اجرای پُل خلیج فارس حلقه توسعه پایدار قشم به سوی تجارت جهانی
اجرای پل خلیج فارس برای اتصال قشم به سرزمین اصلی و شهر مهم و راهبردی بندرعباس می تواند حلقه توسعه پایدار و همه جانبه منطقه آزاد را تکمیل و این جزیره را به مکانی با ثبات و دسترسی آسان برای جذب سرمایه گذار در اندازه های قابل مقایسه با مناطق آزاد مشابه در کرانه های جنوبی خلیج فارس تبدیل کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، کاهش قیمت تمام شده کالاها و خدمات در منطقه آزاد به دلیل وجود شبکه حمل و نقل ریلی و جاده، تولید کالا و خدمات را در منطقه آزاد قشم افزایش خواهد داد، این مزیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به سرمایه گذاری تشویق کرده و در قشم اشتغال غیر مستقیمی را علاوه بر اشتغال مستقیم طرح، به وجود خواهد آورد.با توجه به عبور حجم قابل توجهی از مواد اولیه، نهاده های تولید و کالاهای واسطه از مسیر ایران، فرصت های تجاری بسیار برای تولیدکنندگان و تجار ایرانی و خارجی فراهم می شود. با شناسایی مسیر کالاهای به طور نسبی ارزان در این مسیر، از این کالاها در تولید و یا صادرات مجدد استفاده خواهد شد. انتظار می رود تا بخشی از کالاهای عبوری به شکل برنامه ریزی شده در منطقه آزاد قشم رسوب کرده و منشا تولیدات جدیدی شوند.قرار گیری در مسیر ترانزیت کالا و شناسایی نیازمندهای کشورهای مقصد، می تواند توان صادرات کالا را برای کشور افزایش داده و با تکمیل بخش دوم طرح به عنوان مرکز انبارداری و توزیع کالا از منافع تجاری بیشتری برخوردار شویم.افزایش درآمد در بخش و زیر بخش های مرتبط با طرح، درآمد سرانه ساکنان و فعالین اقتصادی را در قشم به دنبال خواهد داشت. به این ترتیب با افزایش سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی برخورداری مردم از امکانات بیشتر موجبات کاهش فقر در جزیره فراهم خواهد شد.کاهش سختی مسیر سفر به منطقه آزاد قشم به دلیل اجرای پروژه پل خلیج فارس و وجود سیستم حمل و نقل ریلی ارزان قیمت، تمایل مسافران را به سفر به قشم از دورترین نقاط داخلی و حتی خارجی افزایش می دهد. به این ترتیب اجرای این پروژه رونق گردشگری را در جزیره بکر و دیدنی قشم به لحاظ تاریخی و طبیعی به ارمغان خواهد آورد.اجرای این طرح دارای اثرات مثبت سیاسی و نظامی نیز خواهد بود که از کنار هم قرار گرفتن تمامی این آثار می توان دریافت که قشم به عنوان مرکز ثقل این طرح، پایه گذار و پرچمدار نقشی جدید برای ایران در منطقه خلیج فارس و حرکتی بزرگ در اقتصادی ملی خواهد بود.
دسترسی به بازارهای با جمعیت بیش از ۳۵۰ میلیون نفری در حوزه های اطراف ایران بسترهای لازم برای گسترش اقتصاد تجاری کشور را به گونه ای موثر فراهم می سازد.در این زمینه هم اکنون ایران از طریق راه های خشکی داخلی و خطوط آهن با کشورهای همجوار ارتباط تجاری - مسافری دارد و با احداث و اجرا خط آهن به طول تقریبی ۳۵ کیلومتر از محل تلاقی این پل با خاک اصلی تا بندر شهید رجایی ارتباط جزیره قشم با راه آهن سراسری کشور برقرار می شود.تحقق این مهم علاوه بر این مستلزم احداث راه آهن از بخش لافت در جزیره قشم تا مراکز صنعتی و بندر کاوه به طول تقریبی ۲۴ کیلومتر و احداث جاده ای چهار ترانزیت با چهار باند رفت و برگشت به طول ۶۵ کیلومتر از بندر پهل تا بندرعباس است.با اتصال جزیره قشم به خط آهن سراسری کشور ارتباط با ۲ سویه بندر بین المللی کاوه با بندر راهبردی و تجاری عباس از دیدگاه تجاری - ترانزیتی تکمیل و امکان دسترسی جزیره قشم به سرزمین های دوردست مرزهای ایران در ابعاد منطقه ای - بین المللی فراهم می شود.با اجرای پل خلیج فارس و برقراری ارتباط جزیره قشم به پس کرانه و سرزمین اصلی، مسیرهای دسترسی از منطقه آزاد قشم به مراکز مهم اقتصادی داخل کشور، کشورهای همجوار و دیگر کشورهای منطقه به وسیله راه آهن و جاده آسفالته به صورت جداگانه و یا تلفیقی برقرار می شود.شهرهای شیراز، کرمان، زاهدان، مشهد، اصفهان، قم، اراک، تهران، سمنان، ساری، گرگان، قزوین، زنجان، تبریز به صورت مستقیم از طریق شبکه راه آهن کشور به جزیره قشم مرتبط می شوند.مراکز دیگری در داخل کشور از جمله رشت، اردبیل، ارومیه، همدان، کرمانشاه، سنندج، شهرکرد و چند شهر دیگر به وسیله جاده آسفالته و یا ترکیب راه آهن و جاده با جزیره قشم در ارتباط خواهند بود.با سخته شدن این پل جزیره قشم در زمینه ترانزیت کالا از طریق راه آهن با کشورهای همجوار و به وسیله خطوط آهن و جاده ای این کشورها با کشورهای دورتر ارتباط مستقیم برقرار خواهد کرد.از طریق بندرعباس، بافق، مشهد و سرخس این جزیره به ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی متصل می شود و در ادامه مسیر از طریق کشورهای ازبکستان و قزاقستان از یک طرف به شبکه راه آهن چین متصل می شود و از جانب دیگر به مسیر راه آهن ماورای سیبری و نواحی شرقی روسیه مرتبط شده که تا بندر ولادی وستوک در ساحل دریای ژاپن و اقیانوس کبیر ادامه خواهد داشت.مسیر دیگری که از تهران، زنجان و تبریز عبور می کند خود به ۲ مسیر جداگانه تفکیک می شود. یکی از این ۲ شاخه از طریق مرز جلفا به جمهوری خود مختار نخجوان و کشورهای قفقاز متصل شده و در ادامه به شبکه راه آهن روسیه و از آن طریق به راه آهن اروپای شرقی، دریای بالتیک و کشورهای اسکاندیناوی متصل می شود. شاخه های دیگر این مسیر از طریق مرز رازی به ترکیه و در نهایت به شبکه راه آهن اروپا پیوسته تا ساحل اقیانوس اطلس ادامه می یابد.با توجه به موقعیت بسته جغرافیایی و عدم دسترسی مستقیم کشورهای آسیای مرکزی به آب های آزاد بین المللی، ارتباط ترانزیتی از طریق ایران و منطقه آزاد قشم برای این کشورها به منزله مرکز لجستیک و پشتیبانی تجارت و حمل و نقل منطقه ای محسوب شده به لحاظ اقتصادی کاملا ضروری و سودمند خواهد بود.کشورهای روسیه، روسیه سفید، اوکراین و برخی از کشورهای اروپایی از یک سو و کشورهای چین، مغولستان، کره شمالی در شرق آسیا و کشورهای افغانستان، پاکستان، هند و بنگلادش هم مرز با ایران یا در جنوب آسیا نیز در مسیرهای جداگانه و مستقیم ترانزیت کالا با جزیره قشم و بندر بزرگ کاوه قرار می گیرند.پُل خلیج فارس به طول سه هزار و ۴۳۰ متر شامل دهانه های ۳۶۰ متری و پایه های بر روی دریا، عرض عرشه ۳۲ متری دارای چهار مسیر رفت و آمد خودرو، یک مسیر رفت و آمد راه آهن و یک مسیر اضطراری و پیاده رو است که پس از اجرا می تواند جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل کند.
برای تکمیل یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس شامل توسعه بندر کاوه جزیره قشم، احداث ۹۲ کیلومتر بزرگراه از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث ۸۶ کیلومتر راه آهن از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث پل خلیج فارس به منظور تکمیل ارکان طرح بر روی دریا به حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورو نیاز است.این پُل در حد فاصل جزیره قشم به بندرعباس واقع شده و علاوه بر توسعه کریدور حمل و نقل شمال - جنوب، توسعه اسکله کاوه و امکان احداث اتوبان و راه آهن را نیز در این مسیر فراهم خواهد کرد.با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی می شود، به طوریکه بخش عمده کالا هایی که از طریق کریدور شمال - جنوب ترانزیت می شدند، از طریق این پُل، انجام شده و واردات و صادرات کالا بر اساس یکسری قوانین و مقررات راحت تر، صورت خواهد گرفت.