امکان تردد و پهلوگیری کشتیهای تجاری با آبخور بیش از ٤/٦٠ متر در بندر آستارا
لایروبی بیش از سه میلیون مترمکعب در کانال دسترس و حوضچه بندر آستارا
عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاستهای ابلاغی برنامه هفتم توسعه مبنی بر بهره برداری از ظرفیت دریا و سواحل کشور، از پایان یافتن عملیات لایروبی با عمق ۵ و نیم متر در بندر آستارا و امکان تردد و پهلوگیری کشتیهای تجاری با آبخور بیش از ٤/٦٠ در این بندر خبر داد.
به گزارش اقتصادسرآمد، مجید علی نازی با تاکید بر سیاست اصولی و صحیح دولت سیزدهم مبنی بر گسترش ترانزیت دریایی به ظرفیتهای ترانزیتی و صادراتی بندر چندمنظوره آستارا اشاره کرد و گفت: این بندر خصوصی حلقه اتصال کوتاهترین مسیر تجارت دریایی بین کشورهای حوزه آسیای میانه و آفریقا و اروپا است که علاوه بر استان گیلان می تواند بر رشد اقتصادی استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل نیز تاثیرگذار باشد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به منظور تامین عمق مناسب قابل دریانوردی در طول سالهای گذشته بیش از سه میلیون مترمکعب لایروبی در کانال دسترس و حوضچه بندر آستارا انجام داده است، افزود: اقدام اخیر نیز با استفاده از تجهیزات ملکی سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه شمال و در راستای تعهدات پیش بینی شده در قرارداد اجاره بلند مدت بندر آستارا و الحاقیههای مربوطه انجام پذیرفته
است.
به گفته علی نازی، با مهیا شدن شرایط جدید با عمق ۵ و نیم متر ، از این پس امکان تردد و پهلوگیری کشتیهای تجاری با آبخور بیش از ٤/٦٠ نیز برای این بندر فراهم شده است.وی درخصوص چگونگی نگهداشت عمق مناسب این بندر تصریح کرد: این کار مستلزم مدیریت بهینه تجهیزات لایروبی موجود در حوزه شمال و همچنین ایجاد زمینه های مناسب جهت ترغیب بخش خصوصی به ورود موثر و تامین تجهیزات مورد نیاز است.معاون دریایی سازمان بنادر ، ورود امکان ورود و تردد کشتیها با آبخور مناسب را از مزیتهای اتمام عملیات لایروبی دانست و خاطر نشان کرد: این امر می تواند توسعه و شکوفایی اقتصادی بیش از پیش بندر و منطقه را در پی داشته باشد تا هرچه بیشتر شاهد ارتقا نقش این بندر استراتژیک در افزایش میزان ترانزیت دریایی همسو با سیاستهای اعلامی دولت سیزدهم باشیم.