دلیل افزایش قیمت خودرو از نظر وزیر صمت
دلار مقصر گرانی قیمت خودرو در بازار ایران است
وزیر صنعت گفت: وقتی قیمت دلار افزایش پیدا میکند قیمت خودرو نیز بالا میرود. اگر دلار پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا میکند. در سالهای گذشته نیز دقیقا قیمتهای بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.به گزارش اقتصادسرآمد، فاطمی امین در خصوص علت افزایش قیمت خودرو، گفت: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازارهای کشور تاثیر میگذارد. یکی بر روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود 10 تا 20 درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور میکنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش مییابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا میرود. اما این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار است متفاوت است.وی اضافه کرد: نکته مهم این است که از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولیدکننده و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا 200 تا 300 میلیون بالاتر از قیمت تولید کننده است. آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمتهای بازار است. قیمتهای بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایهای شده و افرادی که میخواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو میروند.وی در ادامه گفت: پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا میکند قیمت خودرو نیز بالا میرود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا میکند. در سالهای گذشته نیز دقیقا قیمتهای بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است. راه حل این است که ما در درجه نخست بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل برقرار کنیم.وزیر صنعت تصریح کرد: خوشبختانه میزان تولید خودرو بسیار خوب در حال پیشرفت است. در آبان ماه 122 هزار دستگاه خودرو سواری، وانت و کامیون تولید شده است که در پنج سال گذشته بی نظیر بوده است. اکنون تولید خودروسازان هرکدام ماهانه به بیش از 60 هزار دستگاه افزایش یافته است. تقریبا تا آخر آذرماه خودروسازان توانستهاند به اندازه کل تولید سال قبل، خودرو تولید کنند. پس تولید خودرو اکنون روند خوبی را طی میکند.فاطمیامین افزود: بحث واردات خودرو نیز از دو ماه پیش کلید خورده است. ما چهار سال سالانه حدود 500 هزار خودرو در بازار کسری داشتیم. یعنی تقاضا حدود 1.5 میلیون است، اما از سال 97 تا قبل از امسال سالانه زیر یک میلیون خودرو تولید شده است. پس ما در این بازار تقاضای انباشته داریم.وی افزود: طبیعی است که رفع این تقاضای انباشته زمان بر است. دو راهکار بیشتر نیست؛ یکی افزایش تولید و دیگری واردات خودرو است.