بررسی «اقتصادسرآمد» از اما و اگرهای پروازهای چین به تهران

ماهان پاسخگو باشد

گروه حمل و نقل- «ماهان»؛ این‌روز‌ها حتی به طعنه در تاکسی‌ها هم مقصر اصلی ورود کرونا به ایران شناخته می‌شود. باور عمومی آن‌قدر در این زمینه جدی است که حتی اظهارنظر وزیر بهداشت مبنی بر ورود تاجر قمی با پرواز غیرمستقیم به ایران، به پنهان‌کاری تعبیر می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، مدتی قبل، بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس ایران گفته بود که سازمان هواپیمایی و شرکت «ماهان» متهم ردیف اول ورود کرونا به کشور است.وی اظهار داشت: موضوع تداوم پرواز برخی ایرلاین‌ها به چین را در قالب تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی دنبال خواهد کرد.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس همچنین افزود: ما پیش از این تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی و سقوط هواپیماها در ایران را به هیات رییسه مجلس ارائه کرده بودیم که این تحقیق و تفحص به کمیسیون مربوطه ارجاع شده است، هر زمان این موضوع در کمیسیون مطرح شود یک بند دیگر به آن اضافه خواهیم کرد که مربوط به پرواز ایرلاین‌ها به چین بعد از شیوع کرونا است.
وی خواستار ورود قوه قضائیه به این موضوع شد و تاکید کرد: البته اگر احیانا جلسات مجلس تشکیل نشود، انتظار داریم قوه قضاییه راسا به این موضوع ورود کند زیرا ما معتقدیم اتهام این افراد سنگین‌تر از کسانی است که ماسک احتکار می‌کنند. در واقع متهم ردیف اول کسانی هستند که با وارد کردن ویروس کرونا با جان و سلامتی مردم بازی کردند.
پارسایی با انتقاد از سازمان هواپیمایی کشوری و هواپیمایی «ماهان» ادامه داد: کشور ما مثل خیلی از کشورهای دیگر از این آلودگی عاری بود و اگر ما بخواهیم متهمان شیوع کرونا در کشور را رده بندی کنیم، متهمین ردیف اول کسانی هستند که عامل ورود این ویروس به کشور بودند و باعث شدند هزینه جانی، مالی و معنوی سنگینی به کشور وارد شود که به راحتی قابل جبران نیست. قطعا سازمان هواپیمایی که مانع انجام پرواز به چین نشد در کنار ایرلاین ماهان از متهمان ردیف اول است.
وی اضافه کرد: ما پیش از این هم از مدعی‌العموم درخواست کرده بودیم جلوی این پروازها را بگیرد ولی آنها فقط نظاره‌گر بودند، حالا هم می‌خواهیم که به تمامی قصور و تقصیرها در این زمینه رسیدگی شود.
تداوم پرواز‌های شرکت هواپیمایی ماهان به چین به‌ویژه پرواز مستقیم به ووهان، آن‌قدر بر ملت گران تمام شد که خواهان لغو این پرواز‌ها شدند و در پی آن، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد پرواز رفت‌وبرگشت به چین از سوی این شرکت هواپیمایی، با مصوبه دولت به تعلیق درمی‌آید. باوجودی که علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز از این مصوبه خبر داده بود، این مصوبه در بین مصوبات دولت پیدا نشد و این شائبه را ایجاد کرد که آیا چنین مصوبه‌ای هرگز وجود داشت؟ یا اگر بود، چرا در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و در لابه‌لای مصوبات، مندرج نشد؟
شرکت هواپیمایی ماهان باوجوداین مصوبه ناشناخته، کماکان به پرواز‌های خود ادامه داد و حمید عرب‌نژاد، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان با انتشار خبر تعلیق پروازها، دیدار با سفیر چین را در دستور کار خود قرار داد.
محمد اسلامی درباره پروازهای باری شرکت هواپیمایی ماهان هم توضیح داد: هم اکنون محموله های بسیاری از ماسک و لوازم بهداشتی مختلف در سفارتخانه ها و شهرهای مختلف جهان دپو شده که وزارت صنعت، معدن و تجارت آنها را خریده و به دنبال مجوز هستیم تا با پروازهای باری به مقاصد مختلف اروپایی، چین و کشورهای دیگر لوازم مورد نیاز بیمارستانها را وارد کنیم. البته همه پروتکلهای بهداشتی توصیه شده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای این پروازها اجرا می‌شود؛ به گونه‌ای که وقتی هواپیمایی می‌رسد، در نقطه‌ای از پارکینگ که فاصله مناسبی با دیگر هواپیماها دارد، متوقف می‌شود و هواپیما و بار آن ضدعفونی شده و نیروهای این هواپیما کاملاً کنترل می‌شوند. 
وزیر راه در خصوص نقش ادامه پروازهای یکی از ایرلاین‌ها به چین در شیوع کرونا اظهار داشت: این شرکت هواپیمایی در راستای ‏بازگرداندن هموطنانمان از چین تعدادی پرواز را انجام داد ولی بلافاصله پس از ابلاغ اتمام فروش سیستمی، پروازهای برنامه‌ای به ‏چین را قطع کرد اما ازخودگذشتگی هم انجام داد و برای بازگرداندن دانشجویان و ایرانیان مقیم چین، پروازهایی را ترتیب داد، ‏پروازهای بعدی هم باری بود و برای انتقال کمک‌های اقلام بهداشتی به ایران انجام شد که نشان می‌دهد این ایرلاین مطابق ‏مقررات ستاد مبارزه با کرونا رفتار کرده است.‏

  ماهان پاسخگو باشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه