بررسی « اقتصادسرآمد» از تداخل صنفی در معامله با رمزارزها

جامعه ایران آمادگی مبادلات رمز ارز را دارد؟

گروه بازار سرمایه - این روزها ازملک، خودرو، دلار یا هر ارزش و دارایی قابل مبادله‌ای که حدس بزنید با بیت‌کوین، اتریوم و هر رمزارز پذیرفته شده‌ای در پلتفرم‌های آگهی خرید و فروش داخلی قابل مبادله است. نه قانونی در کار است و نه پروتکل امنی برای خرید و فروش. به نظر می رسد همه قوانین و پروتکل‌ها توسط خریدار و فروشنده در این فضا تدوین شده است. آگهی معاوضه ملک تجاری و مسکونی از شمالی‌ترین نقطه شهر تهران تا جنوبی‌ترین نقطه آن ثبت شده و فروشنده دارایی خود را با بیت‌کوین با اصرارمعاوضه می‌کند. بیت‌کوین قبل از نگارش هر قانونی برای مردم شکل قانونی گرفته و شاید این حاصل ذات فرا قانونی آن از بدو پیدایش باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد، اما تا به امروزمعلوم نشده که قرار است کار و کاسبی کلاهبردار‌ها جور شود یا باید پذیرفت مردم و برخی سوداگران پیشرو شده‌اند و روند خرید و فروش را خودشان تعیین می‌کنند. چطور برای خرید ملکی چندین میلیاردی باید اطمینان کرد و به‌جای پول رایج کشور، بیت‌کوین پذیرفت؟ رمزارز‌ها به نقطه‌ای از ارزشمند بودن در ذهن جامعه رسیده‌اند که بیشتر از ریال و دلار روی آن حساب بازکرده‌اند. یکی از نکات جالب درباره این آگهی‌ها این است که فروشنده اغلب وکیل خرید و فروش یا بنگاه املاک و خودرو را برای ثبت آگهی انتخاب کرده است. البته این موضوع خیلی غریب و دور از ذهن نیست، خرید و فروش‌هایی که یک طرف آن ریال هم باشد با همین روند ثبت می‌شوند. اما قیمت‌گذاری به‌هیچ‌عنوان با بیت‌کوین انجام نشده است. قیمت‌ها با ریال ثبت شده و زمان انجام معامله قیمت ریالی به بیت‌کوین یا اتریوم تبدیل می‌شود. 
رویکرد معامله‌گران در این روند حتی با شناختی از تکنولوژی حاکم بر فناوری مالی نیست. بررسی حضوری رمزارز تا عدم شناخت پلتفرم‌های تبادل این تفکر را تشدید کرده است. نکته‌ای که به شکل کامل برای افراد پذیرفته شده این است که بیت‌کوین یک دارایی و ارزش است. 
خودداری از عجله در معامله 
با رمزارز در ایران
امیرحسین نام‌آور،کارشناس و تحلیلگر بازارهای ملی در این باره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: برخی وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های خبری در هفته‌های گذشته به موضوع خرید و فروش خودرو با رمزارزها در پایتخت پرداختند، اما فعالان بازار حرکت به این سمت در کشورمان را به این زودی‌ها امکان‌پذیر نمی‌دانند.
نقدی بر معاوضه خودرو با بیت‌کوین یا اتریوم 
وی با بیان این مطلب که،  در این میان، برخی‌ها هنوز شرایط جامعه را برای انجام چنین مبادلاتی آماده نمی‌دانند، افزود: این در حالی است که «نقد یا معاوضه خودروی خارجی با بیت‌کوین یا اتریوم یا ارزهای دیجیتال موجود حتی معاوضه با ماینر یا ارز دیجیتال»، از جمله مواردی است که در روزها و هفته‌های اخیر به آگهی‌های فضای مجازی کشورمان راه یافته است.
تداخل صنفی در معامله با رمزارزها
نام‌آور با یادآوری این نکته که، اوایل فروردین‌ماه امسال بود که «ایلان ماسک» مدیر شرکت خودروسازی تسلا اعلام‌کرد: طرفداران این خودروهای گران‌قیمت می‌توانند برای خرید خودروهای این کمپانی از رمزارز بیت‌کوین استفاده کنند، تصریح کرد: برخی فعالان بازار خودروهای خارجی، برخلاف آنچه در برخی سایت‌ها و رسانه‌ها مطرح شده منکر انجام خرید و فروش با رمزارزها شدند و گفتند: این عمل به‌شدت ریسکی است و ما حتی با دلار یا سایر ارزها خرید و فروش نمی‌کنیم، زیرا این کار تداخل صنفی محسوب می‌شود.
رمزارزها در شرایط کنونی قابل اطمینان نیستند
این کارشناس و تحلیل گر بازار ملی، گفت: هرچند به شخصه رمزارزها را در شرایط کنونی قابل اطمینان نمی‌دانم، اما از طرفی نمی‌توان جلوی مردم را گرفت و از اقدام‌های این‌چنینی برحذر داشت. به‌طور نمونه بارها و بارها مشاهده شده فردی خودروی خود را در ازای سهام فرد دیگری معاوضه کرده و چنین معامله‌ای نمی‌تواند غیرقانونی باشد.
این در حالی است که، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گوید: شاید تاکنون برخی به تعداد انگشت‌شمار به انجام چنین مبادلاتی در بازار خودرو اقدام کرده باشند، اما از آنجایی که هنوز موضوع رمزارزها در کشور به خوبی جا نیفتاده، ریسک‌های خاص خود را به همراه دارد.
موتمنی بر این باور است، از آنجایی که سیستم مبادلات بانکی کشور با مشکلاتی مواجه است، بعید به نظر می‌رسد مردم بخواهند خودرو یا هر گونه دارایی دیگر خود را با چیزی معامله کنند که مجازی است و با شرایط فعلی دسترسی به آن هم به سادگی میسر نیست.
به‌تازگی بانک مرکزی در هشدار مجدد به معامله‌گران رمزارزها، به هم‌میهنان توصیه کرد که از خرید و فروش رمزارزها خودداری کنند. طبق مصوبه هیات دولت فقط رمز ارزهای استخراجی در داخل کشور طبق ضوابط می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و از این رو معامله دیگر رمزارزها مجاز نیست. بر این اساس صرافی‌های مجاز و بانک ها می‌توانند در چارچوب ضوابط یاد شده نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند، اما معامله و خرید فروش رمزارزهای دیگر مجاز نیست.  
در این بین همه چیز به نحوه عملکرد بانک مرکزی در روزهای آینده بستگی دارد، زیرا هرچند بسیاری افراد اعتمادی به رمزارزها و ارزهای دیجیتال ندارند اما برخی نیز از این راه به سودهای خوبی رسیده‌اند و اینجا عملکرد بانک مرکزی می‌تواند تعیین‌کننده باشد. دولت و حاکمیت باید به شدت روی موضوع بازگشت اعتماد مردم به نظام بانکی و اقتصادی کار کنند و به طریق درست و نه دستوری، تورم را کنترل کنند.
جامعه ایران آمادگی مبادلات رمز ارز را دارد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه