معاون امور بین‌الملل اتاق ایران مطرح کرد

نارضایتی بخش خصوصی ایران و ازبکستان از حجم تجارت دوجانبه

گروه بازرگانی - در نشست مجمع هیات موسس اتاق مشترک ایران و ازبکستان، هیات مدیره این اتاق با رای اعضا انتخاب شدند. پیش از این کمیته مشترک ایران و ازبکستان به ریاست موسی آقایی، فعال بود.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این نشست با اشاره به تجارت ۱۴۶ میلیون دلاری ایران و ازبکستان در پنج ماهه ۲۰۲۱ می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های موجود، بخش خصوصی دو کشور اصلا از این حجم تجارت راضی نیست.
رشد ۳۹ درصدی مبادلات تجاری ایران و ازبکستان
وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان از ۱۸۰ میلیون دلار در سال ۹۷ به ۳۸۰ میلیون دلار در سال ۹۸ افزایش یافته است گفت: در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۱ حجم تجارت دو کشور ۱۴۶ میلیون دلار بود که نشان‌دهنده ۳۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل است؛ با وجود این، بخش خصوصی دو کشور اصلا از این حجم روابط اقتصادی راضی نیستند. چرا که ظرفیت‌های بسیار مناسب برای همکاری اقتصادی دو کشور وجود دارد و امیدواریم در یک سال آینده تا اواسط سال ۲۰۲۲ حجم روابط دو کشور به میزان چشمگیری افزایش یابد. کرباسی ادامه داد: خوشبختانه طی ماه‌های گذشته موفق شدیم دو موافقت‌نامه همکاری‌های اقتصادی بین اتاق ایران با اتاق بازرگانی ازبکستان از یک طرف و اتاق ایران با اتحادیه صادرکنندگان تجار ازبکستان امضا کنیم. قطعا با تکمیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان در آینده نزدیک شاهد ثبت جلسات منظم بین اعضای اتاق مشترک ایران و ازبکستان با اعضای اتاق مشترک ازبکستان و ایران خواهیم بود تا به این ترتیب بتوانیم خواسته‌های فعالین اقتصادی دو طرف را در یک توافق دوجانبه و در بازی برد-برد به سطح مطلوبی افزایش دهیم.
او با اشاره به ظرفیت‌های مشترک همکاری دو کشور گفت: دو کشور ظرفیت‌های مستعد و مناسبی را در توسعه همکاری‌های خود از جمله در بخش دارو و تجهیزات پزشکی ، خدمات فنی و مهندسی دراجرای پروژه‌های مورد نظر طرف ازبکی، همکاری در بخش مصالح ساختمانی و فولاد و فلزات دارند و در کنار آن با توجه به ظرفیت خوب طرف ازبکی در تولید پنبه، زمینه خوبی برای همکاری در بخش نساجی وجود دارد. همچنین در زمینه کشاورزی امکان توسعه همکاری‌های اقتصادی محتمل است و امیدواریم در آینده نزدیک این ظرفیت‌ها با همکاری متقابل دو اتاق مشترک به منصه ظهور برسد و شاهد توسعه همکاری اقتصادی ایران و ازبکستان در این زمینه‌ها باشیم.
کرباسی در ادامه به موانع موجود در توسعه روابط اقتصادی دو کشور اشاره کرده و ادامه داد: موانعی پیش روی فعالان اقتصادی وجود دارد که نیازمند نگاه مقامات عالی دو کشور برای رفع آن‌ها هستیم. یکی از این موانع عدم اجرای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور است که نیازمند این است که اتاق بازرگانی ازبکستان با مذاکره با مقامات ازبکی زمینه تحقق این مهم را پیگیری کند. ما هم با وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت در حال مذاکره هستیم و انتظار داریم این موافقت‌نامه در اولین فرصت به امضای دو کشور برسد.
او افزود: همچنین درخواست داریم زمینه افزایش تعداد پروازهای بین دو کشور فراهم شود که این امر تسهیل‌کننده رفت و آمد فعالان اقتصادی ایران و ازبکستان است. در کنار آن ضوابط کارگزاری بانکی هم از اولویت ویژه‌ای برخودار است و امیدواریم در آینده نزدیک این زمینه هم با همکاری بانک‌های مرکزی و تجاری دو کشور فراهم شود.
کرباسی با بیان اینکه مقامات ازبک به خدمات خوب فنی و مهندسی ایران اذعان دارند و در طول سالهای گذشته شرکت‌های پیمانکار ایرانی پروژه‌های موفقی در ازبکیستان اجرا کرده‌اند گفت: ما انظار داریم در ادامه همکاری‌ها در این بخش زمینه صدور ضمانت‌نامه برای حضور شرکت‌های فنی و مهندسی در ازبکستان فراهم شود تا شرکت‌های ایرانی بتوانند در پروژه‌های مهندسی ازبکستان مشارکت جدی‌تری داشته باشند.
او در پایان سخنانش به مشکلات مربوط به حمل و نقل زمینی و ریلی بین ایران و ازبکستان اشاره کرده و گفت: امیدواریم این مشکلات با مذاکرات مقامات ازبکستان و ترکمنستان حل شده و زمینه  ترانزیت و انتقال کالا از طریق ترکمنستان به ازبکستان فراهم شود تا ما آسان‌تر بتوانیم مراودات اقتصادی بین ایران و ازبکستان را چه از طریق جاده و چه از طریق ریل فراهم کنیم.کرباسی ابراز امیدواری کرد: این نشست سرآغازی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان باشد و در آینده شاهد روند رو به رشد این همکاری‌ها باشیم.
برقراری تعرفه ترجیحی میان ایران و ازبکستان
 در حال پیگیری است
در ادامه این نشست گودرزی، رایزن بازرگانی سفارت ایران در تاشکند گفت: اگرچه روابط اقتصادی ایران و ازبکستان در سال‌های اخیر از روند به رشد برخوردار بوده است، اما شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن به ویژه محدودیت ‌ای حمل‌ونقل تاثیرات منفی بر روابط اقتصادی دو کشور به جا گذاشت. با این همه تلاش‌های بسیار صورت گرفت تا ارتباطات مقامات، تجار و بازرگانان دو کشور تداوم یابد. خوشبختانه با بهبود نسبی شرایط کرونا و کاهش محدودیت‌ها روابط دو کشور در مسیر پیشرفت قرار گرفته و رشد قابل ملاحظه در مبادلات تجاری بین دو کشور در شش ماه نخست ۲۰۲۱  موید این موضوع است.
نارضایتی بخش خصوصی ایران و ازبکستان از حجم تجارت دوجانبه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه