گزارش «اقتصادسرآمد» از اما و اگرهای تصویب یک طرح

شفافیت مالی نامزدها خوب یا بد

سمیه ملایی- احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس می گوید:مسئله شفاف کردن منابع مالی داوطلبان انتخابات و قانونمند کردن آن قدم مثبت بزرگی است که برداشته می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، او ادامه داد: ممکن است به دلیل کمبود وقت (مدت زمان باقی مانده تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس) و همچنین ابتدایی بودن این مسئله (شفاف‌سازی منابع مالی انتخاباتی) در کشور اشکالاتی هم وجود داشته باشد، اما نفس اینکه مجلس به این موضوع پرداخت و می‌خواهد هزینه های انتخاباتی را شفاف و نفوذ مفسدین به مجلس را کنترل کند قابل استقبال است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اینکه هیچ شخصیت حقوقی نمی‌تواند کمک مالی انتخاباتی دهد ممکن است عملی نشود، اما اگر کار انتخابات شفاف باشد یک گام رو به جلو است و باید از آن استقبال کرد. با توجه به بحث نفوذ که موضوعی جدی است، ممکن است مواردی در خصوص کمک های مالی اتباع غیر ایرانی در انتخابات وجود داشته باشد.
این روزها بحث عدم ورود افراد با حواشی اقتصادی به مجلس به شدت مطرح است. رد صلاحیت بسیاری از نمایندگان توسط شورای نگهبان پس از آنکه با واکنش های مختلف و غالبا انتقادی مواجه شد از سوی سخنگو این گونه پاسخ داده شد:«از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس، صلاحیت ۹۰ نفر عمدتا به خاطر مسایل مالی تایید نشده است، البته به برخی از آنها مستندات پرونده‌شان توضیح داده شد و به بقیه نیز اگر درخواست کردند، این مستندات ارائه می‌شود.»
کدخدایی با تاکید بر اینکه سو استفاده از اموال عمومی، تحصیل مال نامشروع، اختلاس، استعمال مواد مخدر، مفاسد اخلاقی، محکومیت جنایی، سابقه شرارت، چاقو کشی، سابقه فروش مواد مخدر از جمله مصادیق رد صلاحیت‌ها ست، گفت : از حدود 247 نفر نماینده فعلی مجلس، 90 نفر صلاحیت شأن عمدتا به خاطر مسایل مالی تایید نشده است، البته به برخی از آنها مستندات پرونده‌شان توضیح داده شد و به بقیه نیز اگر درخواست کردند، این مستندات ارائه می‌شود.سخنان کدخدایی در خصوص دلایل رد صلاحیت نیز با واکنش تند رییس پارلمان مواجه شد:« مطلبی از جانب سخنگوی شورای نگهبان از سوی رسانه‌ها منتشر شد که علت رد صلاحیت را سوء‌استفاده اقتصادی بیان می‌کرد. این مطلب درست نیست.»
بلافاصله سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سخنان لاریجانی گفت: «اگر رییس محترم مجلس در جریان قرار نگرفته اشکال از نمایندگانی است که مراجعه کردند، اما جزئیات را اعلام نکرده‌اند. ما به عنوان شورای نگهبان از جهت قانونی ممنوعیت داریم که جزئیات پرونده‌ها را به افکار عمومی اعلام کنیم.مراجع چهارگانه بعد از اعلام نظر هیات‌های اجرایی نسبت به ۱۵ هزار ثبت نام انتخابات مجلس اظهار نظر کردند. نظراتی که شورای نگهبان داده بسیار دقیق و مبتنی بر مستندات متقنی است که در پرونده وجود دارد. ممکن است اسناد جدیدی به دستمان برسد که می تواند درباره تغییر نظر اعضای شورای نگهبان هم موثر باشد.»
و این واکنش ها همچنان ادامه دارد. 
محمد جواد کولیوند هم در خصوص طرح دوفوریتی شفاف‌سازی منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی با اصلاح برخی مواد قانون انتخابات مجلس می گوید: 2 فوریت این طرح در جلسات پیشین تصویب شده بود و مواد 3 تا 12 طرح شفاف‌سازی منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی مجلس از صحن به کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس ارجاع داده شد و پیشنهادهایی که نمایندگان داشتند را در کمیسیون بررسی کردیم و پیشنهادهای قابل اجرا اعمال شد.
رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر طرح شفاف‌سازی منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی مجلس تایید شود به انتخابات می‌رسد زیرا محتویات این طرح با زمان‌بندی اجرائی انتخابات مجلس منافاتی ندارد.کولیوند با بیان اینکه در بحث تبلیغات، خود نامزد یا مسئول تبلیغات ستاد کاندیدا باید معرفی شود و حساب بانکی مشخصی را افتتاح کنند تا کمک‌های مالی به آن حساب واریز شود، ادامه داد: کمک‌ها باید شفاف و نام افراد کمک کننده مشخص باشد، احزاب کمک کننده نیز باید نام حزب و دبیرکل آن‌ها اطلاع‌رسانی شود.
شفافیت مالی نامزدها  خوب یا بد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه