دولت طرح «مسکن مهر» را برای خانه دار شدن مردم دنبال کند

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت می‌تواند طرح مسکن مهر را با رفع نواقص آن دنبال کند تا بخشی از جامعه از این طریق خانه دار شوند.
به گزارش اقتصادسرآمد به نقل از مهر، محمدرضا رضایی کوچی درباره آخرین وضعیت ساخت خانه های اجاره ای با زمین های دولتی، گفت: متاسفانه تاکنون این زمین ها مورد استقبال مردم قرار نگرفته چرا که از حد توان اقشار متوسط و پایین جامعه فراتر و این زمین ها گران است.وی تاکید کرد: دولت باید برای بهبود وضعیت مسکن اقشار متوسط و پایین جامعه برنامه ریزی کند و نیاز مسکن این افراد را تامین کند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده معتقدم دولت باید زمین های ارزان قیمت و با  تسهیلات ارزان و همچنین طولانی مدت را به مردم ارائه دهد تا آنان بتوانند خانه دار شوند.رضایی کوچی با اشاره به طرح مسکن مهر، افزود: طرح مسکن مهر هم طرح خوبی بود که البته ایراداتی به ویژه در زمینه جانمایی و نظارت داشت که دولت می تواند همین طرح مسکن مهر را  با رفع نواقص آن دنبال کند تا بخشی از جامعه از این طریق خانه دار شوند.وی خاطرنشان کرد: اگر دولت دو مکانیزم زمین ارزان قیمت و تسهیلات ارزان را در اختیار مردم قرار دهد و همچنین بتواند واحدهایی را با مشارکت مردم احداث کند، اقشار ضعیف جامعه هم می توانند خانه دار شوند.
مسکن به عنوان یکی از مهمترین پیشرانه‌های اقتصادی کشور از سال‌ها پیش مورد توجه دولتها بوده است.رونق ساخت و ساز و معاملات مسکن حدود ۳۰۰ صنعت را در کشور به تحرک واداشته و گردش مالی بین این صنایع منجر به جذب نقدینگی توسط بانک‌ها شده و در نهایت چندین مشکل بزرگ اقتصادی کشور اعم از رشد نقدینگی، کاهش سرعت گردش پول، کاهش و یا فریز منابع بانکی و در نتیجه کاهش توان تسهیلات دهی شبکه بانکی و ... مرتفع خواهد شد.طی سال‌های اخیر و به دلیل وضعیت خاص اقتصادی حاصل شرایط سیاسی، انتظارات تورمی سرمایه‌ها را به سمت خرید ملک سوق داد. این در حالی بود که علاوه بر آپارتمان‌های کوچک متراژ نرخ معاملات املاک کلنگی نیز رو به افزایش گذاشت. در کنار این افزایش، قیمت زمین نیز که بیشترین سهم در تعیین قیمت املاک را به خود اختصاص داده است با شیب تند بالا رفت.دولت نهم با در نظر گرفتن این شرایط طرح مسکن مهر را ارائه و با هدف واگذاری ملک بدون قیمت زمین به متقاضیان آغاز کرد.
دولت یازدهم بعد از روی کار آمدن تلاش کرد تا این طرح معیوب را به سرانجام برساند، اما اجرای طرحی ناقص‌الخلقه با مشکلاتی متعدد، هزینه و انرژی فراوانی از بخش‌های درگیر دولتی و خصوصی با آن را هدر داد.در کنار تکمیل طرح مسکن مهر، حسن روحانی رئیس دولت یازدهم با گزارشاتی که از رکود در بخش مسکن دریافت می‌کرد تصمیم به اجرای سیاست تحریک تقاضا و همچین افزایش عرضه گرفته و طرح عظیم اقدام ملی مسکن را ارائه داد.
دولت طرح «مسکن مهر»  را برای خانه دار شدن مردم دنبال کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه