نیروگاه سازی روس ها در ایران به روایت «اقتصادسرآمد»؛

داستان «سیریک»

گروه انرژی- اگر اجسام هم ناطق بودند به طور حتم داستانی كه نیروگاه اتمی بوشهر نقل می كرد ، شنیدنی بود؛ از دو بار قهر كارشناسان آلمانی تا حمله موشكی عراق، از ورود كارشناسان روس برای ساخت نیروگاه تا بدافزار استاكس نت .بدقولی روس ها در ساخت نیروگاه برای ایران به سیریک ختم نمی شود بوشهر هم داستان پرغصه ای بود که بعد از 4 دهه در نهایت با فشار ایران وارد مدار شد. اکنو سیریک نیز قرار است به سرنوشت بوشهر دچار شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، احداث نیروگاه سیریک یکی از سرفصل‌های همکاری بین ایران و روسیه بود که با هدف عمیق‌تر شدن روابط دو کشور سال‌ها قبل کلید خورد و قرار بود سرمایه آن توسط روس‌ها تامین شود. موضوعی که هنوز تحقق نیافته و درحالی که روس‌ها قول داده‌اند تا آخر ماه جاری میلادی به این وعده جامه عمل بپوشانند، ایران اعلام کرده که این آخرین فرصت روسیه است و در غیر این صورت دولت روسیه باید پیمانکار را تغییر دهد.
اواخر سال ۱۳۹۵ و در زمان وزارت حمید چیت‌چیان به عنوان وزیر نیروی دولت یازدهم بود که طبق تصمیمات روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه، نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک هرمزگان کلنگزنی شد تا این نیروگاه نیز به لیست چهار  نیروگاه دیگر از جمله نیروگاه منتظرقائم اصفهان و نیروگاه رامین اهواز که توسط روس‌ها احداث شده بود، بپیوندد. طبق قرارداد بین ایران و روسیه، بنا شد نیروگاه سیریک با چهار واحد ۳۵۰ مگاواتی بخار از طریق تأمین مالی روسیه احداث شود.
حدود یک سال بعد از آن رضا اردکانیان - وزیر نیرو در دولت دوازدهم - اعلام کرد در سال ۱۳۹۷ عملیات اجرای این طرح سرعت بیش‌تری می‌گیرد که با استفاده از وام روسیه ساخته خواهد شد و با بهره‌برداری از این طرح، تحول بزرگی در حوزه انرژی به عنوان یکی از زیربناها برای توسعه صنعت و کشاورزی در منطقه خواهد شد. از آن زمان، آخرین وضعیت احداث این نیروگاه در سکوت خبری بود تا این‌که اردکانیان در یک نشست خبری با بیان این‌که قرارداد نیروگاه سیریک در سال ۱۳۹۳ بین ایران و روسیه برای دریافت وام به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو امضاء شد، اظهار کرد که شرکت پیمانکار نیز یک شرکت روسی بود که اجرای این قرارداد از آن سال تاکنون به تعویق افتاده و طبق آخرین توافقی که با وزیر انرژی روسیه صورت گرفته حداکثر تا دو ماه دیگر مشخص می‌شود که این پیمانکار پروژه را اجرا خواهد کرد یا خیر.
پس از آن، در سفری که اردکانیان به روسیه داشت اعلام کرد در جریان این سفر امضای الحاقیه به قرارداد احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک استان هرمزگان با استفاده از وام دولت روسیه مورد بررسی قرار گرفت و تا ظرف دو یا سه ماه آینده، حدود ۲۲۰ میلیون دلار از اعتبار مورد نیاز این پروژه از سوی سرمایه‌گذار تامین خواهد شد. به گفته وی، همچنین تا پیش از ملاقات روسای جمهوری ایران و روسیه در آنکارا نیز تمامی امضاها برای الحاقیه قرارداد نیروگاه سیریک تکمیل شده و این مسئله در آن دیدار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
آخرین اخبار حاکی است که  روسیه قول داده ال‌سی را آخر ماه نوامبر باز کند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که مشکلات پرداخت وام که از طریق روسیه وجود داشت، برطرف شده است و روسیه ضمانت نامه را تحویل می‌دهد. به گفته محسن طرزطلب - مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی - مبلغ کل قرارداد ۱.۴ میلیارد یورو و مبلغ وامی که قرار است از طریق روسیه تامین شود، ۱.۲ میلیارد یورو است. این آخرین فرصت به روسیه است و در غیر این صورت دولت روسیه باید پیمانکار را تغییر دهد.
رویس ها اعلام کردند با وام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی دولت روسیه ساخت نیروگاه سیریک در آذرماه  آغاز می‌شود.احداث نیروگاه سیریک هرمزگان یکی از زیرساخت‌های برنامه توسعه منطقه ای مکران بود، که از سوی دولت با هدف توسعه این مناطق وبا نماد دوستی ایران و روسیه در روستای کرپان شهرستان سیریک به زمین زده شد.
پروژه ای که در شهریورماه سال۹۶ زمین ۲۰۰ هکتاری ساخت نیروگاه تحویل پیمانکار روسی شد. پروژه ای که قرار بود با وام کشور روسیه ضرف مدت ۵۵ ماه ساخته شود و برای ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال‌زایی کند پروژه ای که تاکنون جزء برداشت‌های سیاسی و حرکت‌های کوچک در زمین آن اقدامی حاصل نشده است.
مسئله ای که وزیر نیروی کشورمان در حاشیه سفر رئیس‌جمهوری به روسیه، با وزیر انرژی روسیه دیدار و در خصوص ساخت این نیروگاه با حمایت‌های دولت روسیه رایزنی کرد.
 داستان «سیریک»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه