خرابی هسته معاملات یا ویروس کرونا؟

روند اخیر بازار سرمایه به قدری سهامداران را نقره داغ کرده که عطای این بازار را به لقایش بخشیده اند و به مرور درحال خروج سرمایه های خود از این بازار هستند.
به گزارش اقتصادسرآمد، ترس سرمایه گذاران از چند روز پایانی سال آنها را به سمت خروج از بازار سرمایه کشانده، اکنون نقدینگی از بازاری خارج شده که تا چند وقت گذشته کارشناسان معتقد بودند سرمایه های موجود در اختیار مردم جایی به جز ورود به این بازار را ندارند.
از هفته گذشته شاخص بورس وارد فاز نزولی شد، کارشناسان علت آن را ناشی از  شیوع ویروس کرونا، تاثیر آن بر بازارجهانی و نیزبرخی از مسایل داخلی مربوط به تغییر حجم مبنا، کاهش دامنه نوسان و شایعه برکناری رییس سازمان بورس اعلام  کردند.
شایعات مطرح شده سرمایه گذاران را به مرز شک و تردید برای ماندگاری سرمایه های خود در این بازار کشاند که به مرور با پررنگ شدن صحبت های مطرح شده تصمیم به خروج سرمایه های خود تا زمان روشن شدن مساله کاهش دامنه نوسان و خبر استعفای رییس سازمان بورس گرفتند.
برخی با برگزاری جلسه شورای عالی بورس در روز دوشنبه هفته گذشته و مشخص شدن تکلیف دامنه نوسان و تکذیب خبرهای مبنی بربرکناری رییس سازمان بورس گمان می کردند بازار به روند اصلی خود بازمی گردد و روند صعودی را در پیش خواهد گرفت، این درحالیست که در چند روز اخیر نه تنها شاهد آرام شدن وضع موجود در بازار و صعود شاخص بورس نبودیم بلکه با خروج حجم گسترده ای از نقدینگی از  این بازار روبرو هستیم که زمینه رعب و وحشت در میان سرمایه گذاران را برای ادامه ریزش بازار فراهم کرده است.
خرابی هسته معاملات و پایان سال مالی شرکت ها از دیگر مسایلی است که نمی توان از نقش آنها در ریزش چند روز اخیر بازار چشم پوشی کرد.
خرابی هسته معاملات به قدری گسترده شده که شاهد تاثیر آن از ابتدای معاملات فرابورس در بازار روز گذشته بودیم، شدت این موضوع به حدی بود که بعد از رفع مشکل اقدام به حذف کلیه سفارشات ثبت شده در سامانه و شروع مجدد معاملات در این بازار کردند.
 در این زمینه علی مهرآور، کارشناس بازار سرمایه درخصوص شاخص ترین علت ریزش بازار سرمایه به خبرنگار ایرنا گفت: ریزش چندروز اخیر بازار به قدری عجیب است که کارشناسان همچنان دنبال علت  برای خروج این حجم از نقدینگی و  افت شاخص بورس هستند.
وی ادامه داد: در چند وقت گذشته صحبتی در زمینه حجم مبنا مطرح شد که در کنار آن با مساله ای مانند استعفا یا برکناری رییس سازمان بورس  همراه بودیم، این مساله واکنش های شدیدی را در  بازار با خود به همراه داشت که به شدت بر تغییر روند بازار تاثیرگذاربود.
مهرآور خاطرنشان کرد: ریزش هفته گذشته شاخص بورس را می توان ناشی از نگرانی سهامداران در خصوص صحبت های مطرح شده ربط داد که در نهایت مشخص شد این مسایل شایعه ای بیش نبوده و قابل تحقق نیست.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: بعد از برطرف شدن این مسایل شاهد گسترش  شیوع کرونا بودیم که این موضوع  بر کاهش چشمگیرقیمت جهانی نفت تاثیرگذار بود.
 وی با بیان اینکه با توجه به محدودیت موجود در صادرات، کاهش قیمت نفت نمی توانست تاثیر چندانی را بر بازار داخلی داشته باشد درحالی که بورس سایر کشورها به شدت از این موضوع تاثیر پذیرفتند، افزود:  بازار ایران ارتباط مستقیمی با بازار بین المللی ندارد وعواقب آن بازارها با تاخیر بر بازار داخلی تاثیرگذار خواهد بود.
مهرآور اظهار داشت: با توجه به حجم نقدینگی موجود در کشور بازاری بهتر از بورس برای جذب سرمایه های در اختیار  مردم وجود نداردو اینکه اکنون به چه دلیل بازار سرمایه این حجم از نقدینگی را پس زده است جای تعجب دارد.
به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، بورس در وضعیت کنونی برای خرید جذاب است و سهامداران زیادی را می تواند جذب خود کند.
وی به تاثیر کندی هسته معاملات بر ریزش شاخص بورس اشاره کرد و افزود: ما اکنون در بازار با یک هسته معاملاتی همراه هستیم که مطابق با تکنولوژی روز نیست ،اگر همراه با تکنولوژی های روز  هم در حرکت باشد به دلیل وجود تحریم ها نمی تواند بسیاری از آپشنها را در اختیار داشته باشد، در مجموع هسته معاملات به لحاظ سخت افزاری همچنان آپدیت نشده است.
وی با اشاره به اینکه روند نزولی بازار سرمایه در موقعیت فعلی ارتباطی به هسته معاملات ندارد، خاطرنشان کرد: در زمان خرید این نرم افزار از فرانسوی ها، حجم معاملات به میزان کنونی نبود.  هر نرم افزاری به لحاظ  تعداد عملیاتی که وارد هسته معاملات می شودظرفیتی دارد بنابراین نرم افزار بیش از ظرفیت تعیبن شده را نمی تواند جواب دهد و همچنین ممکن است  عواقبی را هم با خود به همراه داشته باشد.
مهرآور با بیان اینکه انتظار ما این بود که بازار از روز گذشته به روند اصلی معاملات خود بازگردد، گفت: براساس شرایط اقتصادی حاکم در دنیا اکثر بازارها در حال بازگشت به وضعیت اصلی خود هستند، بازار چین خیلی سریع تر از زمان پیش بینی شده به مداراصلی بازگشت.
این کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی اینکه بازار به زودی به مسیر اصلی خود باز برمی گردد، افزود: اعتماد به بازار سرمایه و ورودنقدینگی به این بازار سرمایه ای است که به سختی به دست آمده است؛ بنابراین ناراحت کننده است که بخواهیم آن را به راحتی از دستبدهیم./ایرنا
خرابی هسته معاملات یا ویروس کرونا؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه