بررسی «اقتصادسرآمد» از کمبود مواد اولیه در صنعت فولاد

خطر در کمین تولید فولاد

گروه صنعت و تجارت-صنعت فولاد را می‌توان یکی از بنیان‌های مهم اقتصاد در هر کشوری برشمرد، به‌گونه‌ای که حتی مصرف سرانه فولاد به‌عنوان شاخصی به منظور ارزیابی صنعتی بودن یک کشور مطرح است.ایران در تولید فولاد دارای جایگاه بین‌المللی است، به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۰ میلادی در مقام هفدهم دنیا قرار داشت و امروز ایران چهاردهمین فولادساز جهان است؛ تولیدات ما در این عرصه تا جایی پیش رفته که امروز تولیدات فولادی بخش خصوصی با وجود روند کاهشی در جهان در حال افزایش است؛ به‌گونه‌ای که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سال ۹۵ اعلام کرده است، عملکرد فولادسازان بخش خصوصی در نخستین ماه امسال در مقایسه با عملکرد ماه مشابه سال گذشته رشد ۱۴/۵درصدی ثبت کرد و این در حالی است که فولادسازان جهان با توجه به شرایط بازارها تولید خود را کاهش داده‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، یکی از مهم‌ترین مباحثی که صنعت فولاد را اقتصادی‌تر می‌کند، تکمیل زنجیره فولاد در داخل از معدن تا تولید فولاد است. زیرا در زنجیره فولاد است که ارزش‌افزوده بالا و اشتغالزایی بسیار خلق خواهد شد. ایران با توجه به معادن سنگ‌آهن و انرژی فراوان این ظرفیت را دارد که به یکی از کانون‌های اصلی تولید فولاد در جهان تبدیل شود که البته این امر مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و تکمیل زنجیره فولاد است. 
مراحل مختلف تکمیل زنجیره فولاد پس از سنگ‌آهن که از معدن استخراج می‌شود، شامل تبدیل سنگ‌آهن به کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و محصولات فولادی است، از این‌رو باید در تاسیس و ایجاد یک واحد فولادی تمام این زنجیره را در نظر گرفت تا با بهره‌گیری کامل از این زنجیره به بیشترین میزان ارزش‌دهی برسد. 
در این خصوص، یک عضو انجمن فولاد با اعلام اینکه در حال حاضر مشکلات تأمین آهن اسفنجی و قراضه شرایط را برای واحدهای تولیدی سخت کرده است،گفت: اگر این شرایط ادامه پیدا کند واحدهای شمش فولادی به مرحله بحرانی رسیده و تعطیل خواهند شد.
رضا شهرستانی ، با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید شمش القایی حدود 5 میلیون تن است، اظهار داشت: با افزایش ظرفیت تولید شمش القایی به 8 میلیون تن در سال‌های آتی خواهد رسید که در صورت اجرایی شدن این هدف 30 درصد از کل تولید فولاد ایران تأمین خواهد شد.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر مشکلات تأمین آهن اسفنجی و قراضه شرایط را برای واحدهای تولیدی سخت کرده است،گفت: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تولید آهن اسفنجی 9 درصد رشد کرده است که این میزان با توجه به روند تولید فولاد مه سال قبل 25 میلیون تن بوده و برنامه ریزی شده که امسال 28 میلیون تن تولید شد باید رشد 12 درصد باشد. که خود این نیاز داشته 14٪ آهن اسفنجی رشد داشته باشد و این موضوع نشان می‌دهد ما 5 درصد خلأ در تأمین آهن اسفنجی واحدهای فولادی داریم .به نوعی عرضه آهن اسفنجی امروز به قدر نیاز واحدهای تولید فولاد نیست.
این عضو انجمن فولاد با اعلام اینکه اعمال عوارض صادراتی برای سنگ آهن باعث شده تا فعالان این بخش همچنان محصولات خود را صادر کنند، افزود: قیمت گذاری اهن اسفنجی امروز شفاف نیست درحالی که باید مطابق با 50 درصد قیمت شمش خوزستان باشد.
شهرستانی تصریح کرد: متأسفانه با توجه به کاهش عرضه اهن اسفنجی حمل و نقل این مواد نیز بسیار گران شده به نحوی که معیار تن به کیلو رعایت نمی‌شود.وی در ادامه صحبتهای خود به رکود بخش مسکن و کاهش ضایعات ساختمانی اشاره کرد و گفت: این موضوع باعث شده تا واحدهای تولیدی در تأمین قراضه نیز با مشکل روبرو شوند به نحوی که اگر این شرایط ادامه پیدا کند واحدهای شمش فولادی به مرحله بحرانی رسیده و حتی تعطیل خواهند شد.
امروز اگر حمایت از فعالیت‌های واحدهای فرآوری به‌درستی انجام شود، دستیابی به اهداف ۱۴۰۴ بهتر و راحت‌تر خواهد بود. همچنین رازفر یادآور شد: در حال حاضر که با کاهش رونق در بازار صادراتی سنگ‌آهن روبه‌رو هستیم، واحدها می‌توانند فعالیت خود را وارد حلقه دوم یعنی فرآوری کنند. با این اقدام نیاز تولید ۵۵میلیون تن فولاد نیز تامین خواهد شد.
خطر در کمین  تولید فولاد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه