تعویض روغن کامیون ۱۸ میلیون؛ لاستیک ۹۰میلیون!
مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر واگذاری قیمتگذاری لاستیک به تولیدکننده و سازمان حمایت مبنی بر افزایش ۵۳ درصدی روغن موتور، کامیونداران را با هزینههای سرسامآور مواجه کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، این افزایش قیمت روغن موتور تولید داخل در ۱۸ آبان ماه در حالی بود که همین شرکتهای بورسی تولیدکننده فرآوردههای نفتی، در ۱۷ اردیبهشت ماه امسال نیز از موافقت سازمان حمایت با افزایش ۶۰ درصدی روغن موتورهای دیزلی خبر داده بودند.
احمد کریمی دبیر کانون کامیونداران درباره تغییر قیمت روغن موتور و تأثیر آن بر معیشت و درآمد کامیونداران اظهار داشت: عمده مصرف روغن موتور، محصولات داخلی ۴ شرکت بورسی است که نرخ آنها ۵۳ درصد رسماً اضافه شد؛ اما در عمل میبینیم که در بازار اولاً به وفور یافت نمیشود و ثانیاً واحدهای صنفی مربوطه، با هر نرخی که بخواهند، به فروش میرسانند؛ ضمن اینکه نظارتی هم دستمزد تعویض روغنیها نیست.وی افزود: هر بار تعویض روغن همراه با تعویض آن برای یک کامیون کشنده به طور متوسط ۴۰ لیتر روغن موتور مصرف میشود که روغن موتور ایرانی به قیمت ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و با دستمزد تعویض آن، ۱.۵ میلیون تومان برای کامیون دار هزینه در بر دارد.
به گفته این فعال صنفی، اگر به طور متوسط در هر ۱۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض روغن باشد، این میزان پیمایش معمولاً در یک ماه برای رانندگان اتفاق میافتد درنتیجه در یک سال تا ۱۸ میلیون تومان هزینه صرفاً تعویض روغن روی دست کامیون دار میگذارد؛ این نرخها بدون هزینههای جانبی مانند تعویض فیلتر هوا، واسکازین و امثال آن محاسبه شده است.اخیراً ستاد تنظیم بازار با واگذاری تعیین قیمت لاستیک به تولیدکننده موافقت کرده است. مجوزی که اگرچه صرفاً برای لاستیکهای سواری صادر شده و وزارت صمت از افزایش قمیت لاستیک سنگین ممانعت میکند، اما سبب شده تا برخی تولیدکنندگان نسبت به کاهش میزان تولید لاستیک سنگین اقدام کنند که درنتیجه قیمت آن در بازار مصرف افزایش چشمگیری داشته است.
دبیر کانون کامیونداران با بیان اینکه از ابتدای امسال لاستیک از شمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شد، گفت: رانندگان و کامیونداران اعلام کردند اجرای این مصوبه سبب شده تا قیمت تمام شده حمل کالا برای رانندگان افزایش یابد؛ درنتیجه ستاد تنظیم بازار اعلام کرد آن دسته از لاستیکهای سنگین وارداتی که تا پایان شهریور ماه اظهار شدهاند، مشمول همان ارز ۴۲۰۰ تومانی میشوند.
وی ادامه داد: لاستیکهای حوالهای، تنها ۱۰ درصد نیاز رانندگان به لاستیک را تأمین میکند و مابقی نیاز خود را از مجبورند از بازار آزاد تأمین کنند.در حال حاضر در چند فقره لاستیک وارداتی با ارز آزاد، قیمتها از لاستیکهایی که با ارز نیمایی وارد شدهاند، یک تا یک و نیم میلیون تومان ارزانتر هستند!/مهر