کشور هم اثرگذار است و به تبع آن اثر بسیار سوئی روی اقتصاد ما خواهد داشت و شکی در آن نیست وقتی تمام مراکز تولیدی و زراعی‌مان تقریبا تعطیل یا نیمه تعطیل است مگر به ضرورت این اتفاق هم می‌افتد.
نماینده مردم شیراز در مجلس دهم گفت: کار به صورت گروهی و اجتماعی نهی شده و امر پسندیده‌ای است که نباید در مجامع گروهی شرکت کنیم چراکه قطعا در شرکت‌ها و کارخانه‌ها و در جاهایی که گروهی کار می‌کنند امکان سرایت این بیماری و ویروس وجود دارد درنتیجه باید جلوگیری کنیم. وقتی اینها از کار و محل اجتماع دوری کنند تبعا در اقتصاد تاثیر دارد و اقتصاد ما تاثیر بسزایی خواهد دید همچنان که تاثیر بسزای آن در اقتصاد جهانی هم مشهود است. 
وی ادامه داد: اقتصاد ما که به دلایل مختلف سیاسی و غیره ناپایدار و متزلزل است شاید این اثرگذاری بیشتر باشد و اگر مدت این بیماری طولانی شود قطعا می‌توانیم بگوییم اقتصاد بسیار بدی را در سال آینده و بعد از تمام شدن این سونامی به طور کلی خواهیم داشت و شکی در آن نیست. ما باید سعی کنیم در مرحله اول فکر کنیم که اگر اقتصادمان ضرر می‌کند ولی در ازایش چه چیزی به دست می‌آوریم. اگر سلامتی جامعه و مردم را در کشور حفظ کنیم خودش یک ارزش است و می‌توانیم بگوییم اگر چیزی را از دست دادیم به چیزی معادل آن رسیدیم که سلامتی جامعه و سلامتی مردم است و اشکالی ندارد.
رضایی گفت: بنابراین با توجه به این موضوع مسئولان امر باید تدبیری بیاندیشند مثلا در کارخانه‌ها باید ورود و خروج‌ها را با هدف رعایت سلامت و بهداشت کنترل کنند که این بسیار مهم است و می‌تواند تحت یک نظارت شدید و حتی امری صورت گیرد تا از نظر نیروی انسانی آسیب نبینیم یا کمتر ببینیم و در ازایش مایحتاج ضروری و ارزاق عمومی و یا چیزهایی که در جامعه برای مولد اقتصاد تاثیرگذار است با تمهیدات خاصی از کار نیافتد. 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: اگر در تمام کارها از یک مدیریت واحد دستور بگیریم می‌توانیم موفق باشیم که جزیره‌ای نباشد. فکر می‌کنم اگر حاکمیت به طور کلی این پدیده ویروس را مدیریت کرده بود و یک رده‌بندی مشخصی که معمولا باید وزارت بهداشت داشته باشد برایش معین کرده بود و همه از بالا تا پایین تحت امر آن قرار گرفته بودند، می‌توانستند کنترل کنند و حتی آسیبی که الآن در این مدت کوتاه دیدیم می‌توانست خیلی کمتر از این باشد.