سهم ۷۰ درصدی وزارت نفت از مجوزهای ساخت بار اول تجهیزات در کشور
دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: تعداد مجموعههای فعال دانشبنیان که در تلاش برای ساخت تجهیزاتی ویژه صنعت نفت و همکاری با مجموعههای مختلف بودهاند، نسبت به حوزههای نیرو و حملونقل ریلی و دیگر بخشهای صنعتی بسیار بیشتر است.
به گزارش اقتصادسرآمد، سید حمزه حسنی با بیان اینکه تاکنون میزان اعتبار اختصاصیافته برای ساخت بار اول در حوزه انرژی ۵۰۰ میلیارد تومان و برای سایر حوزههای غیر انرژی ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: شرکتهای دانشبنیان عموماً در مسیر تولید تک حرکت میکنند و خدمات پیشرفتهای را در صنایع نفت و نیرو و حملونقل ریلی و... دارند، عموماً هم مشتریان و کارفرمای این شرکتها مجموعههای دولتی یا شرکتهای نیمهدولتی هستند، در حالی که این مجموعههای دولتی برای تدارکات و خرید کالاهای مورد نیاز خود تابع قوانین برگزاری قانون مناقصات برای خرید کالاها هستند. وی با تأکید بر اینکه بومیسازی و ساخت داخل تجهیزات باید مبتنی بر اختیارات و دسترسیها و دانشی فراتر از یک خرید معمولی و تکراری در دستگاههای اجرایی باشد، افزود: در روند ساخت بار اول و بومیسازی، نیاز به دانش فنی و اختیاراتی قانونی داریم. در بسیاری از موارد ممکن است آن مجموعه دولتی دانش فنی لازم برای دسترسی به آن تجهیزات را نداشته باشد و در عین حال قوانین ممکن است اجازه اقدام موثر را ندهد؛ برای نمونه در ساخت بار اول ممکن است قیمت تمامشده محصول آمادهشده در بار اول بالاتر از نمونههای وارداتی و خارجی باشد و آن مجموعه دولتی امکان خرید آن را نداشته باشد، یا نتواند تضمین خرید اولیه را به آن شرکت بدهد و قانون دست مدیر مربوطه را بسته باشد.دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: بسیاری از مجموعههای متقاضی در راستای بومیسازی قطعات یدکی، یا ساخت یک کمپرسور یا توربین زمان زیادی را صرف میکنند و ممکن است در مسیر بوروکراسی اداری بمانند و متضرر شوند. در بسیاری از موارد شاهد بودهایم که مراحل اداری و پیگیریهای قانونی برای بومیسازی یک تجهیز مشخص تا چهار سال طول میکشد، به عبارتی میتوان گفت هزینه و فرصت بومیسازی و ساخت داخل در قانون برگزاری مناقصات دیده نشده است.حسنی با بیان اینکه در این چهار سال و روند بوروکراتیکی که گاه برای یک امضا تا مقامهای عالی کشور باید طی شود، یک مجموعه اجرایی تا ۵۰ میلیون دلار متحمل خسارت میشود، گفت: این در حالی است که با ساخت بهموقع آن کمپرسورها، هزینه ساخت در سه هفته اول تأمین میشود و تا سالهای سال برای کشور ارزش افزوده ایجاد میکند.