بررسی « اقتصاد سرآمد» از زنجیر رکود بر لوازم یدکی خودرو

خواب سنگین صمت در آشفته بازار لوازم یدکی

گروه صنعت معدن تجارت- به اذعان بسیاری از فعالان و مصرف کنندگان لوازم یدکی تحریم‌ها چنان اثری بر قیمت در این بخش گذاشته است که یافتن برخی قطعات غیر ممکن شده است.متاسفانه بازار قطعات یدکی نیز متاثر از محدودیت‌های بین‌المللی در وضعیت نابسامانی قرار گرفته است. آن‌طور که مشخص است سیاست‌گذاران صنعتی کشور و همچنین زنجیره خودروسازی نتوانسته‌اند تعادلی در تامین قطعات خطوط تولید و بازار برقرار کنند. کاهش تیراژ در خطوط تولید خودروسازان از خردادماه گذشته اولین زنگ خطری بود که در این ارتباط به صدا درآمد. حال همراه با کاهش تولید بازار قطعات یدکی نیز روزهای ناآرامی دارد؛ به‌طوری‌که به اعتقاد برخی از دست‌اندرکاران خودرو با توجه به التهابات بازار لوازم یدکی می‌توان گفت به نوعی حلقه مشکلات زنجیره خودروسازی کشور تکمیل شده است. مشکلی که از خطوط تولید آغاز شد و اکنون دامن بازار لوازم یدکی و خودروهای دست دوم را هم گرفته است.متاسفانه، این چالش هم خودروهای داخلی و پرتیراژ را شامل می‌شود و هم خودروهایی که بعد از برجام با شرکای خارجی در خطوط تولید خودروسازان قرار گرفت. همان‌طور که قابل‌پیش‌بینی بود شرکای بین‌المللی صنعت خودرو بعد از خروج آمریکا از برجام فعالیت‌های خود در بازار ایران را معلق کردند؛ این در شرایطی است که هم‌اکنون تامین قطعات یدکی این خودروها به معضلی برای مشتریان تبدیل شده است؛ اما چالش تامین لوازم یدکی تنها منحصر به خودروهای پسابرجامی نیست بلکه محصولاتی نیز که سال‌هاست از تولید آنها می‌گذرد هم‌اکنون در بازار یا کمیابند یا مشابه تقلبی آنها با نرخی‌هایی باور نکردنی به فروش می‌رسند. به گزارش اقتصادسرآمد، با توجه به اعمال تحریم‌ها، بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که در شرایط کنونی با حذف فرانسه، چین بار دیگر منجی صنعت و بازار خودرو کشور خواهد بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد که با تامین قطعات خطوط تولید باید در انتظار تامین لوازم یدکی از سوی چینی‌ها آن هم با کیفیتی نه چندان مطلوب باشیم؛ اما با توجه به مشکلات پیش آمده این سوال مطرح است که چه راهکارهایی وجود دارد تا التهاباتی که در بازار لوازم یدکی وجود دارد، مرتفع شود؟.
خواب سنگین وزارت صنعت در آشتفته بازاز لوازم یدکی
محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با تاکید بر این مهم که، بی‌تردید یکی از دلایلی که بازار لوازم یدکی را ملتهب ساخته، مشکلات مربوط به قطعه‌سازان و همچنین ورود قطعه به کشوراست، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: برای خروج از بحران باید مسوولان وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار اصلی بخش خودرو به مساله ورود کرده و موانع موجود را مرتفع کنند.
زنجیر رکود بر فرمان  لوازم یدکی خودرو
وی تصریح کرد: سریال نوسان قیمت لوازم یدکی خودرو که یک سالی است مردم شاهد تماشای آن هسنتد از سال گذشته تاکنون بارها افت و خیزهای زیادی داشته و گویی زنجیر رکود بر فرمان  لوازم یدکی خودرو نصب و خرید و فروش در رکود است.
طرح روی طرح لوازم یدکی تلمبارمی‌شود
این فعال صنعت خودرو کشور یادآور شد: در حالی که وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصرار دارند که طرح شبنم و شناسه‌دار کردن لوازم یدکی خودرو هرچه زودتر اجرا شود، اما بسیاری اعتقاد دارند که اجرای این طرح موجب کاهش عرضه قطعات خودرو در بازار و جهش قیمت آن می‌شود. طرحی که تا به امروز اثرگذاری خاصی از آن احساس نشده چه رسد به این که بربازار لوازم یدکی اثرگذاشته باشد.
نجفی منش می‌گوید: بعد از آغاز التهابات در این بازار، اتحادیه یک اتاق فکر تشکیل داد و راهکارهای خود را در اختیار وزارت صنعت، نهاد ریاست‌جمهوری و سایر ارگان‌های مرتبط قرار داد. در شرایطی که ریاست‌جمهوری، اتحادیه را به یکی از معاونین وزارت صنعت ارجاع داد، شاهد بودیم که بی‌برنامگی و بلاتکلیفی وزارت صنعت سبب شد تا پاسخی از این وزارتخانه در اختیار اتحادیه قرار نگیرد.
سرایت بی‌ثباتی بازار ارز به بازار لوازم یدکی
وی تاکید می‌کند که همین بلاتکلیفی باعث ملتهب‌تر شدن بازار لوازم یدکی شده است. سرایت بی‌ثباتی بازار ارز از سال‌ گذشته سبب شد تا سایر بازارها از جمله بازار لوازم یدکی هم دچار نوسان شود و این مساله فعالان بازار را دچار سردرگمی کرد.
همین بلاتکلیفی باعث ملتهب‌تر شدن بازار لوازم یدکی شده است. اظهارات فعالان بازار قطعات یدکی در شرایطی است که افزایش قیمت، کیفیت پایین قطعات و همچنین رواج قطعات تقلبی در بازار بیش از پیش فعالان و مصرف‌کنندگان را به چالش کشیده است. در شرایط حاضر بخش قابل‌توجهی از قطعات وارداتی در مسیر پر پیچ و خم ترخیص از گمرک گرفتار است و همین مساله سبب شده تا اوضاع بازار پیچیده‌تر شود.
نکته دیگری که به‌عنوان معضل بخش لوازم‌یدکی از سوی کاظمی مورد توجه قرار گرفته است، عدم‌تخصیص ارز برای واردات آن دسته قطعاتی است که از منابع خارجی تامین می‌شود. در حال‌حاضر چنانچه یکی از اعضا بخواهد اقدام به واردات کند، نه می‌تواند ارز نیمایی دریافت کند و نه به او اجازه می‌دهند تا با ارز آزاد اقدام به واردات کند. بنابراین آنچه مشخص است چالش زنجیره خودروسازی کشور بیش از آنکه به‌دلیل تحریم‌ها باشد، به‌دلیل بلاتکلیفی و بی‌هدف بودن سیاست‌گذاران کلان و همچنین وزارت صنعت برای رفع چالش‌های پیش‌روی این صنعت است. به نظر می‌رسد ارز نیمایی معضلی شده تا بازارها را تحت تاثیر خود قرار دهد و دستاویزی باشد برای کسانی که اقتصاد کشور را به این بهانه به بازی بگیرند.
خواب سنگین صمت در آشفته بازار لوازم یدکی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه