کند و کاو «اقتصاد سرآمد» از خروجی نشست کمیته فنی اوپک پلاس ‏

نفت همچنان به سختی نفس می کشد

گروه انرژی- قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز پنج شنبه بالاتر از ۴۱ دلار قرار گرفت.قیمت سبد نفتی این سازمان ۴۱ دلار و ۲۹ سنت ثبت شد، در حالی که روز چهارشنبه ۴۱ دلار و ۲۰ سنت بود.سبد نفتی اوپک شامل ۱۳ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگوست.قیمت نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز روز پنج شنبه به ترتیب ۴۲ دلار و ۷۲ سنت و ۴۰ دلار و ۶۲ سنت به ازای هر بشکه بود.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این خصوص، دبیرکل اوپک اعلام کرد اوپک پلاس در نشست سیاست گذاری نوامبر اطمینان حاصل خواهد کرد قیمت نفت دوباره سقوط شدیدی پیدا نمی کند.محمد بارکیندو در مجمع انرژی اینتلیجنس در پاسخ به این پرسش که آیا فضا برای افزایش تولید اوپک پلاس از ژانویه وجود دارد، اظهار کرد: به شما اطمینان می دهم که گروه اوپک پلاس همچنان اقدامی را انجام خواهد داد که می داند بهترین است و تضمین می کند که دیگر شاهد ریزش قیمتی که اوایل سال ۲۰۲۰ مشاهده کردیم، نباشیم.
دبیرکل اوپک گفت: ما باید واقع گرا باشیم و بدانیم که احیای تقاضا به نرخی که اوایل امسال پیش بینی شده بود، نخواهد رسید و تقاضا همچنان ضعیف به نظر می رسد.نشست کمیته فنی اوپک پلاس برای بررسی پایبندی اعضای این گروه به کاهش تولید و عوامل بنیادین بازار روز پنج شنبه برگزار شد.
در عین حال، اوپک پلاس پیش‌بینی کرد که تقاضای نفت در جهان در اثر تشدید فعالیت COVID-۱۹ و ترس از عرضه بیشتر، کاهش می‌یابد.قیمت نفت در روز جمعه کاهش یافت، زیرا این نگرانی وجود دارد که افزایش سریع در موارد ابتلای COVID-۱۹ در ایالات متحده و اروپا به کاهش تقاضا در دو منطقه از بزرگترین مناطق مصرف کننده سوخت در جهان ادامه خواهد داد.بر اساس یک سند محرمانه مشاهده شده توسط رویترز، اوپک پلاس، گروهی از کشورهای صادرکننده نفت و تولیدکنندگان متحد از جمله روسیه، از طولانی شدن موج دوم همه گیری و جهش در تولید لیبی می‌ترسند که سال آینده بازار نفت را به مازاد سوق دهد، که چشم انداز بسیار تاریک‌تری نسبت به یک ماه پیش است.
در این شرایط، آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که دورنمای نفت به دلیل افت تقاضا در دوران کرونا شکننده مانده و برنامه اوپک پلاس برای افزایش تولید از سال آینده، توازن بازارهای جهانی را در وضعیت حساسی قرار می دهد.آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد این ریسک وجود دارد که احیای تقاضا به دلیل افزایش اخیر موارد ابتلا به کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها متوقف شود. همزمان بازارها هم عرضه بیشتری در ژانویه دریافت خواهند کرد زیرا اوپک و متحدانش قرار است محدودیت عرضه ای که از ماه مه آغاز کرده اند را تسهیل کنند. هنگامی که شیرهای نفت این تولیدکنندگان باز شود، بازار فضای محدودی برای جذب نفت بیشتر خواهد داشت.تسریع افزایش ابتلا به ویروس کرونا باعث شده بسیاری در بازار این پرسش را مطرح کنند که آیا اوپک و متحدانش از ژانویه تولیدشان را افزایش خواهند داد یا خیر. به گفته نمایندگان اوپک، تولیدکنندگان در داخل این گروه هم تردیدهایی دارند. با این حال، سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی روز سه شنبه گفت: فعلا برنامه اوپک پلاس افزایش تولید طبق توافق اولیه است.این پیش بینی اکنون به نظر می رسد با اعلام وزیر انرژی روسیه در خصوص افزایش تولید اوپک پلاس به واقعیت تبدیل شود. وزیر انرژی روسیه گفت: اوپک پلاس با وجود افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، همان طور که برنامه ریزی کرده بود، افزایش تولیدش را آغاز خواهد کرد.الکساندر نواک در مقاله ای در نشریه وزارت انرژی روسیه نوشت: با وجود آغاز موج دوم ابتلا به ویروس کرونا، ما به همراه همکارانمان با خوش بینی به بررسی وضعیت ادامه می دهیم و معتقدیم که قادر خواهیم بود به تدریج تولیدمان را افزایش دهیم.
بزرگترین شرکتهای بازرگانی نفت جهان شامل ویتول، ترافیگورا و گانوور هم پیش بینی کردند روند احیای تقاضا برای نفت به دلیل موج دوم شیوع ویروس کرونا آهسته خواهد شد و قیمت نفت در اکتبر سال آینده به ۵۰ دلار یا بالاتر صعود می کند.به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت روز پنج شنبه تحت تاثیر وضع محدودیتهای جدید از سوی اقتصادهای اروپایی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و ابهامات فزاینده نسبت به دورنمای رشد اقتصادی و احیای تقاضا برای سوخت، ۱.۶ درصد نزول کرد و به ۴۲ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید.
نفت همچنان به سختی نفس می کشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه