وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

هنوز وارد مرحله مهار کرونا نشدیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مرحله مهار خواهیم رسید و امیدوارم تا پایان اردیبهشت ماه به نقطه بهتری برسیم. به گزارش تسنیم، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده از نماز صبح تا ساعت یک و دو بامداد مجبور به برگزاری جلساتم و از این بابت در جلسه امروز تأخیر داشتم.
وی در ادامه گفت: در رابطه با بیماری کرونا اولین گزارشات را از شهر ووهان چین دریافت کردیم. پس از اخذ گزارش‌ها، همکارانم را صدا کردم و برنامه‌هایی را برای مقابله با ورود احتمالی ویروس کرونا به ایران ترتیب دادیم. برای ما مشخص بود که یک ویروس جدید ما را گرفتار خواهد کرد.
نمکی افزود: اولین مورد این ویروس در سال 2003 با عنوان سارس کشور چین را گرفتار کرد که از خفاش به انسان منتقل شد. در سال 2012 نیز در خاورمیانه بروز کرد که از شتر به انسان منتقل شد که شتر توسط خفاش گزیده شده بود.
وزیر بهداشت بیان داشت: ما در روز نخست برای پروازهای مستقیم از چین تشکیل جلسه دادیم. تصمیم‌گیری لازم انجام و به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دستورات لازم ابلاغ شد. از اوایل بهمن ماه دانشگاه‌ها را برای تخت خالی و آزمایشگاه آماده کردیم. سازمان جهانی بهداشت دو هفته بعد از ورود ویروس کرونا به ایران کیت آزمایشگاهی به ما داد اما از همان روزهای اول با همکاری انستیتو پاستور کیت جدید طراحی کردیم و دو آزمایشگاه ما آماده تشخیص بود.
نمکی ادامه داد: ما پیک آنفلوآنزای H1N1 در کشور داشتیم و منتظر بودیم تیپ B آن هم بروز پیدا کند. مواردی از شهر قم از سرماخوردگی حاد گزارش شد که 8 مورد آنفلوآنزای تیپ B تشخیص داده شد. در روز 29 بهمن دو مورد گزارش شد که دارای علائمی از کرونا بود. من همان موقع اعلام کردم که این گزارش متفاوت است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
وی افزود: قبل از آن موارد زیادی آزمایش شده بود که تست کرونای آن‌ها منفی بود. در روز چهارشنبه 30 بهمن در جلسه هیئت دولت اعلام کردم  که مواردی مشکوک مشاهده شده است که ظهر همان روز با خانم دکتر مختاری تماس گرفتم و آزمایش‌ها مثبت اعلام شد. من همان روز به مردم اعلام کردم. هرچند برخی از دوستان گفتند که قبل از انتخابات درست نیست اعلام بشود، اما بنده اعلام کردم چراکه صداقت و راستگویی بهتر است.
هنوز وارد مرحله مهار کرونا نشدیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه