بررسی نشست داووس 2019در گزارش «اقتصادسرآمد»

ظریف، ماکرون و می، غایبان داووس

گروه سیاسی- چهل و نهمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد (WEF) با حضور رهبران اقتصادی و سیاسی کشورهای مختلف و با شعار «جهانی شدن 4؛ شکل‌دهی به ساختار جهانی در عصر انقلاب صنعتی چهارم» در داووس سوئیس آغاز شد. بیش از سه هزار شخصیت بازرگان، سیاستمدار، دانشگاهی و نمایندگان سازمان های مردم نهاد در این اجلاس که تا 25 ژانویه ادامه خواهد یافت شرکت می‌کنند. جهانی شدن، بهداشت روانی، تغییرات اقلیمی، کاهش رشد اقتصادی در چین و اقتصاد جهانی، جنگ های تجاری، بحران سوریه و یمن، بحران مهاجرت، مبارزه با فقر از جمله موضوعات اجلاس داووس خواهد بود. دونالد ترامپ به دلیل بحران بودجه و تعطیلی دولت فدرال آمریکا در اجلاس امسال داووس شرکت نخواهد کرد. ترزا می، نخست وزیر انگلستان و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از دیگر غایبان این اجلاس خواهند بود. بیش از 60 کشور مانند آلمان و ژاپن در سطح رئیس دولت و حکومت در اجلاس داووس 2019 شرکت می‌کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: لغو سفر ظریف به «داووس» از دست رفتن فرصت برای گفتگو بود.سیدعباس ‏موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر و در واکنش به عدم حضور محمدجواد ظریف وزیر امور ‏خارجه در نشست داووس، تاکید کرد: با توجه به دعوت رسمی و شخصی انجام شده از دکتر ظریف، ایشان کاملا آمادگی داشتند تا ‏امسال در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس شرکت کنند.‏
عدم صدور ویزا برای مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس داوس مسبوق به سابقه است. در تابستان سال جاری نیز آمریکا از صدور ویزا برای هیات ایرانی خودداری کرد که در نهایت تحت فشار جهانی اقدام به صدور ویزا اما تاخیر کرد. اکنون سوییس اعلام کرده که برای سفر ظریفه با داووس ویزا صادر نمی کند. 
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران گفته بود که به رغم برنامه‌ریزی‌های انجام شده، محمدجواد ‏ظریف در نشست داووس شرکت نخواهد کرد.‏پیش از این نیز آمریکایی‌ها با کارشکنی در فرآیند صدور روادید برای ظریف، مانع از حضور وی در نشست شورای امنیت که به ‏پیشنهاد ویتنام برگزار شده بود، شدند.‏به نظر می‌رسد آمریکا تلاش می‌کند با ایجاد مانع برای ظریف، از حضور و سخنرانی وی در مجامع جهانی جلوگیری کند.‏
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پیامی توییری، علت عدم حضور وزیر امور خارجه در فروم اقتصادی داووس را توضیح داد.سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری درباره عدم حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در  فروم اقتصادی داووس نوشت: با توجه به دعوت رسمی و شخصی انجام شده از دکتر ظریف، ایشان کاملا آمادگی داشتند تا امسال در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس شرکت کنند. متاسفانه، تغییر یک طرفه از جانب مجمع جهانی اقتصاد در برنامه‌ریزی که دو طرف بر سر آن توافق کرده بودند (شاید برای رسیدن به همین هدف ) مانع از حضور دکتر ظریف شد. یک فرصت برای گفت‌وگو از دست رفت. "
سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: لغو سفر ظریف به «داووس» از دست رفتن فرصت برای گفتگو بود.سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر و در واکنش به عدم حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست داووس، تاکید کرد: با توجه به دعوت رسمی و شخصی انجام شده از دکتر ظریف، ایشان کاملا آمادگی داشتند تا امسال در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس شرکت کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه، تغییر یک طرفه از جانب مجمع جهانی اقتصاد در برنامه‌ریزی که دو طرف بر سر آن توافق کرده بودند (شاید برای رسیدن به همین هدف)، مانع از حضور دکتر ظریف شد. یک فرصت برای گفتگو از دست رفت.
ظریف، ماکرون و می، غایبان داووس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه