مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی
زمان زیادی برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی نداریم
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه نگاههای مقطعی و منافع کوتاه مدت را باید کنار گذاریم، گفت: زمان زیادی برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی نداریم و در این مسیر همه باید دست در دست هم بگذاریم.به گزارش اقتصادسرآمد، مرتضی شاهمیرزایی در اجلاس سراسری روابط عمومیهای صنعت پتروشیمی ایران بر جدیت مدیران در پیگیری مباحث مطرحشده در این اجلاس بهمنظور پیشبرد بیشتر برنامههای توسعهای تأکید و اظهار کرد: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی پیش از انقلاب حدود ۳ میلیون تن بود و تمام سیادت این صنعت به دوران پس از انقلاب اسلامی بازمیگردد.وی افزود: با وجود تحریمها و مشکلات فراوان، صنعتگران ایرانی با تجربیاتی که از قبل و بعد از انقلاب اسلامی کسب کردند، نگذاشتند چرخ صنعت از حرکت بایستد، بهطوری که ظرفیت این صنعت هماکنون به بیش از ۹۰ میلیون تن در سال و جایگاه ویژهای رسیده است.معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بهعنوان متولی صنعت پتروشیمی هر کمکی که لازم باشد به هلدینگها و شرکتهای پتروشیمی خواهد کرد تا کار بزرگ تکمیل زنجیره ارزش به ثمر برسد، ادامه داد: زمان زیادی نداریم و در یک محدوده زمانی حداکثر ۱۰ ساله باید یک برنامه سنگینی را اجرا کنیم.شاهمیرزایی با اشاره به اینکه باید به نقطه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از مواد پایه در این صنعت برسیم، تصریح کرد: تغییر در بعضی از برنامهریزیها و رویکردها میتواند ما را از برخی از بنبستها که پیش از این پیشبینی نشده بود، عبور دهد که به این منظور بازنگری مجوز طرحها در این شرکت در حال انجام و جمعبندی است.وی بر حرکت به سمت ایجاد ارزش افزوده هرچه بالاتر تأکید و اظهار کرد: انتخاب عنوان «تولید» در این چند سال اخیر در شعار سال نشاندهنده این است که تولید راهحل عبور از سختیهای کشور است.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: باید تکمیل زنجیره محصولات پتروشیمی مانند متانول را که امروز با ظرفیت بالا در کشور تولید میشود تعریف کرد که برای رسیدن به این هدف باید دست در دست هم بگذاریم و هلدینگهای پتروشیمی نیز پای کار بیایند و تا ۸۰ درصد سودها را برای تکمیل زنجیره ارزش هدایت کنند.شاهمیرزایی ادامه داد: بنا شد که شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم تمامی زنجیرههای سودمند را شناسایی و با توجه به اینکه خوراک آن در کدام هلدینگ موجود است به آنها معرفی کند که در این مسیر حدود ۲۲ محصول شناسایی و معرفی شد و خوشبختانه ۶۰ تا ۷۰ درصد این برنامه محقق شده و هلدینگها در حال برنامهریزیهای لازم هستند.