printlogo


قطع گاز صنایع و نشست غیرعلنی درباره ناترازی های حوزه انرژی
زمستان امسال و تنش انرژی که همراه ماست

گروه انرژی - ناگفته پیداست وقتی عرصه تولید متوقف شود پشت سرآن صادرات کشور کاهش می‌یابد و درنهایت بر عملکرد مالی شرکت‌های تولید کشور تأثیر مستقیم می‌گذارد در همین رابطه قیمت مربوط به سهام شرکت‌های پتروشیمی حاضر در بازر بورس افت پیدا می‌کند.  در همین رابطه و به دنبال تصمیم مجلس برا بررسی این موضوع نمایندگان مجلس درباره معضل تأمین سوخت زمستانی جلسه غیرعلنی تشکیل دادند. 
تشدید مصرف گاز خانگی و همچنین افزایش مصارف نیروگاه‌ها در فصل زمستان
 به گزارش اقتصادسرآمد، همزمان با اعلام کاهش 30 درصدی تولید پتروشیمی‌های گازی به دلیل قطع گاز صنایع، مجلس برای چالش تأمین سوخت زمستانی، جلسه غیرعلنی تشکیل داد. این اقدام مجلس در پی با تشدید مصرف گاز خانگی و همچنین افزایش مصارف نیروگاه‌ها در فصل زمستان بزرگترین صنعت حاضر در بورس که جزو ارز آورترین صنایع کشور محسوب می‌شوند با اعمال محدودیت گازرسانی مواجه شدند و بر این اساس کاهش تولید یکی از چالش‌هایی است که گریبان‌گیر این صنعت ‌شد. 
قطع گاز صنایع برای تأمین گاز خانگی راهکار ثابت از سوی دولت!
قطع گاز صنایع برای تأمین گاز خانگی چند سالی است که به یک راهکار ثابت از سوی دولت بدل شده است. آن هم در شرایطی که طبق ماده 25 قانون بهبود محیط کسب‌وکار صنایع نباید در اولویت قطع گاز و برق در زمان کمبود این منابع قرار بگیرند و در غیر این صورت دولت باید خسارات ناشی از این قطعی را به این صنایع پرداخت کند. با این وجود اما این ماده قانونی در 10 سال گذشته از زمان تصویب آن اجرایی نشده است.
اوجی: «کشور ما ظرفیت خوبی برای تأمین امنیت انرژی جهان دارد!
جالب اینکه اول شهریور امسال جواد اوجی وزیر نفت در برنامه جهان‌آرا گفته بود: «کشور ما ظرفیت خوبی برای تأمین امنیت انرژی جهان دارد. برای مردم دنیا از جهت تأمین امنیت انرژی، چالش به وجود آمده است به خصوص برای کشورهای اروپایی. امسال زمستان سختی در انتظار کشورهای غربی به خصوص اروپاست؛ دولت‌های اروپایی با دست خودشان به مردمشان ظلم می‌کنند. ایران می‌تواند بخشی از کمبود انرژی در جهان را تأمین کند. ...» با وجود این سخنان وزیر نفت اما ظاهراً تبعات زمستان سخت خیلی زودتر از اروپا، دامان صنایع داخلی را گرفته است.
حالا وزرای نفت و نیرو در مجلس حاضر شدند تا در جلسه غیرعلنی پاسخگوی وضعیت تأمین سوخت زمستانی کشور باشند.
ولی‌الله فرزانه، عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه‌وبودجه درباره جزییات این جلسه غیرعلنی به ایسنا گفته است: امروز چگونگی نحوه تأمین سوخت زمستانی بررسی شد تا با هماهنگی بین دو وزارت نفت و نیرو شاهد قطعی گاز و برق نباشیم. در فصل زمستان ناترازی گاز داریم، به اضافه این‌که خطر قطعی برق برای نیروگاه‌ها هم وجود دارد لذا مجلس در جلسه غیرعلنی با حضور وزرای نفت و نیرو به این موضوع پرداخت تا هم هماهنگی بین وزارتخانه نفت و نیرو به وجود آید و هم این‌که تلنگری باشد تا زمستان امسال قطعی گاز و برق نداشته و از این شرایط عبور کنیم.
او گفت: در این جلسه بر لزوم اتخاذ تدابیری برای نیروگاه‌ها تأکید شد البته که آن‌ها باید مازوت مصرف کنند که قسمتی از انرژی‌شان به این صورت تأمین می‌شود.
با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته
 ان‌شاءالله زمستان امسال با تنش انرژی همراه نخواهیم بود
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزرای نفت و نیرو در جلسه غیرعلنی گفت: با توجه به هم‌فکری‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ان شاءالله تنشی در بحث مربوط به زمستان امسال نخواهیم داشت.پس از آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست غیرعلنی، ضمن عرض تسلیت به همکاران و ملت عزیز به مناسبت فرا رسیدن شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: این جلسه رأس ساعت 8 صبح آغاز شد که در این نشست غیرعلنی در خدمت وزرای نفت و نیرو بودیم. وی در ادامه با بیان اینکه موضوع نشست غیرعلنی درباره ناترازی های حوزه انرژی و رسیدگی به این مسائل بود، عنوان کرد: در این خصوص صحبت های بسیار خوبی شد و امیدوارم با برنامه ریزی و صحبت هایی که دوستان اشاره کردند و هم‌فکری های صورت گرفته، انشاءالله تنشی در بحث مربوط به زمستان امسال نخواهیم داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که در جلسه امروز مطرح شد، این بود که ما باید در ساختارهای خود مخصوصا با اولویت دستگاه های دولتی و بخش های مختلف صرفه جویی کنیم؛ مردم عزیز نیز در صرفه جویی همراهی کنند که این موضوع نقش جدی و اساسی در پایداری انرژی در شرایط زمستان دارد، البته مردم این همراهی را داشته اند که ان شاءالله آن را بیشتر کنند.