واکاوی «اقتصادسرآمد» از واکنش ها به آلودگی شیرخوراکی

شیر با ضمانت سلامت!

گروه صنعت و تجارت- چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد که لبنیات توزیعی در استان‌های مختلف کشور آلوده به سم آفلاتوکسین است و میزان این آلودگی در استان‌های مختلف نیز با یکدیگر تفاوت دارد. این خبر واکنش‌های بسیاری را از سوی سازمان غذا دارو، وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، وزارت جهادکشاورزی و حوزه‌های مرتبط با این صنعت در پی داشت. در این میان حتی این موضوع نیز مطرح شد که ممکن است خوراک دام آلوده به سم آفلاتوکسین بوده باشد و شیر دام نیز پس از مصرف دام از علوفه، آلوده شده باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این خصوص، رئیس سازمان دامپزشکی گفت: تضمین می‌دهیم که همه شیرهای تولیدی در کشور از کیفیت، سلامت و بهداشت کامل برخوردارند و مردم می‌توانند با ضمانت این سازمان، از این محصول با خیال راحت استفاده کنند.
علیرضا رفیعی پور افزود: همه آزمایش‌های انجام شده بر روی شیر خام و همچنین محصول نهایی، نشان می‌دهد میزان سم آفلاتوکسین موجود در شیر بیشتر از حد مجاز نیست و هیچ نگرانی برای مصرف کنندگان در مورد استفاده از شیر وجود ندارد.
وی اضافه کرد: بیش از صد هزار پروانه تأسیس و بهره برداری دامداری و حدود ۸ میلیون رأس دام سنگین در کشور وجود دارد که حدود ۱۰ میلیون لیتر شیر خام تولید می‌کنند و در طول مسیر تولید تا مصرف، رصد و پایش و آزمایش‌های لازم در مورد آن‌ها انجام می‌شود.
رفیعی پور گفت: حدود ۱۶۰۰ واحد جمع آوری شیر اعم از کارخانجات پاستوریزاسیون و کارخانجات لبنیات با نظارت مستقیم سازمان دامپزشکی در کشور وجود دارد که از فناوری روز دنیا استفاده می‌کنند و محصولات لبنی ایران به سراسر دنیا صادر می‌شود و این محصولات در کشور مقصد صادرات مورد تست‌های مجدد قرار می‌گیرند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: استانداردهای سازمان ملی استاندارد در مورد شیر بسیار سختگیرانه‌تر از ضوابط موجود در اتحادیه اروپا و آمریکا است و همه آزمایش‌های انجام شده بر روی شیر خام و همچنین محصول نهایی نشان می‌دهد که میزان سم آفلاتوکسین موجود در شیر بیشتر از حد مجاز نیست و هیچ نگرانی برای مصرف کنندگان در مورد استفاده از شیر وجود ندارد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران هم با بیان اینکه موضوع آلودگی شیر در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی و رد شده است، گفت: ما به حدود ۲۸ کشور دنیا لبنیات صادر می کنیم.
سید احمد مقدسی در واکنش به مطرح شدن مباحثی مبنی بر آلودگی شیر تولیدی کشور، اظهارداشت: کمیسیون کشاورزی مجلس دیروز در این زمینه جلسه‌ای داشت و با توضیحات و مستنداتی که مسئولان مربوطه ارائه کرده‌اند، این مساله تکذیب شد.
وی اضافه کرد: طبق اعلام مسئولان وزارت جهاد و وزارت بهداشت حد مجاز آفلاتوکسین در شیر بر اساس استانداردها در ایران ۵۰ نانوگرم در لیتر است که در شیرهای مصرفی کشورمان به هیچ عنوان از این حد مجاز عدول نشده است و در همه آزمایش‌ها، این رقم پایین‌تر از حد مجاز بوده است.
مقدسی تصریح کرد: ما به حدود ۲۸ کشور دنیا از جمله روسیه و کشورهای اروپایی صادرات داریم و در صورتی که چنین مسأله‌ای صحت داشت قادر نبودیم این حجم صادرات داشته باشیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در واکنش به این ادعا گفت: به هیچ وجه سم آفلاتوکسین بیش از حد مجاز در شیر وجود ندارد و این موضوع به شدت تکذیب می‌شود.
مرتضی رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: به هیچ وجه سم آفلاتوکسین بیش از حد مجاز در شیر وجود ندارد و این موضوع به شدت تکذیب می‌شود.
وی افزود: نتایج تحقیقات دانشگاه‌ها، بررسی‌های وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و همچنین کارخانجات تولیدکننده شیر، نشان می‌دهد که به هیچ وجه سم آفلاتوکسین بیش از حد مجاز در شیر وجود ندارد.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: حد مجاز آفلاتوکسین در شیر بر اساس استانداردها در ایران ۵۰ نانوگرم در لیتر است که در شیرهای مصرفی کشورمان به هیچ عنوان از این حد مجاز عدول نشده است و در همه آزمایش‌ها، این رقم پایین‌تر از حد مجاز بوده است.
رضایی اضافه کرد: موضوع وجود آفلاتوکسین بیش از حد مجاز در شیرها که از جانب برخی مطرح شده به هیچ عنوان مستند نیست و پایه و اساس ندارد. اینکه مطرح شده ۶۰ درصد شیر تولیدی در یکی از استان‌های کشور آلوده به سم آفلاتوکسین بیشتر از حد مجاز است کذب محض است.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه همه کارخانجات لبنیات، شیر دریافتی را مورد آزمایش قرار می‌دهند اظهار داشت: از مهمترین مواردی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد وجود سم آفلاتوکسین بیش از حد مجاز است که اگر چنین مواردی مشاهده شود بلافاصله شیر به دامداری بازپس داده می‌شود ضمن اینکه با توجه به انتقال سم آفلاتوکسین از خوراک دام به شیر، دامداری‌ها نیز آزمایش‌های دقیقی برای وارد نشدن این سم به بدن دام دارند چرا که این سم مهلک است و پیش از هر چیزی، دام‌ها را از پای در می‌آورد.
شیر با ضمانت سلامت!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه