بومی شدن کشتی سازی در محاق

گروه حمل و نقل- صنایع کشتی سازی ملی طی چند دهه اخیر به عنوان یکی از ظرفیت های متناسب با توانمندی های داخلی در اقتصاد کشور معرفی شد. دولت طی دو دهه گذشته، خاصه سرمایه گذاری هایی را صرف این صنعت کرد به این امید که در سال های آینده به عنوان یکی از بازوهای اقتصاد صنعتی در کشور توان فنی و علمی خود را به نمایش گذارد. این نتیجه به هر روی در ایران امروز روی نداد و همین مسئله نه آنکه فرصتی ایجاد نکرد بلکه هم اکنون مخالفان آن بر این اعتقادند که تهدیداتی نیز ایجاد کرده که چنانچه این سرمایه های ملی را صرف امور و بخش های بالقوه دیگری نکنیم بخشی از سرمایه ملی را به هدر داده ایم.
به گزارش اقتصادسرآمد، ایرانیان از آن زمان که با دریا آشنا شدند، به ساخت و ساز انواع شناورها (لنج و کشتی) و فعالیت صید و صیادی و تجارت دریایی روی آورده‌اند اما در مواردی نیز پیش آمده که با وجود ظرفیت عظیم دریایی دستشان پیش روی دیگران (کشورهای خارجی) دراز بوده و با هزینه‌های هنگفت و سرسام آوری مجبور به خرید کشتی و یا حتی تجهیزات و تعمیرات آن شدند.
البته این صنعت مهم همچون صنعت هواپیماسازی نسبت به دیگر صنایع در کشور، بسیارهزینه بر و با ریسک بالا بوده و شاید سرمایه گذاران بخش خصوصی به همین خاطر از این صنعت آنچنان که باید استقبال نمی‌کنند.اما نباید نادیده گرفت که رونق این صنعت برای ایران به دلیل پیشرفت و ورود تکنولوژی‌های نوین در صنایع دریایی و همچنین با توجه به اینکه در شمال و جنوب کشور دریا بوده بسیار مهم بوده و ضمن خودکفایی و خوداتکایی در بخش صادرات و ارزآوری، مقرون به صرفه نیز بوده و از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای اشتغال برخوردار است که می‌طلبد توجه بیشتری به این صنعت گران شود.
ایران  در ۵۰ سال گذشته تلاش‌های فراوانی در راستای گسترش صنعت کشتی سازی داشته است و از ۴ دهه پیش تاکنون صنعت کشتی سازی در منطقه هرمزگان نیز شکل گرفته و در طول این سال‌ها با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده، اما جرقه امید و توانمندی آن از بین نرفته است.
درسال های گذشته پویش خودکفایی در این صنعت با ساخت و به آب اندازی چندین فروند کشتی بنام استان‌های مختلف در کشتی سازی هرمزگان شکل گرفت اما به تدریج و در میانه راه به دلیل حمایت نشدن، از رونق افتاد و حتی برخی برای تعمیرات نیز به کشورهای همسایه دور و نزدیک چشم دوختند اما با تحریم‌های اقتصادی، زمینه یک بازگشت به خویشتن در این صنعت فراهم شد.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس می گوید: مصوبات مجلس باید در راستای تقویت صنایع کشتی سازی داخلی کشور باشد.حسین هاشمی تختی اظهار کرد: طی ۳ ساله اخیر یکی از جدی‌ترین مباحث ما در کمیسیون عمران مجلس و کمیته بندری و دریایی و همین طور فراکسیون دریایی کشور، بررسی نقش و جایگاه صنایع کشتی‌سازی کشور و امکان سنجی توسعه آنها برای رفع نیازهای داخلی بود.وی افزود: روز گذشته  فرصتی دست داد تا از صنایع کشتی‌سازی مستقر در هرمزگان و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هر کدام از واحدها بازدید جامعی داشته باشیم و سطح توانمندی هر کدام از بخش‌ها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.
عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: با فعال کردن بیش از پیش این صنعت در کشور نه تنها قادر خواهیم بود که اقتصاد ملی‌مان را بر پایه ظرفیت‌های دریامحور تقویت کنیم بلکه می‌توانیم افق‌های تازه‌ای از رشد و پیشرفت را در پیش روی استان قرار داد.
هاشمی تختی گفت: بزودی جلسه مشترکی پیرامون همین مباحث در کمیسیون عمران و با حضور اعضای فراکسیون دریایی و کمیته بندری و صنایع دریایی برگزار خواهیم کرد که ماحصل آن را هدف‌گذاری تصویب مصوباتی قرار خواهیم داد که تقویت‌کننده صنایع کشتی‌سازی داخلی باشد.
وی عنوان کرد: امکان حمایت‌های مالی از منابع مختلف برای رونق این صنعت را نیز بررسی خواهیم کرد و در خصوص ایجاد مرز رسمی در محدوده این منطقه را نیز مورد پیگیری قرار خواهیم داد.
وی از مزایای ابجاد مرز رسمی در صنایع کشتی سازی و فراساحل در هرمزگان را کاهش هزینه تمام شده ساخت و تعمیر کشتی‌ها عنوان و اظهار کرد: در این سفر همچنین فرصتی بدست آمد تا  قانون صنایع دریایی را مورد بررسی بیشتری قرار دهیم و آن بخش‌هایی که دولت اجرا نکرده را احصاء و برای عملیاتی شدن ، تذکر دهیم.
بومی شدن کشتی سازی در محاق
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه