نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

وام ازدواج ناچیز، اما کارساز

اقتصاد جامعه - محمد آیتی - ازدواج را باید یک سنت دانست که همه ادیان آن را پذیرفته‌اند و از طرفی، در اسلام به طور ویژه به آن پرداخته شده است. در دهه‌های گذشته، ازدواج یکی از امورات رایج و البته ساده زندگی به حساب می‌آمد، اما حال به یکی از معضلات و مشکلات خانواده‌ها و جوانان تبدیل شده است تا جایی که یک جوان برای تشکیل خانواده، علاوه بر گذشتن از چالش‌های فراوان و رسیدن به فرد مورد نظر، برای تامین زندگی‌اش به مانعی به اسم وام ازدواج برمی‌خورد که هرچه جلوتر می‌رویم با توجه به پدیده تورم افسارپاره‌کرده، این سد، محکم‌تر به نظر می‌رسد.
حال، نماینده‌های مجلس برای بودجه 1401 علاوه بر پیشنهاد افزایش وام ازدواج، به دنبال سهولت در تضامین وام ازدواج هم هستند. احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در همین خصوص به جامعه 24 گفت: بحث حمایت از ازدواج جوانان به عنوان یکی از ضروریات مهم، مورد توجه مجلس شورای اسلامی است. خوشبختانه سال گذشته با پیگیری‌های مجلس برای بودجه 1400، تسهیلات ازدواج از 50 میلیون تومان به 70 میلیون تومان ارتقاء پیدا کرد که  برای زوج‌های زیر 25 سال این مبلغ به 100 میلیون تومان رسید.وی افزود: پیشنهاد شده برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال، وام ازدواج به 250 میلیون تومان افزایش و برای سایرین به 150 میلیون تومان افزایش پیدا کند.
سیدکریم حسینی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در این خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: مبلغ وام ازدواج باید براساس واقعیت‌های تورم لحاظ شود. از این‌رو به اعتقاد من، رقم 150 میلیون تومان هم خیلی کم است. 
وی افزود: حتی اگر با تلاش کمیسیون تلفیق، این رقم به 250 میلیون تومان هم برسد باز هم رقم پایینی است. به هر حال کارِ خیلی عجیب و غریبی هم نمی‌توان انجام داد، زیرا منابع و درآمد دولت مشخص و بحران اقتصادی کار را سخت کرده است. اما موضوع حائزاهمیت این است که وعده‌ها می‌باید جوری عنوان گردد که محقق شود و خارج از توان چرخه مالی کشور و بانک‌ها نباشد، زیرا اعلام ارقام غیرواقعی غیر از اینکه محقق نمی‌شود، بی‌اعتمادی را هم در جامعه به وجود می‌آورد.نماینده اهواز در پاسخ به اینکه آیا تعیین سن برای دریافت وام ضرورت دارد؟ گفت: قطعاً باید سقفی تعیین شود و این به معنی تعیین تکلیف نیست، ولی تسهیلات باید مشوق‌هایی برای بحث ازدواج باشند. سن 23 برای دختر و 25 برای پسر، سن طبیعی و نرمالی برای ازدواج است، از این‌رو دریافت وام حداکثری به این افراد قابل قبول است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: این سن پیشنهادی، از جهت دیگر باید برای فرزندآوری هم محدوده سنی مجازی باشد. طوری که از نظر پزشکی و علمی سنی باشد که فرزندآوری در آن سن، سلامتی فرزند را دربر داشته باشد. پس با توجه به همه این‌ها سن تعیین می‌شود.
حسینی افزود: وقتی قانون برای جوانی جمعیت وضع می‌شود، پس باید همه جوانب را درنظر گرفت. از سوی دیگر، اصل این تسهیلات کمک است، ولی در کنار آن باید مشوقی برای ازدواج و فرزندآوری هم باشد. پس این موضوع نگاه چند جانبه دارد.
این عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان یادآور شد: این مقدار پول ناچیز، اما کارساز است. این میزان تسهیلات، قطعاً برای خرید ملک نمی‌تواند صرف شود، ولی از آنجایی که مهمترین مشکلی که وجود دارد و جوانان رغبتی به ازدواج ندارند «مشکلات مادی» است، این حداقل مقداری است که بتوانیم در اختیار جوانان قرار دهیم که یک زندگی با حداقل امکانات شروع کنند. به هر حال افراد اگر اراده‌ای برای ازدواج داشته باشند، اصل موضوع را به خاطر نرسیدن به وضعیت آرمانی معطل نمی‌کنند. من کاملاً قبول دارم که شرایط اقتصادی با مشکلات جدی توام است و خانواده پسر و دختر نگران شرایط زندگی فرزندانشان هستند، اما با از دست دادن فرصت می‌توان به وضع بهتری رسید؟ اینکه دو طرف کمی کوتاه بیایند و با حداقل‌ها زندگی را تشکیل دهند تا به امید خدا به مرور با سعی و تلاش‌شان وضع اقتصادی را بهبود دهند، بهترین مسیر از نظر من است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در گذشته، بعضی مواقع وعده‌هایی داده می‌شد و در میانه راه، بانک‌ها تمکین نمی‌کردند. در حال حاضر، هر وعده‌ای که داده می‌شود باید عملی شود. امیدوارم وقتی پا در سال 1401 گذاشتیم هیچ زوج تازه ازدواج کرده‌ای نباشد که بگوید به بانک مراجعه کردیم، اما تسهیلات ازدواج را نگرفتیم. اگر دولت به قانون تمکین کند، ان‌شاا... در آینده شاهد اعتماد بیشتر جوانان و ازدواج‌شان خواهیم بود.
 وام ازدواج ناچیز، اما کارساز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه