بررسی «اقتصادسرآمد» از روزهای پرتنش اقتصادهای پیشرفته با شیوع کرونا

حفره‌ ۲۸ تریلیون دلاری در اقتصاد جهان

گروه بانک،بیمه و بازار سرمایه- صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده آمارهایی که از اقتصاد کشورهای  جهان بیرون می‌آید یادآور رکود بزرگ سال ۱۹۳۰ است و از آنجایی که سرمایه‌گذاری‌ها، تجارت بین‌الملل و اشتغال به شدت پایین آمده اقتصاد جهان در خطر بزرگی قرار گرفته است. در این خصوص این صندوق پیش بینی می کند که سری انباشته اقتصاد جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به ۲۸ تریلیون دلار خواهد رسید.
به گزارش اقتصادسرآمد، از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول از بانک مرکزی همه کشورها به دلیل برنامه‌های محرک اقتصادی که سبب شده تاثیرات کووید ۱۹ در اقتصاد جهان تا حدود زیادی تعدیل شود، تعریف و تمجید کرده است و البته هشدار داده که اگر این بسته‌های حمایتی زودتر از موعد کنار گذاشته شود باعث ایجاد فاجعه شده و همه تلاش‌ها برای بهبود اوضاع را هدر می‌دهد.
IMF گزارش داده است که حمایت مالی ۱۲ تریلیون دلاری، تزریق نقدینگی توسط بانک‌های مرکزی کشورها به حفظ شرایط زندگی کمک کرده و مشکلات مالی کشورها را از فاجعه دردناک نجات داد. وی تاکید کرد که سیاست‌ بانک‌های مرکزی باید همچنان در راستای کاهش خسارت‌های اقتصادی کووید ۱۹ متمرکز باشد.بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول بسیاری از اقتصادها خسارت‌هایی را  دیده‌اند که ظرفیت‌های خود را نمی‌توانند بروز دهند و در معرض رکود اقتصادی قرار گرفته‌اند. بانک مرکزی هم هشدار داده که بیش از ۱۵۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۲۱ به جمع گرسنگان جهان اضافه خواهد شد.صندوق بین‌المللی پول که قبلا اعلام کرده بود، شیوع ویروس کرونا بر رشد اقتصادی تمامی مناطق در جهان تاثیر گذاشته، در جدیدترین گزارش خود از شدت بیشتر کوچک شدن اقتصاد کشورهای پیشرفته خبر داد.صندوق بین المللی پول در گزارش قبلی خود اعلام کرده بود که شیوع ویروس کووید ۱۹ به شدت بر رشد اقتصادی در تمامی مناطق در جهان در سال ۲۰۲۰ تاثیر گذاشته است، اما در جدیدترین گزارش خود، پیش‌بینی‌اش از رشد اقتصادی بسیاری از کشورها در این سال را بیش از پیش کاهش داد.بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی، کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن، انگلیس و کانادا نیز وضعیت مشابهی دارند که در دو جدول زیر به آنها پرداخته شده است و رشد اقتصادی تمامی آنها به شدت کاهش یافته و منفی می‌شوند.همچنین، صندوق بین‌المللی پول با پیش‌بینی طولانی بودن زمان بهبود اوضاع جهانی، اعلام کرد که این بیماری کشورهای ضعیف را ضعیف‌تر و کشورهای قوی‌ را قوی‌تر می‌سازد.‌صندوق بین‌المللی پول به تازگی با تجدید نظر درباره اظهار نظرهای قبلی خود اعلام کرده بهبود اوضاع جهانی که به واسطه شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ آسیب دیده مبهم است و زمان طولانی خواهد برد.این نهاد بین‌المللی همچنین چشم انداز خوبی را نسبت به کشورهای نوظهور و در حال توسعه نداشته و درباره این کشورها بیشتر ابراز نگرانی کرده است. تابین اسمیتز، پژوهشگر صندوق بین المللی پول درباره اقداماتی که می‌شد برای جلوگیری از بحران جهانی حاصل از کووید ۱۹ انجام داد گفته است؛ در کوتاه مدت اگر می‌توانستیم اوراق‌هایی تحت عنوان «اوراق سبز» به پشتیبانی پروژه‌های انرژی در جهان منتشر کنیم می‌توانست یک تا دو تریلیون دلار درآمد داشته باشد.در عین حال، هفته گذشته، اکونومیست در آخرین برآورد خود پیش‌بینی کرد، اقتصاد ایران پس از رشد منفی ۱۲ درصدی در سال جاری به شرط مهار کرونا با رشد مثبت ۲ درصدی در سال آینده مواجه شود.«واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست» پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ با رشد منفی ۱۲ درصدی مواجه شود، مسئله‌ای که یکی از دلایل آن در اختلال گسترده در فعالیت اقتصاد به خاطر بحران کرونا نهفته است.
اکونومیست این نکته را در آخرین بروزرسانی گزارش کشوری ایران که مختص ماه آگوست ۲۰۲۰ است، مطرح کرده است. در این گزارش آمده که انتظار می‌رود نرخ تورم سال ۲۰۲۰ به ۲۵ درصد برسد، اما با یافتن روزنه‌های جدید برای تجارت و افزایش خریداران نفت ایران، نرخ تورم طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ به طور متوسط به ۱۵.۵ درصد کاهش یابد.
در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده که تراز تجاری ایران در سال ۲۰۲۰ برای نخستین بار از سال ۱۹۹۸ منفی شود. همچنین گفته شده که کسری تجاری کالاهای غیرصنعتی بسیار بالا خواهد بود، به ویژه به این خاطر که صنعت گردشگری بر اثر شیوع کرونا تعطیل شده است.
حفره‌ ۲۸ تریلیون دلاری در اقتصاد جهان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه