گزارش «اقتصادسرآمد» اما و اگرهای تاثیر نقدینگی بر صنعت خودروسازی

رمق دوباره با تزریق تسهیلات به خودرو

گروه صنعت و تجارت- در وضعیتی که صنعت خودرو و قطعه بیشتر از هر زمان دیگری از کمبود منابع مالی رنج می‌برد و وضعیت اقتصادی هم در شرایط باثباتی وجود ندارد، نیاز به همکاری سیستم بانکی که در چند سال گذشته در بخش صنعت ضعیف عمل کرده بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود. فعالان این حوزه عقیده دارند که در کنار همکاری سیستم بانکی باید نسبت به تدوین برنامه‌ای جامع اقدام کرده و دولت هم حمایت‌های خود را از این صنعت ادامه دهد.
به گزارش اقتصادسرآمد، وزیر صنعت مدتی قبل  درباره پرداخت تسهیلات به خودروسازان، گفته بود: هفته گذشته شورای پول و اعتبار پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرد تا شرکت‌های خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعه سازان استفاده کنند، اگرچه ۵ هزار میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست، اما می‌تواند مشکل خودروسازان را تا حدودی رفع کند.مقرر است به هر خودروساز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شود تا این اعتبار در اختیار قطعه سازان قرار گیرد، روند تخصیص این اعتبار همانند ۴ هزار میلیارد تومانی است که در سال گذشته پرداخت شد.۵ هزار میلیارد تومان در وهله نخست به قطعه سازانی پرداخت می‌شود که جزو زیرمجموعه خودروسازان نبوده و به معنای واقعی خصوصی باشند، زیرا برخی از قطعه سازان زیرمجموعه خودروسازان هستند.
اکنون، نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان گفت: اکنون بانک‌های عامل در حال تقسیم کار برای پرداخت این مبالغ هستند. طبق آنچه که مدیران خودروسازی اعلام کرده‌اند، احتمالا تمام این مبلغ تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار خواهد گرفت و تا اواخر بهمن ماه به دست قطعه‌سازان خواهد رسید.شاپور سامعی در نشست خبری گفت: با لطف وزیر صمت و جلساتی که با مسئولان وزراتخانه برگزار شد، دو هفته گذشته این مصوبه در شورای عالی پول و اعتبار نهایی شد و فاز اول  وارد مرحله اجرایی شده است. مقرر شده است پنج هزار میلیارد تومان به خودروسازان پرداخت شود. اکنون بانک‌های عامل در حال تقسیم کار برای پرداخت این مبالغ هستند. گرچه این مبلغ در برابر ٢٠ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان رقم چندان بزرگی نیست اما حرکت رو به جلویی خواهد بود و کمک اساسی خواهد کرد.نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ادامه داد: اینکه مطرح شده فاز اول وارد مرحله اجرایی شده است، باید گفت که البته هنوز صحبتی از فاز دوم نیست. در ابتدای مذاکرات مربوط به این مصوبه پرداخت ١٠ هزار میلیارد تومان مطرح بود اما پس از آن صحبت‌ها براین اساس پیش رفت که مبلغ تسهیلات ۵٠٠٠ میلیارد تومان است و همیشه عنوان شده است «در مورد ۵٠٠٠ میلیارد تومان تان صحبت کنید».
وی افزود: طی جلساتی که با مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ برگزار شده است و به گفته آن‌ها، قرار است عین مبلغ تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد. تا اواخر بهمن ماه سال جاری این مبلغ به حساب خودروسازان واریز و قطعه سازانی که قرار است از این منابع بهره‌مند شوند، مشخص می‌شوند. این تسهیلات قطعا کار را برای پایان سال راحت‌تر خواهد کرد و موجودی انبار قطعه‌سازان برای سال آینده را نیز در شرایط بهتری قرار می‌دهد.سیدجواد سلیمانی افزود: بانک مرکزی با اختصاص به‌موقع تسهیلات به صنعت خودرو، به افزایش تولید در دوماهه پایانی سال و پاسخ‌گویی به تعهدات مشتریان کمک کرده است.وی تاکید کرد: این تسهیلات به‌سرعت و به‌شکل مستقیم به تولید اختصاص می‌یابد و با پیگیری پویش ملی داخلی‌سازی قطعات صنعت خودرو و همت تلاشگرانِ صنعت قطعه‌سازی کشور، تغذیه خطوط گروه سایپا به‌شکل مستمر و بی‌وقفه ادامه خواهد یافت.مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین تصریح کرد: صنعت قطعه‌سازی کشور با این کمک‌های تسهیلاتی می‌تواند نسبت به خرید مواد اولیه و تامین به‌موقع قطعات مورد نیاز خطوط خودروسازان اقدام کند.فرهاد به‌نیا - سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو - اظهار کرد: سالهاست که تولیدکنندگان کشور با معضلات تسهیلات بانکی روبرو هستند. سال جاری مجلس شورای اسلامی قدم خوبی در رابطه با حذف سود مرکب برداشت. بانک‌ها طی ١٠-١٢ سال اخیر، برخلاف مصوبه شورای پول و اعتبار که در سال ٩٠ حقوق غیر مشارکتی را ١۴ تا ١۵ درصد و حقوق مشارکتی را ١٧ تا ١٩ درصد به صورت غیر تقسیط و  با سررسید یکساله به صورت قانون اعلام کرد، اما متاسفانه بانک‌ها قراردادها را به صورت مشارکتی و به صورت قسطی بستند که باتوجه به مسائل و مشکلات داخلی، تحریم‌ها، افزایش قیمت مواد اولیه و غیره، تعداد بسیار زیادی از تولیدکننده‌ها ازجمله قطعه‌سازان از پرداخت اقساط بانکی بازماندند.
 رمق دوباره با تزریق تسهیلات به خودرو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه