بررسی« اقتصادسرآمد» از مونتاژ دوچرخه در ایران به صورت زیرپله‌ای

تهدید بازار ایران با دوچرخه‌های چینی

گروه صنعت -  ترافیک بسیار و نیاز به سرعت، گسترش حمل‌ونقل عمومی، رشد اتوبان‌ها و البته نبود زیرساخت‌هایی همچون مسیر ویژه و پستی بلندی‌های تند از آن دست دلایل از رونق افتادن بازار دوچرخه هستند.  در حال حاضر کارخانه‌ها با دو مشکل کمبود نقدینگی و عدم موفقیت در وارد کردن قطعات CKD از خارج از کشور جهت تولید کامل دوچرخه و عرضه آن به بازار مواجه هستند. از سوی دیگر، عدم موفقیت در وارد کردن قطعات جهت تولید دوچرخه کامل ناشی از گران شدن نرخ ارز همراه با تحریم‌های بانکی کشور بوده و نتیجه مستقیم آن عدم تولید دوچرخه و عدم عرضه به بازار بوده که کمبود نقدینگی را نیز به وجود آورده است. این روزها البته کیفیت پایین دوچرخه‌ها باعث شده آنها خیلی سریع‌تر از آنچه باید مستهلک شوند و بعد از گذشت 3 تا 4 سال دیگر قابل استفاده نباشند. دوچرخه‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند. یک دوچرخه کاملا معمولی در بازار تهران حدود 700 هزار تومان قیمت دارد. با این حال یک دوچرخه مطلوب دستکم 2 میلیون تومان فروخته می‌شود. گرچه در همین بازار دوچرخه‌هایی با قیمت 30 میلیون تومان هم وجود دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، ضرورت دارد نگاه ویژه‌ای از سوی مقامات اقتصادی کشور در جهت حل مشکل این مجموعه‌های صنعتی و رونق دوباره کارخانه‌ها صورت بگیرد تا بار دیگر شاهد افزایش اشتغال در این مجموعه باشیم.از سوی دیگر، در طول چند سال آینده به باور همه کارشناسان و دلسوزان صنعت کشور، حرکت به سمت دوچرخه‌های الکتریکی، خودروهای الکتریکی و حمل‌ونقل سبز، ناگزیر است.  در اروپای امروز بیش از 25 درصد حمل و نقل را خودروهای سبز شکل می‌دهند و این صنایع روزبه‌روز پیشرفت بیشتری می‌کنند.  لازم است تا از ظرفیت دوچرخه‌سازی در کشور برای بهبود این وضع در کنار فراهم کردن زیرساخت‌ها تلاش کرد، تا هم شهر پاک‌تری داشته باشیم و هم ترافیک کمتری. در ایران دولت‌ها فقط در زبان از تولید حمایت کرده اما در عمل برای پرداخت هزینه حامل‌های انرژی یا مالیات با تولیدکنندگان نیز مانند سایر افراد جامعه برخورد می‌شود.
تهدید بازار ایران با دوچرخه‌های چینی
رضا احمدپور، کارشناس حمل و نقل، مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه دراینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: تمام دوچرخه‌های چینی به صورت سی‌کی‌دی به کشور وارد و در اینجا مونتاژ می‌شوند. این موضوع خود صنعت دوچرخه سازی در کشور را تهدید می کند.
مونتاژ دوچرخه در ایران به صورت زیرپله‌ای 
وی در ادامه با بیان این مطلب که، بسیاری از کارگاه‌های مونتاژ دوچرخه به صورت زیرپله‌ای مشغول به فعالیت هستند، افزود: از آن جا که کشور چین رقیب دوچرخه سازی ایران است بزار دوچرخه ما را تحت تاثیرسوء خود قرار داده است. چینی‌ها به عنوان جایزه صادرات، از 14 درصد معافیت مالیاتی برخوردارند و کالا را با قیمت تمام شده به سایر کشورها می‌فرستند.
تولیدکننده چینی کالای خود را با قیمت تمام شده
 صادر می‌کند
وی افزود: علاوه بر آن، چینی‌ها از این مزیت برخوردارهستند که دو برابر تعداد کالایی که صادر می‌کنند را در داخل کشور خود با معافیت مالیاتی به فروش برسانند. از آنجا که بازار چین، دارای یک میلیارد و 400 میلیون متقاضی است و دولت چین فروش در بازار داخل را به صادرات منوط کرده است، تولیدکننده چینی کالای خود را با قیمت تمام شده صادر می‌کند تا بتواند از فروش در داخل بهره ببرد.
به گفته احمدپور، چین در تامین مواد اولیه نیز به صورت صرفه اقتصادی خرید می‌کند، به این صورت که به طور عمده و با حجم بسیار زیاد مواد اولیه را می‌خرد و به همین دلیل از تخفیف‌های هنگفت که گاه تا 30 درصد از قیمت مواد را شامل می‌شود، بهره می‌برد.
قیمت مواد اولیه در ایران بیشتر از قیمت جهانی است
وی با بیان این نکته که، قیمت مواد اولیه در ایران بیشتر از قیمت جهانی است و باید نقد پرداخت شود. در غیر این صورت فروشنده مواد پتروشیمی ماهانه سه ممیز چهار درصد سود از تولیدکننده دریافت می‌کند‌، ابراز داشت: در حالی که تهیه مواد اولیه برای تولیدکننده داخلی کار دشواری است، این مواد به چین با تخفیف زیاد فروخته می‌شود که در عمل آب به آسیاب رقیب ریختن است.
با وجود تنوع بسیار دوچرخه در بازار ایران که توانسته هر نوع سلیقه‌ای را پاسخگو باشد اما متاسفانه عدم فرهنگسازی و نیز رعایت نشدن اصول شهرسازی، نبود فضای لازم و کافی و خطرات فراوان، مانع از فراگیر شدن استفاده از این وسیله مفید و نشاط‌آور در میان اقشار مختلف جامعه شده است که قطعا در این راستا ساخت محل‌های مناسب در شهرها می‌تواند موجب استقبال عمومی از دوچرخه شود.
از طرفی متاسفانه فشارهای ناعادلانه مالیاتی و تعرفه‌های نامناسب گمرکی، افزایش قیمت دوچرخه را در پی داشته و از طرفی نبود فضاهای کافی و مناسب در شهرها نشان از عدم توجه مسئولان ذی‌ربط به این کالای بااهمیت دارد. با توجه به تاثیر مستقیم این وسیله نقلیه مفید در کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، کاهش خطر تصادفات درون شهری، کاهش ترافیک شهری، کاهش دما و افزایش نزولات آسمانی، افزایش سلامت و بهداشت جامعه، افزایش جنبه‌های سلامت و بهداشت جامعه، افزایش جنبه‌های تفریحی و ورزشی و... انتظار بیشتری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف از جمله وزارت صنایع، بازرگانی، گمرکات، شهرداری‌ها و غیره وجود دارد تا با اولویت‌بندی صحیح نسبت به دوچرخه و اتخاذ تمهیدات و تصمیمات لازم در جهت رفع مشکلات و رونق مجدد تولید و بازنگری در تعرفه‌های نامناسب مالیاتی و گمرکی و در نتیجه کاهش قیمت دوچرخه و همچنین اختصاص جایگاه‌های بیشتر و مناسب برای سفرهای درون شهری موجب استفاده عمومی از این وسیله مفید شود.
 تهدید بازار ایران با دوچرخه‌های چینی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه