نقشه راه فعالیت‌های فرهنگی در قم تدوین نشده است

قم- مریم یقینی- خبرنگار اقتصاد سرآمد :دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قم عنوان کرد: شاخص‌های فرهنگ عمومی را در سبک زندگی مردم و رفتارهای فردی و اجتماعی آن‌ها مورد ارزیابی قرار داده‌ایم که با نتایج به دست آمده، می‌توان به برنامه‌ریزی راهبردی در راستای ارتقای فرهنگ عمومی پرداخت.
،سید موسی حسینی کاشانی به مناسبت ۱۴ آبان، روز فرهنگ عمومی عنوان کرد: فرهنگ عمومی مجموعه‌ای منسجم از اهداف، ارزش‌ها، باورها و دارای مفاهیم و معانی خاصی است و می‌توان با اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی در جامعه، به بسیاری از اهداف متعالی دست یافت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: ارتقای فرهنگ عمومی در رفع آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی، نقش مهمی دارد، از این رو باید بر روی مقوله فرهنگ عمومی به طور جدی سرمایه‌گذاری کرد، بر این اساس وظایفی در جهت توسعه و تبیین فرهنگ عمومی بر عهده دستگاه‌های مختلف اجرایی و فرهنگی نهاده شده است که باید بدان جامه عمل بپوشانند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قم اظهار کرد: ارتقای شاخص‌های فرهنگ عمومی در جامعه بر روی رفتار و گرایش‌ها بسیار تاثیر گذار است و ما نیازمند حرکت‌های جهادی و عزم استانی برای بهبود وضعیت فرهنگ عمومی جامعه هستیم به ویژه اینکه بار تهاجم فرهنگی یا جنگ نرم در جامعه سنیگن است و باید برنامههای خود را متناسب با آسیب‌هایی که وجود دارد به صورت ایجابی و سلبی دنبال کنیم.
حسینی کاشانی خاطرنشان کرد: فرهنگ عمومی اگر به درستی اصلاح شود، می تواند موجب تعالی و تحول در جامعه شود و بسیاری از ناهنجاری‌های مخرب اجتماعی و فرهنگی را از میان ببرد و آثار مطلوبی بر جای بگذارد.
وی گفت: یکی از ظرفیت های مهم، تشکیل شورای فرهنگ عمومی است که در استان قم با حضور مسئولان به ویژه امام جمعه و استاندار، مصوباتی را در این شورا دنبال می کنیم، خوشبختانه در این باره از استان‌هایی هستیم که جلسات شورای فرهنگ عمومی به طور مستمر برگزار می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: بسیاری از دغدغه‌ها از جمله طلاق، حجاب و عفاف، تبلیغات محیطی شهری، سواد رسانه ای و …در این جلسات پیگیری می‌شود و ما عهده‌دار بررسی شاخص‌های فرهنگ عمومی و انجام برنامه‌های فرهنگی با توجه به مطالعات راهبردی در وزارت‍خانه و مرکز آمار کشور هستیم.
وی تصریح کرد: در سال جاری دو موضوع مهم یعنی شعار سال در رونق تولید و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته و در این باره نشست‌های تخصصی با حضور صاحب نظران در سطح استان نیز برگزار شده است.
حسینی کاشانی افزود: یکی از رویکردهای مهم استخراج شاخص‌های مهم فرهنگ عمومی در قم است که این شاخص‌ها را در سبک زندگی مردم و رفتارهای فردی و اجتماعی آن ها مورد ارزیابی قرار داده‌ایم، با نتایج به دست آمده از استخراج شاخص‌ها، می‌توان به برنامه‌ریزی راهبردی پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: در مساله فرهنگ عمومی باید به ابعاد شکل ظاهری و پنهان رفتارهای اجتماعی توجه داشت تا بتوان به نقطه مطلوبی در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دست یافت و بتوان در نهایت مساله فرهنگ عمومی را نهادینه کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم عنوان کرد: هنوز نقشه راهی برای فعالیت‌های فرهنگی در قم تدوین نشده است، در این خصوص آمایش فرهنگی و شناسایی نقاط ضعف و قوت می‌تواند اثر مثبتی در تحقق فرهنگ عمومی باشد.
نقشه راه فعالیت‌های فرهنگی در قم تدوین نشده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه