‌حال و روز تالاب هورالعظیم پس از رهاسازی آب

شلتوک‌هایی که آب را می‌بلعند

در حال حاضر دبی رودخانه کرخه در مقطع دشت آزادگان ۷۵ مترمکعب بر ثانیه است و روزانه حدود ۹ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب هورالعظیم می‌شود. 
به گزارش اقتصادسرآمد، با کاهش 50 درصدی آورد آب حوزه کرخه که منبع اصلی تأمین‌کننده بخشی از تالاب هورالعظیم به شمار می‌رود، مشکلاتی برای ساکنان منطقه ازجمله گاومیش‌داران پیش آمده و نگرانی برای تلف شدن ماهیان و دیگر موجودات زنده تالاب بالا گرفته بود.فرماندار دشت آزادگان آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم در حوزه دشت آزادگان پس از رهاسازی آب را تشریح کرد و گفت: در پی رسیدن دِبی رودخانه کرخه به کمترین میزان، 17 روستا با حدود 7 هزار نفر دچار تنش آبی شدند.
وی افزود: در حال حاضر با اقدامات انجام شده، مشکل تأمین آب شرب روستا‌ها به جز دو روستا که باید شبکه داخلی آبرسانی آنها اصلاح شود، رفع شده است.
«سیلاوی» با اشاره به افزایش دبی رودخانه کرخه ادامه داد: تأسیسات آبرسانی پس از اُوِرهال، کاملاً آماده شده‌اند و برخی تانکر‌های آبرسانی نیز مورد نیاز نیستند.
فرماندار دشت آزادگان خاطر نشان کرد: در حال حاضر دبی رودخانه کرخه در مقطع دشت آزادگان 75 مترمکعب بر ثانیه است و روزانه حدود 9 میلیون مترمکعب آب وارد تالاب هورالعظیم می‌شود. با ادامه این روند، قطعاً میزان آبگیری تالاب بهتر می‌شود.
وی افزود: با رهاسازی آب و افزایش دبی رودخانه کرخه، مشکل تأمین آب احشام نیز رفع شده است.‌ فرماندار دشت آزادگان گفت: در پی این تنش آبی، تاکنون موردی از گزارش بیماری‌های مربوط به آب نداشته‌ایم.
شلتوک‌ها آب را می‌بلعند
اما معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو ‌گفت: در وسط راه، کشت‌های غیر قانونی صورت گرفته و متأسفانه این کشت‌های غیرقانونی با پمپ‌های غیرقانونی، آب برداشت می‌کنند و آب کمتری از این آب ـ از همین 170 متر بر ثانیه ـ می‌ماند و بیشتر از چیزی حدود 25 تا 26 متر بر ثانیه آب به هورالعظیم نمی‌رسد.
«قاسم تقی‌زاده خامسی»، معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو ‌گفت: این خروجی کرخه از اینجا به فاصله 300 کیلومتر عبور خواهد کرد تا به هورالعظیم برسد.
وی افزود: الآن حدود 170 متر بر ثانیه آب خارج می‌شود و در مسیر برای کشاورزان و آب شرب است و نهایتاً به هورالعظیم سرازیر خواهد شد.
‌استاندار خوزستان نیز با اشاره به رهاسازی آب در خوزستان در چند روز اخیر گفت: مجدداً برخی در یکی دو روز اخیر شلتوک کشت کردند که باعث وارد نشدن آب به هورالعظیم و یا وارد شدن زهاب به تالاب و رودخانه‌ها می‌شود که مشکل‌ساز است.
«قاسم سلیمانی دشتکی» اظهار کرد‌: با وجود کشت شلتوک ما مشکل داریم. زهاب‌های این کشت وارد رودخانه کارون می‌شود که آبادان و خرمشهر را دچار مشکل می‌کند. تقاضا این است که حداقل هشت دستگاه آب شیرین‌کن خریداری شود تا بتوانیم آب را تصفیه کنیم و در آب شرب مشکل ایجاد نشود.
سلیمانی دشتکی در خصوص اعتبارت تخصیص یافته به استان خوزستان افزود: 50 درصد اعتبار مصوب برای خوزستان ابلاغ شده است و تقاضا می‌کنم که 50 درصد بقیه نیز ابلاغ شود تا بتوانیم تنش آبی را کمتر و خسارات را پرداخت کنیم.
وی در خصوص مدیریت رهاسازی آب، گفت: پیشنهاد این است که مدیریت به عهده وزارت نیرو و با هماهنگی ستاد مدیریت بحران، شورای کشاورزی و شورای تأمین استان خوزستان باشد. همچنین تقاضا می‌شود که کمیته‌ای متشکل از نمایندگان کشاورزان، دامداران، پرورش‌دهندگان مرغ و ماهی، نمایندگانی از آبفا، جهاد کشاورزی و آب و برق تشکیل شود و بخش غیردولتی را نیز مقداری در این امر دخیل کنیم.
استاندار خوزستان افزود: امسال کشاورزان به شدت صدمه دیده‌اند. تقاضا می‌کنم و اگر امکان دارد تسهیلات کشاورزان، دامداران و پرورش‌دهندگان ماهی یک سال تمدید شود.
  شلتوک‌هایی که آب را می‌بلعند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه