تظاهرات "روز تهاجم" در استرالیا

هزاران معترض عمدتا بومی استرالیا در اعتراضات در شهرهای سراسر این کشور به مناسبت سالگرد آغاز استعمار انگلیس بر این قاره بزرگ که تحت عنوان اعتراضات "روز تهاجم" برگزار شد به خیابانها آمدند.
به گزارش اقتصادسرآمد، دیروز به تاریخ 26 ژانویه رسما به عنوان "روز استرالیا" در تقویم این کشور درج شده است؛ مناسبتی عمومی که هدف از آن گرامی داشتن پایه‌گذاری کشور استرالیای مدرن بوده و برای آن برنامه‌هایی همچون آتش‌بازی، کنسرت و مراسمهای دیگر برگزار می‌شود.
با این حال جامعه بومیان استرالیا، این مناسبت را یک تاریخ سیاه و یک اتفاق ناگوار در نظر می‌گیرند؛ آنها کسانی بودند که تا قبل از آغاز استعمار بریتانیا بر این قاره ده‌ها هزار سال در آن سکونت داشته‌اند و ورود مهاجران انگلیسی به آنجا در سال 1788 را آغاز دو قرن رنج و درد خود می‌دانند.
تظاهرات اعتراضی سالانه علیه این رخداد در استرالیا هر سال با جمعیتی بیشتر برگزار می‌شود و هدف از آن جلب توجه عمومی به بی‌عدالتی‌های روا داشته شده نسبت به بومیان و درخواست از دولت استرالیا برای تغییر تاریخ "روز استرالیا" است.این مناسبت نخستین بار در سال 1994 از سوی مقامهای استرالیا در تقویم این کشور گنجانده شد.
امسال کمپینی تحت عنوان "اجاره را پرداخت کنید" از سوی این معترضان به راه انداخته شده و در آن از غیربومی‌های استرالیا خواسته شده تا با کمک به این کمپین به نوعی به بومیان غرامت پرداخت کنند.
لیدیا تورپ، سازماندهنده تجمع اعتراضی امروز در ملبورن و از سیاستمداران سابق دولت استرالیا که بومی محسوب می‌شود در اظهاراتی تلاش کرد تا درد و رنج خانواده های بومیان که مجبور به پرداخت پول برای دفن بستگانشان بعد از جان باختن آنها در زندان شدند، را مورد تاکید قرار دهد.او گفت: اکنون سال 2020 است و ما همچنان تلاش می‌کنیم برای دفن مردممان پول جمع کنیم. بنابراین ما هم از مردم می‌خواهیم اجاره پرداخت کنند چون شما روی اراضی دزدیده شده‌، زندگی‌ می کنید.
تظاهرات "روز تهاجم"  در استرالیا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه