پالایشگاهها سوخت با کیفیت تولید کنند
فرآوردههای غیر استاندارد منجر به افزایش آلایندگی هوای شهرها میشوند
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: محصولات پالایشی بیشتر پالایشگاههای کشور اعم از بنزین، گازوئیل و حتی مازوت از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیستند و این فراوردههایی که از استاندارد پایین برخوردارند به صنایع و نیروگاهها برای تولید فعالیتی دیگر واگذار می شود که این موضوع منجر به افزایش آلایندگی بیشتر هوای شهرها میشود.به گزارش اقتصادسرآمد، حمید حسینی، درباره این موضوع که مازوت و گازوئیل اعطایی به صنایع و نیروگاهها از چه قابلیت استانداردی برخوردار است، اظهار کرد: حداکثر استاندارد مازوت تولیدی باید ۵۰۰ PPM سولفور داشته باشد در حالی که مازوت تولیدی که به صنایع و نیروگاه ها اعطا می شود ۳۵ هزار PPM سولفور دارد. یعنی ۳.۵ درصد گوگرد دارد که این مقدار باید حداقل زیر نیم درصد باشد.به گفته وی در هیچ کجای دنیا اجازه استفاده از این میزان سولفور بالا را به ویژه در نزدیکی شهرها نمیدهند. البته این نوع مازوت با سولفور بالا در هیچ جا تولید نمیشود. مازوت را هم معمولا کشتیها برای تردد در اقیانوسها استفاده می کنند اما همین کشتیها با ورود به بنادر طبق استاندارد IMO (سازمان بین المللی دریانوردی) موظف به استفاده از سوخت با کیفیت هستند و نباید با نزدیک شدن به بنادر از این سوخت استفاده کنند.رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ایران، ادامه داد: این مازوتهای تولید شده پالایشگاههای کشور به واحدهای تولیدی ارائه میشود و متاسفانه به شدت آلایندگی بالایی داشته و در زمان وارونگی هوا اثرات مخربی برای هوای محیط دارند. از سوی دیگر، واحدهای تولیدی و نیروگاهها چارهای جز استفاده از این فراورده ها ندارند زیرا با شروع هوای سرد، گاز این واحدها به دلیل نیاز مصارف خانگی قطع می شود و واحدها مجبور به استفاده از این فراوردهها هستند.حسینی به دیگر محصولات پالایشی کشور اعم از گازوئیل و بنزین به عنوان دیگر عامل آلایندگی هوا اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات ایجاد آلایندگی هوا وجود خودروها و سوخت بنزین و گازوئیل مصرفی آن هاست. البته واحدهای تولیدی هم گازوئیل مصرف می کنند. در واقع بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاهها با استاندارد یورو ۳ کاملا بدیهی است که آلایندگی بیشتری را در شرایط وارونگی هوا ایجاد میکنند. به ویژه گازوئیل ارائه شده به واحدهای صنعتی و نیروگاهها هم از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است.وی در زمینه کیفیت گازوئیل تولیدی پالایشگاه ها گفت: در حال حاضر PPM گازوئیلهای تولیدی در پالایشگاه های ما ۱۰ تا ۱۵ هزار سولفور دارد در حالی که در دنیا ۱۰ و یا نهایتا ۵۰ است که این اعداد میزان خطرناک سولفور موجود در گازوئیل های مصرفی ما را نشان میدهد.