معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تشریح کرد
چالشهای همکاری شرکتهای کوچک و نوپای دانشبنیان با شرکتهای بزرگ
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به چالشهای همکاری شرکتهای کوچک و نوپای دانشبنیان با شرکتهای بزرگ، گفت: هرگونه سرمایهگذاری یا ارتباط مستقیم میان بزرگها و کوچکها خطرناک است و برای این ارتباط باید از نهادهای واسط بهره گرفت. چنانکه شرکت دیجیکالا نیز برای برقراری این نوع ارتباطات از مرکز نوآوری خود بهره میگیرد.به گزارش اقتصادسرآمد، سیاوش ملکیفر در رویداد «توسعه زیستبوم نوآوری صنعت پتروشیمی»، با تاکید بر الزامات همکاری کسبوکارهای بزرگ و شرکتهای دانشبنیان، اظهار کرد: همکاری شرکت دیجیکالا با یکی از شرکتهای بخش خصوصی موجب شد حدود ۳۷ درصد به بهرهوری دیجیکالا در حوزه لجستیک افزوده شود و بهرغم این سودآوری و با وجود آنکه این شرکت بخش خصوصی به اطلاعات مهمی از دیجیکالا دسترسی دارد، اما شرکت دیجیکالا در این سالها سعی نکرده این شرکت را از آن خود کند. این یک نمونه از سرمایهگذاری شرکت بزرگ در شرکت کوچک است که البته پیچیدگی بسیاری دارد.وی با طرح این پرسش که چرا شرکتهایی نظیر همراه اول و اتکا رشد دیجیکالا را تجربه نکردند؟ افزود: اگر دیجیکالا به صورت مستقیم در این شرکت بخش خصوصی سرمایهگذاری میکرد، چنین رشدی را به دست نمیآورد. در واقع، هرگونه سرمایهگذاری یا ارتباط مستقیم میان بزرگها و کوچکها خطرناک است و برای این ارتباط باید از نهادهای واسط بهره گرفت. چنانکه شرکت دیجیکالا نیز برای برقراری این نوع ارتباطات از مرکز نوآوری خود بهره میگیرد.ملکیفر به فرصتهای ایجاد شده در قانون جهش تولید دانشبنیان و به ویژه ماده ۱۱ این قانون پرداخت و گفت: طبق این ماده قانونی حداکثر ۳۰ درصد سرمایه گذاری مستقیم شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول یا دوم فرابورس ایران یا شرکتهای دارای سرمایه ثبتی به میزان حداقل یک سیام سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، در شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و فناور به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر گرفته میشود و به همین میزان از مالیات قطعی شده سال تخصیص سرمایه مذکور یا سالهای بعد کسر میشود.سحر بنکدارپور، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران نیز در این رویداد مرکز نوآوری را حلقه واسط میان کسبوکارهای سنتی و اکوسیستم نوآوری دانست و افزود: از آنجایی که موضوع بندهای ۱۳ تا ۱۵ سیاستهای اقتصاد مقاومتی به صنعت پتروشیمی پرداخته است، بعد از حوزه معدن، دومین رویداد مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران به صنعت پتروشیمی اختصاص یافته است.