بررسی «اقتصادسرآمد» از لزوم تصویب یک طرح در مجلس؛

«شفافیت آرا»، اتاق شیشه ای پارلمان

گروه سیاسی- اواسط مردادماه، طرحی درباره شفافیت آرای نمایندگان مجلس توسط حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با امضای ۲۹ نفر از نمایندگان، تقدیم هیئت رئیسه شد. براساس این طرح، در جریان بررسی لوایح و طرح ها، رای گیری مخفی به رای‌گیری علنی تغییر می یافت. البته قرار بود برخی موارد همچنان استثنا باشند و رای گیری درباره آنها بصورت مخفی اخذ گردد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در کنار این طرح مجلس، دو طرح دیگر هم در آذر ۹۶ و تیر۹۷ توسط آقایان فتحی، نماینده مردم تهران و ذوالنوری نماینده‌ قم و با امضای گروهی دیگر از نمایندگان مجلس به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده بود. البته طرح ذوالنوری علاوه بر شفافیت آرا به سایر شاخص‌های شفافیت مجلس از جمله سفرهای نمایندگان، حضور و غیاب، مرخصی و ... هم پرداخته بود. بیش از ۲۰۷ نفر از نمایندگان مجلس با روش های مختلف از طرح شفافیت آرا حمایت کرده‌اند.
اکنون، نمایندگان مجلس که در هفته‌های قبل به یک فوریت طرح شفافیت آرای خود رای نداده بودند؛ حالا در طرح جدید به شرط شفافیت آرای تمام نهادهای تصمیم‌گیر، حاضر شدند نخستین گام را در روشن شدن آرای خود بردارند.بر اساس ماده واحده این طرح تمامی شوراها، مجامع و نهادهای موثر در فرآیند قانون‌گذاری و نهادهای تصمیم‌گیرنده که صلاحیت سیاست‌گذاری یا وضع قانون و مقررات دارند از جمله مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، شوراهای شهر و روستا، خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی سازی رای اعضا و انتشار آن و همچنین علنی‌سازی مذاکرات در درگاه اینترنتی خود هستند.این طرح بعد از آن از سوی جمعی از نمایندگان مجلس طراحی شد که رای مخالف به فوریت «طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس» با واکنش‌های بسیاری از سوی مردم و ناظران سیاسی و اجتماعی مواجه شد.
عبدالکریم حسین‌زاده نماینده اشنویه در مجلس می گوید: مدت‌هاست که یقه نمایندگان مجلس را برای شفافیت آرا گرفتند پس بهتر است شفاف‌سازی در همه ارکان باشد.وی ادامه داد: واقعیت این است که من خودم مخالف شفافیت آرا هستم و دلیلش هم این است که این امر تبدیل به یک ابزار علیه خود دموکراسی و آزادی شده است. گاهی اوقات یک طرحی می‌آید  که امکان تقویت جامعه مدنی را به وجود می‌آورد اما نمایندگان تهدید می‌شوند که آرا را منتشر می‌کنند.
نماینده مردم اشنویه افزود: برخی دیگر هم به دلیل تائید صلاحیت و سایر امور ممکن است به همان طرح‌هایی که باعث تقویت جامعه مدنی می‌شود رأی ندهند! این که ما شفاف‌سازی را جزیره‌ای و تبدیل به ابزاری برای مچ‌گیری کنیم به هیچ عنوان درست نیست و ما راه به جایی نخواهیم برد.
وی تاکید کرد: بازهم می‌گویم اگر قرار است شفافیت آرا باشد برای همه ارکان باید باشد که من با این نوع شفاف‌سازی موافق هستم زیرا مردم باید بدانند کجا چه تصمیماتی گرفته شده است این اقدام ما را در توسعه سیاسی بسیار کمک خواهد کرد. 
علیرضا محجوب هم می گوید: طرح جدید شفافیت سازی؛ جنبه عمومی به خود گرفته است و سه قوه مکلف به شفاف سازی هستند.
وی با بیان اینکه مسئولیت تصمیم گیران مهم است، افزود: رسالت ما صیانت از مردم مستضعف است و اینکه مشخص شود نماینده به چه طرحی رای منفی و یا مثبتی داده است نمی‌گویم مهم نیست، اما باید جوانب کار بررسی و اولویت بندی شود.
محجوب گفت: شفافیت مهم است، بخصوص شفافیت دارایی و باید در این طرح، شفافیت‌های اساسی مورد نظر مردم را در نظر بگیریم مانند اینکه میزان دارایی وکلای ملت و خانواده‌شان در زمان ورود و پایان مجلس چقدر است.وی افزود: علت مخالفت من با این طرح این است که ما مسائل فوری تری مثل معیشت مردم داریم که باید به ان برسیم نه اینکه شفافیت آرا مهم نباشد.
اسدالله عباسی نماینده مجلس، دیگر مهمان برنامه گفت: طرح شفاف سازی با طرح‌های گذشته متفاوت است؛ مجلس بر اساس عقلانیت به فوریت این طرح رای داده است.وی افزود: بسیاری از امور نظارتی به مردم واگذار شده است و ما باید به اعتماد مردم جواب دهیم و در مقابل مردم، نمایندگان باید پاسخگو باشند.نماینده مجلس با بیان اینکه راه مبارزه با فساد شفاف سازی است، افزود: وقتی شفافیت باشد هیچگونه ابهامی پیش نمی‌آید.
 «شفافیت آرا»، اتاق شیشه ای پارلمان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه