«بایا» کسب کارجدید صدا و سیماست؟

فعالیت « بایا» شفاف نیست

سیامک انصاری درتلوزیون ظاهرمی شود.‌باریش های انبوه و شیک پوش « بایا» را تبلیغ می کند . کسب کار جدید صداوسیما که این روزها با تبلیغات گسترده مردم را دعوت به پلتفرم خود می کند . بایا ، یک شبکه فروش کالا و خدمات است . که مشابه آن درکشور کم نیستند . این مجموعه وابسطه به « هلدینگ کنسرسیوم توسکا » است که زیر مجموعه صندوق بازنشستگی صداو سیما است . « بایا» با سیامک انصاری که این سالها دربرنامه و سریال های خانگی درآمد ملیاردی داشته تبلیغ می شود . نکته جالب توجه انتخاب این بازیگر اینجاست که این روزها سریالی که بازی می کند از شبکه سوم سیما پخش می شود .اگر قدری « سواد رسانه» بدانیم ارتباط این انتخاب برای این تبلیغ رابراحتی می توان دریافت. فنون اقناع ، زبان و لحن روایت ، نوع رنگها در بگراند تبلیغات تمامی نشانه هستند و فنوی برای اقناع مخاطب که در تبلیغ « بایا» هویداست.  
بایا درچندوقت اخیر واکنش مخاطبان رادپی داشته است ، چراکه آنچه درتبلیغات بیان می شود با حقیقت تناقض دارد . سیامک انصاری از تبلیغ کسب و کار بصورت رایگان درقالب حمایت صحبت می کند اما برای ثبت نام در« بایا»  و برسی مدارک باید مبلغ « ۱۵۰هزارتومان » پرداخت کنیم. جالب تراین است که دیگر رسانه های مشابه هزینه ای برای ثبت نام و برسی مدارک دریافت نمی کنند . در « بایا» اگر فروشی داشته باشید « ۶٪» پورسانت باید به « بایا»  بدهید.  آنچه که می دانیم این است که نباید رسالت « رسانه ملی » را خدشه دارکرد و اعتماد مردم را کم نمود . 
بایا هنوز شروع به کارنکرده و هیچ توضیحی برای فرایند لجستیکی آن نداده است ، اما از کسب و کارهایی که قراراست درآن نام نویسی کنند،  مبلغی را می گیرد و هنوز معلوم نیست که سیاست این پلتفرم از تولید به دست مشتری رساندن محصولات چیست . گویا صداو سیمامی خواهد تجربه روبیکا را تکرار کند !!!
بایا هرچه هست دوای درد اقتصاد و تورم و گرانی نیست و نخواهد بود . بایا قرار نیست باری از دوش مردم بردارد یا به تولید ملی و با صادرات کمک کند . « بایا» تنها راهی برای  کسب درآمد صداو سیما است  نه برای مردم . همه میدانیم که صداسیما ردیف بودجه دارد و از تبلیغات گسترده ای  که از شرکت های بازرگانی کشوری ، ورزشی و سینمایی دریافت میکند درآمد هنگفتی را کسب می کند پس دیگر نیازی به تشکیل هدلینگ و این گونه کسب و کارها در شرایط فعلی اقتصادی ندارد . همه و همه باید برای رفاه قشر کم درآمد و آسیب پذیر جامعه کارکنیم نه اتلاف سرمایه و وقت . اینگونه کسب کارها تنها برای هدر دادن بیت المال و سرمایه است شاید بتوان با سرمایه یک پلتفرم مثل « بایا» به فریاد کودکان کار رسید . 
 فعالیت « بایا» شفاف نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه