ورشکستگی عربستان  با جنگ نفتی به قیمت 

برای روسیه که استراتژی سیاست خارجی اش تحت زمامداری ولادیمیر پوتین، ایجاد هرج و مرج و سپس پیش کردن راهکارهای ‏روسی و قدرت گرفتن از این هرج و مرج بوده است، جنگ قیمت عربستان سعودی بهتر از این نمی توانست باشد. نخست این که ‏اگر قیمت نفت برنت در زمان بهبود تقاضای چین به حدود ۴۰ دلار در هر بشکه برسد، روسیه از نقطه نظر بودجه در جایگاه ‏خوبی قرار دارد و شرکتهای نفتی روسیه می توانند هر میزان که بخواهند نفت تولید کنند. حتی اگر نفت آنها در این سطح معامله ‏نشود، روسیه همچنان از این حقیقت بهره می برد که سعودیها در مدت کمتر از ۱۰ سال علیه آمریکا که تنها متحد این کشور است، ‏جنگ اقتصادی اعلام کرده اند.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، تصمیم اخیر عربستان سعودی برای حداکثر کردن تولید نفت به منظور سقوط قیمتها و ورشکسته کردن تولیدکنندگان شیل آمریکا برای کسانی که حافظه شان یاری می کند مثل شوخی می ماند.
اما ظاهرا این طور نیست و سعودیها و سایر اعضای اوپک دچار فراموشی دسته جمعی شده اند و یادشان رفته است دفعه پیش که عربستان سعودی تلاش کرد صنعت نفت شیل آمریکا را نابود کند از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ واقعا چه گذشت. پیامدهای قبلی شامل حال عربستان سعودی و متحدانش شد اما این بار ممکن است اوضاع بسیار وخیمتر شود.
آخرین بار که سعودیها در سال ۲۰۱۴ تلاش کردند همین استراتژی را پیاده کنند شانس موفقیت بیشتری نسبت به اکنون داشتند. در آن زمان فرض بر این بود که تولیدکنندگان شیل آمریکا نمی توانند در قیمت کمتر از ۷۰ دلار نفت تولید کنند. سعودیها هم در اوت ۲۰۱۴ حدود ۷۳۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی خارجی داشتند که به آنها اجازه مانور می داد. بعلاوه روسیه هم در آن زمان یک ناظر علاقمند بود که در حاشیه قرار داشت.
به فاصله چند ماه پس از آغاز استراتژی نابودی شیل، برای سعودیها روشن شد که در درک توانایی بخش شیل آمریکا مرتکب اشتباه وحشتناکی شده اند و بسیاری از تولیدکنندگان آمریکایی می توانند در قیمت بالای ۳۰ دلار در هر بشکه نفت برنت همچنان سودآور بمانند. آنها توانستند چاههای عمیقتری حفاری کنند و مدت حفاری هم سریعتر شد. رشد صنعت نفت شیل آمریکا به این کشور امکان وابستگی به واردات نفت را کمتر کرده و نفوذ ژئوپلیتیکی خود را گسترش دهد.
طبق آمار آژانس بین المللی انرژی، این تحولات باعث شد در مدت دو سال بین سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ کشورهای عضو اوپک مجموعا ۴۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را به دلیل قیمتهای پایینتر از دست بدهند. این کشورها همچنان تلاش دارند کسری بودجه و افت ذخایر ارزی خود را که پس از سقوط نفت برنت از بالای ۱۰۰ دلار به ۳۰ دلار در هر بشکه ایجاد شد، برطرف کنند.
عربستان سعودی از مازاد بودجه ۹۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۲۵۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی طی این مدت رسید و حتی خود مقامات سعودی اعلام کردند که این پول برای همیشه از دست رفته است. حتی پیش از این که حنگ قیمت جدید شروع شود، عربستان سعودی با کسری بودجه قابل توجهی روبرو بود که بر اساس اکثر پیش بینیها، تا سال ۲۰۲۸ هر سال ادامه داشت.
بر اساس گزارش اویل پرایس، برای روسیه که استراتژی سیاست خارجی اش تحت زمامداری ولادیمیر پوتین، ایجاد هرج و مرج و سپس پیش کردن راهکارهای روسی و قدرت گرفتن از این هرج و مرج بوده است، جنگ قیمت عربستان سعودی بهتر از این نمی توانست باشد. نخست این که اگر قیمت نفت برنت در زمان بهبود تقاضای چین به حدود ۴۰ دلار در هر بشکه برسد، روسیه از نقطه نظر بودجه در جایگاه خوبی قرار دارد و شرکتهای نفتی روسیه می توانند هر میزان که بخواهند نفت تولید کنند. حتی اگر نفت آنها در این سطح معامله نشود، روسیه همچنان از این حقیقت بهره می برد که سعودیها در مدت کمتر از ۱۰ سال علیه آمریکا که تنها متحد این کشور است، جنگ اقتصادی اعلام کرده اند.
ورشکستگی عربستان  با جنگ نفتی به قیمت 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه