printlogo


کنکاشی درباره ششمین نمایشگاه حمل و نقل؛ نمایشگاه هفتم در گرو حرکت هدفمند
عدم اطلاع‌رسانی بلای جان نمایشگاه داران لجستیک

گروه حمل و نقل - عطیه صفی زاده - ششمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک پایان آذرماه در تهران برگزار شد. مانند هر نمایشگاه تجاری، انتظاراتی از این نمایشگاه می رود. از نظر طراحی و چیدمان تا جوشش و جنبش در نمایشگاه تا نتایجی که هر غرفه دار از آن می گیرد، حائز اهمست است. رویه های مشخصی برای سنجش و ارزیابی نمایشگاه ها وجود دارد که البته در ایران اعمال نمی شود و معمولا نمایشگاه ها بعد از اختتامیه به فراموشی سپرده می شوند تا نمایشگاه بعدی و این نقص بزرگی است که حداقل برآمد آن، به دوش کشیدن نقاظ ضعف این نمایشگاه برای نمایشگاه بعدی است. 
این رویه منوط و محدود به نمایشگاه لجستیک نیست و متاسفانه یک قاعده ای است برای تمامی نمایشگاه هایی که در ایران برگزار می شود. اما وضعیت نمایشگاه ششم حمل و نقل و لجستیک چگونه بود؟ آیا غرفه داران که با صرف هزینه های زیادی در نمایشگاه جای گرفتند، رضایت داشتند؟ درصد این رضایت چقدر است؟ نقاط ضعف و قوت ها کدام بودند و برای نمایشگاه هفتم چه نگاه راهبردی باید داشت؟ عموم این سوالات و موارد مشابه، همواره از نکات خاص و برجسته ای است که هم نمایشگاه دار و هم غرفه دار لازم است به آن توجه کنند. 
آن چه در ادامه می آید، جمع بندی نظرات تعدادی از غرفه داران است که دیدگاه خود را در اختیار روزنامه گذاشته اند:
ششمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در حالی از تاریخ ۲۷ لغایت ۲۹ آذرماه امسال در مصلی امام خمینی (ره) شد که شرکت‌های دریانوردی، کشتیرانی و از طرفی سازمان‌های دریانوردی که نقش به سزایی در حمل و نقل محصولات مختلف و تسهیل در امر واردات و صادرات دارند حضور داشتند؛ حضور فعالان حوزه دریا و مرتبط با اقتصاد دریا، مورد توجه و نظر روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد است؛ به همین دلیل، ما پیگیر نتایج نمایشگاه و دریافت نظرات شرکت کنندگان در این نمایشگاه هستیم. 
  برگزاری این نمایشگاه مزیت‌های زیادی همچون به نمایش گذاشتن ظرفیت و توانمندی‌های شرکت‌های مختلف، تبادل ارتباط و ارائه خدمات مشاوره‌ای  داشت و آثار مثبتی بر جای گذاشت. ضعف بزرگ نمنایشگاه، نداشتن اطلاع‌رسانی مناسب میدانی در در سطح شهر، فضای مجازی و سایر فضاهای اطلاع رسانی بود و در واقع، ششمین دوره از نمایشگاه با سکوت خبری و چراغ خاموش به اتمام رسید. 
نمایشگاه منظم با ضعف اطلاع رسانی
مدیر شرکت ژئو رفلکس در خصوص برپایی نمایشگاه ششم گفت: نمایشگاه بسیار منظم و در سطح خوبی برگزار شد و بر خلاف برخی از نمایشگاه‌ها نظم حرف اول را در این نمایشگاه می‌زد. 
 لطفی در  گفت و گو با اقتصادسرآمد با بیان اینکه نمره ۱۵ را به این نمایشگاه می‌دهم، افزود: نمره خوبی برای این نمایشگاه اختصاص می‌دهم و با تمامی انتقادات، عملکرد ششمین نمایشگاه بسیار خوب بود و شرکت های دانش‌بنیان حضوری گسترده و فعال در این نمایشگاه داشتند. 
وی با انتقاد از ضعف اطلاع‌رسانی در برپایی نمایشگاه‌ها در کشور گفت: مسائل ضعف خبری در این نمایشگاه مشهود بود و متأسفانه خبررسانی در برپایی نمایشگاه‌ها بسیار ضعیف است و نیاز است در این راستا اقدامات بهتری شکل بگیرد. 
وی با اشاره به استقبال شرکت‌ها و متخصصین از غرفه شرکت ژئو رفلکس  گفت: استقبال خوبی از غرفه ما شد و ما موافقت‌نامه‌های خوبی را با چند شرکت بزرگ به امضا رساندیم و در مجموع نمایشگاه خوبی برای ما بود. 
وی با انتقاد از عدم توازن در غرفه‌آرایی شرکت‌های متمول و دانش‌بنیان‌ها، تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ و متمول بیش از ده میلیارد ریال برای این دو روز هزینه کردند درصورتی‌که برخی از دانش بنیان ها غرفه جذابی برای ارائه نداشتند و رقابت بین علم و ثروت بسیار ناعادلانه بود. 
 لطفی ادامه داد: در حین برگزاری نمایشگاه اعلام شد وزارت راه و شهرسازی از برخی دانش‌بنیان ها برای برپایی غرفه‌ حمایت کرده که واقعاً این ادعا در حد یک شوخی بود و باید در این نمایشگاه‌ها برای رقابت عادلانه از غرفه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت‌های بیشتر و گسترده‌تری صورت بگیرد.
 این پژوهشگر علوم دریایی خاطرنشان کرد: دانش‌بنیان‌ها در این نمایشگاه خدمات بسیار جذابی ارائه دادند؛ اما متأسفانه به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی، استقبال خوبی از این غرفه‌ها صورت نگرفت.
وی در پایان خواستار رفع برخی نواقص در نمایشگاه هفتم شد و افزود: بهتر است برای نمایشگاه هفتم در خصوص زمان‌بندی و ارائه کیفیت به مراجعه‌کنندگان و مستندسازی و اطلاع‌رسانی نمایشگاه اقدامات بهتری صورت گیرد تا بازتاب نمایشگاه بهتر از این دوره باشد.
 مزیت‌های بسیار خوب همراه با ضعف
 اطلاع رسانی
مسئول اداره روابط‌عمومی سازمان بنادر دریانوردی کنگان با بیان اینکه باهدف معرفی ظرفیت‌های این سازمان به افراد متخصص و تجار در ششمین دوره از نمایشگاه لجستیک شرکت کردیم، اذعان کرد: از آن جایی که بندر کنگان فاصله نزدیکی به بنادر کشورهای قطر و امارات دارد، تجار می‌توانند از این ظرفیت برای واردات و صادرات محصولات خود استفاده کنند. 
سید احمد جعفری در گفت و گو با اقتصادسرآمد با بیان اینکه در این نمایشگاه تجار و بازرگانی زیادی با سازمان بنادر و دریانوردی کنگان آشنا شدند و امیدواریم هر چه زودتر اهداف ما محقق شود و تجار و بازرگان از ظرفیت این بندر برای صادرات و واردات کالاهای خود استفاده کنند، عنوان کرد: به عقیده بنده نمایشگاه مزیت‌های بسیاری خوبی از جمله حضور اکثر سازمان دریانوردی، شرکت‌های متخصص و معرفی‌های توانمندی‌های آنها داشت؛ اما ضعف اطلاع‌رسانی آن باعث شد که اکثر غرفه‌داران از موضوع گلایه‌مند باشند، و من نمره ۱۸ به نمایشگاه می‌دهم. ۹۵درصد از اهداف ما برای حضور در این نمایشگاه محقق شد.
تحقق اهداف با ضعف اطلاع رسانی 
احسان امامی، مسئول بازرگانی و فروش شرکت کشتی‌رانی و دریا نوری جهان دریا نیز با بیان اینکه شرکت کشتی جهان دریا به صورت تخصصی در حوزه کشتی رانی و حمل نقل بین المللی فعالیت می کند، به خبرنگار اقتصادسرآمد عنوان کرد:در این راستا در کشور های مختلف نمایندگانی معتبر فعالی هم چون چین،سنگاپور، فلاند و...داریم