بررسی «اقتصادسرآمد »از تولید و صادرات محصولات دریایی؛

رونق در تولید شیلات

گروه صنعت و تجارت- نياز و تقاضا براي ماهي و غذاي دريايي در جهان رو به افزايش است و محصولات مدام کمياب ­تر و کمتر مي ­شوند. آبزي پروري بخش نوپا و جديد اقتصاد است که رشدي فزاينده و آينده­اي مطمئن دارد. آينده توليد ماهي مستلزم استفاده از آب با حداکثر صرفه­ جويي و حذف مواد زائد با حداقل مصرف انرژي و به روش مناسب با محيط زيست مي­ باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد،  با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ایران از لحاظ شرایط ایده آل تولید و نزدیکی به بازار مصرف در کشورهای اروپایی تلاش برای افزایش توان تولیدی و صادراتی کشور دور از تصور نخواهد بود و شاهد افزایش توجه و سرمایه گزاری بخش ­های دولتی و خصوصی در سال­ های اخیر بوده­ ایم.
همچنین برای افزایش توان رقابتی در صادرات آبزیان نیاز به تحولات وسیعی در بخش ­های مختلف زنجیره تولید و عرضه محصولات آبی هستيم. افزایش کیفیت و کمیت تولید و کاهش هزینه­ ها تنها در سایه افزایش اطلاعات، تجهیز مراکز شیلاتی به سیستم ­های نوین مدیریتی و آموزش نیروهای متخصص در مدیریت مراکز تولیدی میسر می­ باشد.
در این خصوص، معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: سالانه ۴۷ هزار تن میگو در مزارع پرورشی کشور تولید و ۸۵ درصد آن به کشورهای منطقه و اروپایی صادر می‌شود.
حسینعلی عبدالهی ادامه داد: در همین مدت ارزآوری از محل صدور انواع محصولات شیلات ایران ۵۰۰ میلیون دلار بود لذا در این حوزه سهم صادرات میگو قابل توجه است.
معاون سازمان شیلات گفت: پارسال ۴۸۹ هزار تن ماهی شامل ماهیان سردآبی، گرمابی میگو و خاویار در سطح کشور تولید شد که ۱۷۰ هزار تن آن ماهی سردآبی، ۴۷ هزار تن میگو و بقیه ماهیان گرمابی بود.
وی همچنین شمار مزارع فعال پرورش خاویار را در ایران ۱۲۰ واحد اعلام و بیان کرد: ظرف یک سال اخیر سه هزار تن گوشت ماهی خاویار و شش تن خاویار در این مراکز تولید شده است.
عبدالهی تامین بچه ماهیان را از چالشهای تولید خاویار ذکر و بیان کرد: پارسال از طریق مراکز دولتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بچه ماهی خاویار در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت. از ابتدای امسال نیز با حمایت یک مجموعه تکثیر بخش خصوصی ۲۰۰ هزار بچه ماهی خاویار تولید و در اختیار مزارع پرورش ماهیان خاوریاری قرار داده شد.
وی افزود: برنامه ریزی سازمان شیلات بر مبنای برنامه ششم توسعه افزایش بهره وری، بازده و دستیابی به تولید سالانه به ۸۱۰ هزار تن ماهی است که ۲۰۰ هزار تن از این ظرفیت شامل پرورش ماهی در قفس است.
در همین زمینه، رئیس سازمان شیلات گفت: برداشت ما در صید ساحلی بیش از ظرفیت منابع دریایی است که عمده این صیدها غیرمجاز هستند.
نبی‌الله خون میرزایی اظهار کرد: این نمایشگاه به منظور معرفی توانمندی‌ها برای پاسخ به نیازهای داخل و خارج از کشور و برقراری ارتباط میان گروه‌های مختلف دست‌اندرکار این حوزه تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه امسال فضا و سطحی که برای نمایشگاه اختصاص پیدا کرده نسبت به سال گذشته، حدود ۴۰ درصد افزایش یافته ‌است، ادامه داد: خوشبختانه علی‌رغم شرایط تحریمی ناجوانمردانه بر کشور، امسال نسبت سال گذشته میزان استقبال از این نمایشگاه افزایش یافته به گونه‌ای که در سال گذشته معادل ۷۷ شرکت حضور داشتند، اما امسال معادل ۹۳ شرکت در چهارمین نمایشگاه حضور دارند.
خون میرزایی افزود: سال گذشته صنعت شیلات کشور از تکلیف برنامه سال ۱۳۹۷ جلو افتاد و امیدواریم این روند در سال ۱۳۹۸ هم ادامه داشته باشد. کاستی‌هایی در زمینه تامین تسهیلات برای پرورش ماهی در قفس داریم که امیدواریم در این زمینه نظام بانکی کمک موثرتری به ما کند تا ‌بتوانیم سطح تولیدات شیلاتی، صادرات و تراز تجاری این صنعت را بیشتر از اکنون برسانیم.
معاون وزیر کشاورزی اظهار کرد: سال گذشته تکلیف ما تولید یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن بود درحالیکه تولید ما به یک میلیون و ۲۶۲ هزار تن رسیدیم که از این مقدار معادل ۴۹۰ هزار تن تولید در بخش آبزی پروری و نزدیک ۷۷۳ هزار تن در بخش صید داشتیم.
وی سرانه مصرف آبزیان در سال گذشته را معادل ۱۲.۱ کیلوگرم اعلام کرد و ادامه داد: بیماری لکه سفید یک بیماری ویروسی جهانی است که همه دنیا و کشورهای صاحب صنعت میگو درگیر این نوع بیماری هستند. بیماری لکه سفید در داخل کشور ما بومی شده به گونه‌ای که ما در سال‌های اخیر پرورش میگو را در کنار بیماری اعمال کردیم و چاره‌ای جز این نبود که پرورش را ادامه بدهیم و باید شرایط بهداشتی را آماده می‌کردیم.  
رئیس سازمان شیلات تصریح کرد: ارزیابی ما از تولید میگو این است که  بیش از تعهد و تکلیف برنامه، تولید میگو داشته باشیم و چون هنوز به پایان فصل نرسیده‌ایم نمی‌توانیم پیش‌بینی در زمینه میزان تولید میگو داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در این نمایشگاه شرکت‌هایی از کشورهای چین، اسپانیا و کانادا حضور دارند، گفت: برداشت ما در صید ساحلی بیش از ظرفیت منابع دریایی است که عمده این صیدها غیرمجاز هستند.
رونق  در تولید شیلات
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه