رییس جمهور در جلسه هیات دولت

مردم به دلیل وضعیت اقتصادی و بیماری دنبال شغل نمی‌آیند

گروه سیاسی- حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دیروز در جلسه هیئت دولت با اشاره به عدم حضورش در مجلس جهت تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار کرد: عدم حضور من در مجلس شورای اسلامی ارتباطی به مصوبه دیروز مجلس ندارد، در حالی که دولت با این مصوبه موافقت ندارد و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند اما نرفتن من به مجلس صرفاً برای پروتکل‌های بهداشتی بوده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، رئیس‌جمهور گفت: برای سال آینده، بیش از دو میلیون بشکه نفت و میعانات پیش بینی کردیم؛این دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در بازار بین المللی و یا بازار داخلی قابل فروش است.
روحانی تصریح کرد: ایران در سال ۹۵ با مثبت ۱۴.۵ درصد، بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشت و با تک رقمی شدن تورم از اواخر سال ۹۴، سال ۹۵ و سال ۹۶ و ماه‌های اول سال ۹۷ هم تورم تک رقمی ماند.
رئیس‌جمهور با اشاره به مساله اشتغال، گفت: از سال ۸۵ تا ۹۱ تقریباً رشد اشتغال خالص ما تقریباً صفر بود. از سال ۹۳ شاهد دو پدیده بودیم، یکی اینکه جمعیت فعال ما یکدفعه افزایش پیدا کرد. در همین سال جاری که شرایط سختی را می‌گذرانیم، بیکاری از لحاظ آمار کاهش یافته است اما جمعیت فعال هم کاهش پیدا کرده است، این مشکل جدی است یعنی مردم به دلیل وضعیت اقتصادی و بیماری دنبال شغل نمی‌آیند.
روحانی گفت: در سال ۹۳ روند جمعیت فعال را در حال افزایش دیدیم و تقریباً در هر فصلی مشابه با فصل سال قبل بیش از ۹۰۰ هزار نفر جمعیت فعال ما افزایش پیدا کردو همزمان اشتغال خالص ما هم افزایش یافت یعنی ساز سال ۹۳ تا ۹۶ در همه فصول ما نسبت به فصل‌های سال قبل، اشتغال ما ۷۰۰ هزار نفر بوده و این اشتغال در جهان کم سابقه و در تاریخ ایران بی‌سابقه است.روحانی گفت: علیرغم کاهش قیمت نفت و طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای تا سال ۹۴ ما توانستیم در شرایط اقتصادی و سیاسی به وجود آمده تمام پایه‌های قدرت مقاومت کشور را در برابر فشارهای خارجی تقویت کنیم. به برکت همین فضا بود که از سال ۹۷ هر قطعنامه‌ای که آمریکا در شورای امنیت ارائه می‌کند، ناموفق است.
رئیس جمهور افزود: در آن دوران هر قطعنامه‌ای که در شورای امنیت مطرح می‌شد، روسیه و چین نیز علیه ایران رأی می‌دادند اما در این دوره شرایطی را به وجود آوردیم که آمریکا در سازمان ملل گاهی یک و دو رأی بیشتر نداشت و همه قدرت‌های بزرگ اعم از اتحادیه اروپا، روسیه و چین با آمریکا مخالفت می‌کردند.وی موفقیت‌های ایران را در عرصه بین المللی محدود به حوزه سیاسی ندانست و تأکید کرد: در عرصه حقوقی نیز در هر دادگاهی که رفتیم در مراحل اولیه آن موفقیت‌هایی را به دست آوردیم و مسیر این دادگاه‌ها جریان حقوقی خود را طی می‌کند.
روحانی ادامه داد: همین شرایط موجب شد ما قدرت دفاعی کشور را بیش از هر زمان دیگری تقویت کنیم. در این هفت سال شرایط به گونه‌ای است که قدرت دفاعی ما نسبت به هشت سال پیش از آن قابل مقایسه نیست. به خصوص در زمینه سلاح‌های راهبردی، تجهیزات دریایی، ناوچه‌ها، زیردریایی، هوایی، جنگنده، موشک، هلی کوپتر و پدافند. شرایط امروز کشور را با هفت سال پیش مقایسه کنید و شما می‌بینید طی این سال‌ها قدرت ما چند برابر شده است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما توانستیم شرایطی را به وجود بیاوریم که بنیه کشور در حوزه دفاعی ارتقا پیدا کند. در این شرایط مهم است که آمار و ارقام سال‌های گذشته را دقیقاً مورد توجه قرار دهیم. در تمام زمینه‌ها از جمله زمینه هسته‌ای شرایطی که امروز داریم به مراتب بالاتر از هشت سال گذشته است.روحانی گفت: اینچنین توانمندی ای هیچ گاه در کشور وجود نداشته است. امروز از لحاظ هسته‌ای از هر زمان دیگری قدرتمندتریم. همچنین از لحاظ امکانات و تحقیقات و توسعه شرایط ما از هر زمان دیگری بهتر است. نباید به خاطر رقابت‌های سیاسی یا انتخاباتی که به نظرم هنوز زود است وارد این عرصه شویم، باعث شود اخلاق را زیر پا بگذاریم و یا حقایق را نگوییم.رئیس جمهور اظهار داشت: همه این توفیقات در شرایطی به دست آمد که در بهترین شرایط صادرات نفتی در سال ۹۶ درآمد کشور تقریباً به اندازه بدترین سال‌های دولت‌های قبل بود. در بهترین شرایط ما ۶۵ میلیارد دلار درآمد داشتیم در حالی که در دولت قبلی به طور متوسط ۱۰۰ میلیارد دلار و در سال ۱۳۹۰، ۱۱۹ میلیارد دلار درآمد نفتی وجود داشت.وی تأکید کرد: اگرچه در این هفت سال درآمد نفتی ما محدود شد اما تلاش برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی به گونه‌ای بود که توانستیم این پیشرفت‌ها را حاصل کنیم. همه ما می‌دانیم قبل از آنکه ترامپ به قدرت برسد، عده‌ای با برجام مخالف بودند، به ویژه صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و البته تندروهای آمریکا. این سه گروه با همه توان می‌خواستند برجام به ثمر نرسد اما نتوانستند و ناموفق بودند چون دولت قبلی آمریکا تا حدی به سیاست، مدیریت جهان آشنا بود اما کسی در آمریکا به قدرت رسید که نه دارای مدیریت بود و نه سیاست می‌دانست و نه تدبیر بلد بود و به راحتی با پول عربستان و فشار صهیونیست‌ها و تندروهای آمریکا به هر سمتی می‌رفت.
مردم به دلیل وضعیت اقتصادی و بیماری دنبال شغل نمی‌آیند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه